Gå til innhold

Gutt 14 mnd prater har ikke lært seg noen ord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 14 mnd som ikke har lært seg noen ord enda. Virker heller ikke som han forstår hva jeg sier til han. Vi leser mye bøker og peker, prater tydelig og masse til han hver dag. I følge helsesøster må vi følge nøye med han hvis han ikke lærer seg noen ord snart. Kjenner jeg begynner og stresser litt og syns det er leit at han ikke forstår meg. Han er går i barnehage og er generelt veldig sosial og babler mye. Noen med samme erfaringer?

Anonymous poster hash: 94939...9a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han fått sjekket hørselen? At han ikke har lært seg ord ennå, trenger ikke (etter min erfaring, 15 år i barnehage) bety noe ennå, mange barn som ikke sier ord ved den alderen. Men at han ikke forstår deg, syns jeg er mer betenkelig..

Anonymous poster hash: fc306...332

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På kontroller på helsestasjonen har de bare kikket i ørene hans og sier at det ser fint ut. Vet ikke helt om jeg skal ta kontakt med fastlegen uavhengig av helsestasjonen eller om helsestasjonen kommer til å følge opp etterhvert. Hvor mye skal et 14 mnd gammelt barn forstå egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer han på navnet sitt?

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger snur han seg mot meg hvis jeg sier navnet hans, andre ganger reagerer han ikke i det hele tatt. Bare fortsetter med det han holder på med.

AnonymBruker
Skrevet

Han burde forstå enkelt ord som Spise/mat eller lese(dere gjør jo det ofte ) mest sansynlig reagere med å gå til kjøkkenet for eksempel eller finne bok.. Ut - gå mot gangen. Men det er jo stoooore forskjeller på barn.

Reagerer han på lyder som normalt? Barn (som ikke er veldig opptatt med noe) reagere normalt ved å snu seg etter lyder..

Du er jo bekymret, så ville hørt med fastlegen, bedre å få det sjekket ordentlig en å vente :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han burde forstå enkelt ord som Spise/mat eller lese(dere gjør jo det ofte ) mest sansynlig reagere med å gå til kjøkkenet for eksempel eller finne bok.. Ut - gå mot gangen. Men det er jo stoooore forskjeller på barn.

Reagerer han på lyder som normalt? Barn (som ikke er veldig opptatt med noe) reagere normalt ved å snu seg etter lyder..

Du er jo bekymret, så ville hørt med fastlegen, bedre å få det sjekket ordentlig en å vente :)

Det er sant. Er jo bare å gå til legen så slipper jeg og tenke noe mer på det :)

AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article508854.ece

Her en artikkel om en stor undersøkelse om småbarns språkutvikling og forståelse. Og som du ser så er variasjonen stor! Så at han ikke ennå sier ord er som sagt ikke nødvendigvis bekymringsfullt.

Sjekk at han hører ordentlig. Og om det ikke er noe i veien, så går det seg nok til skal du se :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article508854.ece

Her en artikkel om en stor undersøkelse om småbarns språkutvikling og forståelse. Og som du ser så er variasjonen stor! Så at han ikke ennå sier ord er som sagt ikke nødvendigvis bekymringsfullt.

Sjekk at han hører ordentlig. Og om det ikke er noe i veien, så går det seg nok til skal du se :)

Takk for link. Skal lese den :)

Skrevet

Først: Normalspennet er veldig stort. Det er langt fra alle barn som snakker mye når de er 14 måneder. Så lenge barnet ditt reagerer på navnet sitt i blant, synes jeg ikke det er bekymringsverdig at det ikke reagerer hele tiden. De er travle, disse små, og ofte reagerer de ikke fordi de er opptatt med andre ting.

Jeg ville prøvd å teste forståelsen hans litt. Er det noe han liker ekstra godt å leke med? Jeg testet min yngste - han begynte å snakke sent. Han er veldig glad i å leke med ball, og da kunne jeg spørre: "XXX, kan du hente ballen?" (uten å peke). Da kunne han gå og hente den, og jeg forstod at han skjønte hva jeg sa. Prøv og se om du kan teste på andre måter. Skjønner han borte/tittei? Kan han peke på munnen din hvis du ber ham om det? etc.

Grunnen til at jeg sier det, er at jeg ikke synes det er så lett å få vist fram hva barna kan hos helsesøster. Mine har gjerne blitt litt sjenerte der og ikke vært så interesserte i å leke med helsesøster.

Når du har dannet deg en oppfatning tenker jeg du har mer konkret å snakke med en lege/helsesøster om, hvis du fortsatt er bekymret.

Lykke til :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På 4 års kontrollen så nektet jeg å prate pga sjenert, så helsesøster ble bekymret. Mamma sa at jeg kan prate men var bare sjenert, men helsesøstra spurte om hun vær ærlig for jeg måtte jo være stum :P Ellers så prater jeg sent fordi jeg nektet å prate før jeg kunne prate flere ord, foreldrene mine hørt meg øve når jeg var litt alene.

Men kanskje ikke dette som er med sønnen din. Hvis dere er bekymret for hørselen så følg med på om han reagerer på lyder, som at dere slår på tv, tilfeldige smell ol. Og ellers teste som Ciara sier, feiler han testen (prøv flere ganger over tid) så ring legen.

Anonymous poster hash: ff022...e73

Skrevet

Det som er viktig når en skal "teste" språkforståelsen, er at en ikke bruker kroppsspråk, peker, eller på andre måter viser hva en vil at barnet skal gjøre. Som Ciara sier, be ham hente ballen, uten å gjøre noe med kropp eller blikk som viser hvor ballen er.

At barnet ikke sier så mye er ikke farlig, men om barnet har dårlig språkforståelse er det viktig at det blir tatt tak i så fort som mulig. Ring legen i dag!

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger snur han seg mot meg hvis jeg sier navnet hans, andre ganger reagerer han ikke i det hele tatt. Bare fortsetter med det han holder på med.

Det tror jeg kalles selektiv hørsel :P Min hadde (og har enda) det da han var på den alderen. Virket som om han virkelig ikke hørte meg, reagerte ikke i det hele tatt.

Jeg har et barn som pratet ekstremt mye ved 14-15 måneder og sa veldig mange ord. Selv så sa jeg omtrent ingenting før jeg var to år, og det var ingenting unormalt med meg.

Anonymous poster hash: d15ec...195

Skrevet

Et par jeg kjenner hadde en gutt som ikke sa noenting, men da han først begynnte å prate, så bare trillet det ut av han...Men jeg husker ikke hvor gammel han var.

AnonymBruker
Skrevet

Han vinker hvis jeg ber han om det. Men hvis jeg spør hvor pus er i boka peker han vilkårlig, selv om vi ser på pus hver eneste dag flere ganger om dagen. Det samme gjelder hvis vi spør hvor mamma eller pappa er. Da peker han på den første og beste personen han ser selv om vi er i samme rom som han. Legetime er bestilt. Huff, håper det ikke er noe galt med han.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker jo alle at barna skal være normale noe han mest sannsynlig også er! Men husk bare at det aldri er "noe galt med ham", han er din lille perfekte, glade og flotte gutt uansett. Skulle noen si han er forsinka utviklet feks forandrer jo ikke det hvem han er, han er jo godgutten din uansett slik du kjenner ham. Så får han utvikle seg i sitt tempo slik som det er naturlig for ham.

Jeg liker ikke tanken på at det er "noe galt med et barn om de er forainka eller har diagnoser. Barnet er bare sitt eget lille perfekte jeg, og så er det vi vonsne som må tilrettelegge for akkurat det barnet vi har på best mulig måte.

Anonymous poster hash: 92c5f...6a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg mye igjen i det du forklarer her og kan godt fortelle deg om mitt barn. Det er ikke fordi jeg mener noe nødvendigvis er galt, men fordi man bør være litt oppmerksom og følge med hvis man føler at noe kanskje kan være galt eller er bekymret.

Mitt barn lagde nesten ikke lyder, snudde seg ikke etter lyder, reagerte ikke på navnet sitt eller noe. Vi tenkte det var "selektiv hørsel" eller at han bare var litt sen for man skal jo ikke sammenligne barna ettersom de utvikler seg i forskjellig tempo.

Ved en tilfeldighet fant vi ut at han hadde væske i mellomøret og at han derfor hørte dårlig. Han fikk dren, men det hjalp lite mtp utviklingen.

Etter en kamp for å komme oss til utredning så fikk han diagnosen autisme, noe som forklarer den sene utviklingen. Kort tid etter ble det påvist at han har epilepsi og med medisinering har han blitt mye mer tilstede.

Nå skal det sies at det var langt flere tegn på at noe var galt ift at vi mistenkte autisme, enn bare det sene språket. Han lekte ikke funksjonelt, han lærte ikke andre ferdigheter, nesten ikke blikkontakt, ingen gester (bruk av kroppspråk) osv.

Du må ikke bekymre deg for mye, men hvis du føler at noe ikke stemmer så stol på magefølelsen din. Vi mødre har ofte en 6sans når det gjelder barna våre og vi kan merke sånt før alle andre rundt ser det. Gjorde iallefall jeg. Helsepersonell rundt oss mente at jeg overdrev når jeg uttrykket mine bekymringer, men det stemte jo. Hadde ikke jeg kjempet for å bli trodd og fått oss videre i systemet så ville ikke min sønn fått den hjelpen han trenger for å utvikle seg.

Anonymous poster hash: 8eea6...b98

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Han vinker hvis jeg ber han om det. Men hvis jeg spør hvor pus er i boka peker han vilkårlig, selv om vi ser på pus hver eneste dag flere ganger om dagen. Det samme gjelder hvis vi spør hvor mamma eller pappa er. Da peker han på den første og beste personen han ser selv om vi er i samme rom som han. Legetime er bestilt. Huff, håper det ikke er noe galt med han.

Dette høres nesten ut som at han har begynt med å forstå verb, i stedet for å forstå substantiv. Han gjør noe når du ber ham om å gjøre noe - vinke. peke i boka, peke på et menneske. Det betyr at det er en språkforståelse der, selv om den ikke nødvendigvis blir uttrykt så tydelig - det er enklere å uttrykke substantiv, som "mamma", "pus", og "ballen" enn verb, som krever mer komplekse setninger. Ta kontakt med legen om du føler et behov for det, men pust samtidig med magen - det høres ut som om gutten din er i ferd med å utvikle språk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en på 14 mnd som ikke sier noen ord. Han gir meg en suss om jeg ber om det, og reagerer på navnet sitt, men ellers tror jeg ikke han kan noen ord. Jeg bekymrer meg ikke. Han kan gå helt stødig, spiser alt, flink med puslespill, sette ting på plass etc etc. Jeg tror rett og slett at han er opptatt med alt mulig annet, og at ordene kommer straks når han merker at han kommer til kort uten.

Anonymous poster hash: c9f6d...853

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 14 mnd som heller ikke kam si noen ord. Tror han forstår enkelte ord, men er jammen ikke sikker :) Likevel tror jeg ikke at det er noe galt. Noen er bare tregere enn andre.

Anonymous poster hash: 5499a...e72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...