Gå til innhold

Fosterforeldre, et spm om kvalitet på det nye hjemmet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom ikke på en bedre tittel. Var på besøk hos et par som hadde fått en baby, den er 3mnd. Aner ikke hvorfor den har blitt flyttet. Uansett, de lot babyen skrike seg i søvn. Jeg sa ifra flere ganger, at kanskje de burde ta den opp. Men nei, den måtte lære seg å finne søvnen selv. Etter ca 20min klarte jeg ikke å høre mer og gikk og tok den opp. Stygge blikk fikk jeg, ja. Men det må da være måte på. Og denne babyen har for ikke lenge siden blitt fratatt sitt hjem ( ikke det at jeg vet hvilket hjem det var). Jeg vurderer å ringe bv for å fortelle hva som skjedde. Eller, jeg har egentlig bestemt meg for å gjøre det. Men, det er bestandig greit med innspill

Anonymous poster hash: d3692...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ringer du BV og forteller det. At man har gjennomført et kurs betyr IKKE at man er gode omsorgspersoner. Forhåpentligvis er derimot de fleste gode folk, men man må definitivt rapportere unntakene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En baby skal ikke ligge alene og gråte i 20 min. Babyer har ikke tidsperspektiv og når babyer gråter er det fordi de vil noe - få nærhet, trøst, mat, skifte bleie etc. De gjør det ikke for å jævles med foreldrene.

Jeg hadde ringt bv og gitt beskjed.

Anonymous poster hash: 7f48e...65b
  • Liker 3
Skrevet

Dette hadde også gått imot alle mine instinkter, og jeg hadde gjort som deg. Og ringt og sagt fra etterpå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnevernet snarest! Lille nurket er alt blitt forlatt og å la et barn på tre mnd skrike seg i søvn er ikke bra og helt feil måte å lære barnet å sovne selv!

Anonymous poster hash: ef079...bdf

• Liker 2
Gjest Lights
Skrevet

Det er ille nok at folk gjør dette med egne unger etter å ha lest seg blind på diverse "sovekurer", men å gjøre det mot et barn som nettopp er blitt plassert i fosterhjem!? Grøss og gru! Ring nå og ikke gi deg før du får snakke med saksbehandleren for akkurat det barnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt! Ringte når jeg var ferdig med å skrive innlegget!

• Liker 7
Gjest Magdalene
Skrevet

Så bra!

En baby skal ikke ligge å gråte for seg selv, og hvertfall ikke når den akkurat har blitt tatt i fra kjente omsorgspersoner.

• Liker 1
Skrevet

Hva sa de?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De takket for at jeg ringte, så skulle hun snakke med den aktuelle kontaktpersonen for den familien.

Skrevet

Fint du ringte. Det er ikke bra å la et barn ligge å gråte og det barnet var nok traumatisert fra før

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte motsatt strategi med vårt fosterbarn, og har nok fått mange oppgitte blikk fordi vi aldri har latt barnet gråte. Det første halve året vugget og bysset vi så mye at jeg trodde armene skulle falle av, men det var verdt det for etterhvert gikk det bedre og barnet ble roligere og tryggere.

Med fosterbarn bør man legge alle forventninger om at "barnet burde kunne gjøre ditt og datt" synes jeg, og heller fokusere på det helt grunnleggende behovet for nærhet og omsorg.

Anonymous poster hash: 774bb...c59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Legge alle forventninger til side, mente jeg :)

Anonymous poster hash: 774bb...c59

Skrevet

Takk for at du bryr deg, og for at du handlet! Disse menneskene har ikke bare mangelfulle kunnskaper om de særskilte behovene en baby i en slik situasjon har, men om babyer generelt, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Og der fikk jeg en tlf fra et ilsint kvinnemenneske. Men jeg står uansett for hva jeg har "gjort" og jeg presanterte meg med fult navn når jeg ringte.

• Liker 13
Gjest Keljo
Skrevet (endret)

Og der fikk jeg en tlf fra et ilsint kvinnemenneske. Men jeg står uansett for hva jeg har "gjort" og jeg presanterte meg med fult navn når jeg ringte.

Veldig bra! Ingen spedbarn skal ligge og

gråte alene, og hvert fall ikke et barn som nettopp har mistet sine omsorgspersoner og må lære å knytte seg til de nye omsorgspersonene.

Barnevernet hadde kanskje ikke fått gitt fosterhjemmet konkret råd og veiledning på dette hvis ikke du hadde ringt, da dette neppe er noe de hadde fortalt selv på evauleringsbesøk.

Endret av Keljo
Skrevet (endret)

Kjempeflott at du sa fra. Barnevernsnorge består av mange gode fosterforeldre, men dessverre også noen dårlige. Håper dette lille barnet kan få en bedre oppvekst nå etter din telefon.

Og så fikk jeg beskjed fra mannen min som jobber med fosterhjem, om å be deg ringe tilbake til BV for å melde denne telefonen fra fostermor. En slik fostermor som istedet for å ydmykt innrømme sine feil, heller tar en aggresiv tone, bør få en skarp advarsel fra saksbehandler.

Endret av zellica
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Janei..egentlig er jeg enig i det. Hun har sent meg masse meldinger ikveld og beklaget seg. Og at hun handlet i beste mening, da en helsesøster hadde sagt at det var veldig viktig at babyen fant søvnen selv. Høres helt utrolig ut at en hs har sagt noe slik? Spesielt med en fosterbaby?

Skrevet

Janei..egentlig er jeg enig i det. Hun har sent meg masse meldinger ikveld og beklaget seg. Og at hun handlet i beste mening, da en helsesøster hadde sagt at det var veldig viktig at babyen fant søvnen selv. Høres helt utrolig ut at en hs har sagt noe slik? Spesielt med en fosterbaby?

Jeg synes det er veldig bra at du ringte barnevernet. Synes det er rart av en helsesøster å si det, men så er de nå forskjellige og.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du ringte!

Om det er en helsesøster som har sagt dette bør hun få en samtale med BV også sånn at hun ikke gir slike råd igjen.

Anonymous poster hash: 7ffb7...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...