Makrell Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Noen som har det? Skal lage suksesskake, men sliter med å få til kremen.
Antoinette Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 Når du sier gul krem så mener du eggekrem ikke sant?
Frk. Belle Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Tror at eggekrem med smør er mest vanlig til suksessterte.. Hvilken del av kremen er det du sliter mest med? Unngår klumper? få den tykk nok? unngå at den skiller seg? Jeg pleier alltid å koke fløten først, piske eggeplommne med sukker, ha i den varme fløten i egg-sukkerbladingen (først en slump og så resten) og så varme opp på nytt mens jeg rører til den tykner. Lar kremen bli ca 40grader før jeg blander i mykt smør. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 Når du sier gul krem så mener du eggekrem ikke sant? Så lenge TS presiserer at kremen skal brukes til suksesskake er "gul krem" en langt mer presis og korrekt begrepsbruk enn "eggekrem", som jo faktisk betegner noe annet enn det hun er ute etter. Med eggekrem menes kremen som brukes i gjærbakst, og som lages på en annen måte og av andre ingredienser enn gul krem til suksessterte. Anonymous poster hash: 2eefd...dda
Gjest Raptuza Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Unngå at sausen blir for varm når du har i smøret. Smøret skal ikkje smelta, berre blandas i når sausen er godt avkjølt. Men trur det kan vera romtemperert.
Makrell Skrevet 18. juni 2014 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2014 Tror at eggekrem med smør er mest vanlig til suksessterte.. Hvilken del av kremen er det du sliter mest med? Unngår klumper? få den tykk nok? unngå at den skiller seg? Jeg pleier alltid å koke fløten først, piske eggeplommne med sukker, ha i den varme fløten i egg-sukkerbladingen (først en slump og så resten) og så varme opp på nytt mens jeg rører til den tykner. Lar kremen bli ca 40grader før jeg blander i mykt smør. Det jeg sliter med er at kremen blir for tynn. Ser noen steder at det anbefales smør i romtemperatur, mens det andre steder anbefales kaldt smør. Dere som får til kremen, hvor avkjølt er røra før dere tilsetter smør? Og hvor mykt er smøret da?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 Jeg varmer alt utenom smør på svak varme mens jeg visper. Lar kremen tykne godt før jeg tar den av plata. Lar den stå litt før jeg rører i smøret som er romtemperert i store klatter. Bruker kun ekte smør, aldri margarin eller noe slikt, og har aldri problemer med at den ikke tykner. Anonymous poster hash: 3c758...362
Frk. Belle Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Har du et godt steketermometer kan det hjelpe. Eggekremen skal nå 70 grader og bli tykk og fin. Jeg kjøler ned til 40 grader ("fingervarmt") før jeg rører inn romtemperert (smørbart) smør. Lykket til! Endret 19. juni 2014 av Frk. Belle
^^Belle^^ Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 Jeg bruker laaaaang tid når jeg lager gul krem, det er mitt triks til å få tykk og fin krem. Ha på så lav varme som mulig og rør HELE tiden. Det kan også være et triks å ikke ha i alt smøret som står i oppskriften på én gang, men heller se an hvordan tykkelsen blir etterhvert som du tilsetter smøret.
Makrell Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2014 Tusen takk for alle svar! Tror cluet er at jeg kanskje har for høy varme. Skal prøve igjen i dag.
plix Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Jeg bruker også god tid på å røre, med middels varme til konsistensen blir noe tykkere. Avkjøler det helt, og blander inn i romtemperert smør. Setter det så i kjøleskapet om jeg ønsker den tykkere til pynting, eller rett på kaken. Gått fint hittil Ser noen oppskrifter har sukker, mens andre melis. Noen meninger om forskjellen? Alltid brukt melis selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå