Gå til innhold

Er det vanskelig å få sovetabletter av fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et søvnproblem som har pågått en god stund, og det kommer ikke av psykiske problemer, men av en tilstand jeg ønsker å utredes for i nærmeste fremtid. Det er blitt veldig alvorlig da jeg føler meg slapp og sliten på dagtid, og har ikke følt meg uthvilt på flere år.

Jeg tenker at det kunne være verdt et forsøk å teste sovetabletter, men kun for bruk når det trengtes. Jeg vet veldig godt at man fort kan bli avhengig, men jeg er fast bestemt på at dette kun skal brukes når det virkelig trengs. Jeg sover ikke mer enn 4-5 timer i døgnet, og for meg er det altfor lite, og spesielt da dette har pågått i altfor lang tid. Jeg skal snart til lege, og ønsker å lufte denne tanken, men er redd jeg vil få nei pga. min unge alder. Er over myndighetsalder, men har lest at leger ikke vil gi ut sovetabletter til unge mennesker.

Noen her som har erfaring med dette?

Anonymous poster hash: 38cac...af2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor ung du er, men jeg er 26 og har blitt tilbudt sovetabletter fra legen min pga. langvarige søvnproblemer. Jeg takket nei og vi kom sammen frem til at jeg skulle prøve psykolog først for å se om jeg kanskje slapp. Så jeg fikk ikke inntrykk av at det var vanskelig å få ihvertfall. Men det kommer jo an på hva fastlegen din mener er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spør om resept på circadin! Det er en høydose melatonin (sovehormon), og man sover utrolig bra på dette! Man er uthvilt dagen etter, og ikke er det vanedannende som vanlig sovetabletter er. Funker bedre, og er mye mer harmløst legemiddel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Spør om resept på circadin! Det er en høydose melatonin (sovehormon), og man sover utrolig bra på dette! Man er uthvilt dagen etter, og ikke er det vanedannende som vanlig sovetabletter er. Funker bedre, og er mye mer harmløst legemiddel!

Hei! :) Og dette fungerer helt sikkert? Jeg sliter nemlig med tankekjør/eksplosjon av tanker(ikke negative eller depressive!) rett ved leggetid, så det er jo ikke det at jeg ikke er trøtt. Jeg har lest at melatonin er bra for søvn, men gir dette en søvndyssende følelse som andre sovetabletter? I så fall vil jeg spørre etter Circadin, tusen takk! :) -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra felleskatalogen:

Forsiktighetsregler: Kan forårsake tretthet.

Lovende

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra felleskatalogen:

Forsiktighetsregler: Kan forårsake tretthet.

Lovende

Hva da? Melatonin? -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vel, det kommer vell ann på personen. Jeg blir trøtt hele dagen av de + at de ikke funker lengre siden jeg har brukt de for lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet som kommer det ann på legen, min er helt nazi på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Circadin gir søvndyssende effekt. Kan brukes opptil en måned av gangen, så bør man ta en pause (for å ikke miste effekten av de). De skal taes 1-2 timer før man skal legge seg. Jeg sovner som et lite barn på den tabletten, tar den ved behov - som er ca 5-10 ganger per måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med søvn skal det nok ikke være så veldig vanskelig å få sovetabletter av fastlegen din. Vet selv om flere som sliter med søvnproblemer og de fikk tabletter av legen sin for å få sovet, de har vært fra 19 år og oppover.

Legen er jo der for å hjelpe deg når du er der :) Så håper du får hjelpen du trenger fra legen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på noe greier som ikke var vanedannende, det hjalp 1 år, men så måtte jeg kutte dem ut. Bivirkningene var hele tiden trøtthet, ekstrem nattesvette, problemer med å våkne, ingen sexlyst og irritasjon, så jeg anbefaler de ikke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lights

Psykologer anbefaler at de med søvnproblemer står opp til samme tid uansett, hver eneste dag. Mange tror at du også burde legge deg til samme tid, men det stemmer ikke. Du burde legge deg når du blir trøtt og om du har ligget lenge i sengen uten å få sove så anbefales det at du står opp og bedriver en rolig aktivitet til du blir trøtt igjen. Det handler om stimulus-kontroll. Du skal forbinde sengen med å sove, ikke fæle tanker og stress. Trening på dagtid, spesielt utholdenhetstrening kan også hjelpe. Om du har brukt kroppen din skikkelig så blir du også trøtt!

Endret av Lights
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Zyprexa smeltetablett (antipsykotisk medisin) og sovner innen en halv time siden medisinen går raskere inn i kroppen gjennom slimhinnene. Jeg sover hele natten, men kan føle meg sliten og trett enkelte dager....

Anonymous poster hash: 4453b...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo kanskje spørre legen din om en resept på medisinen Vallergan? Det er opprinnelig en eldre generasjons allergimedisin, men da den vanligste bivirkningen var trøtthet, brukes den nå ofte som en sovemedisin. Den er ikke vanedannende, og man kan ta opptil 10 tabletter (husker ikke dose per tablett i hodet) i døgnet, men den vanlige doseringen er 1-4 tabletter noen timer før man legger seg. Du må selvfølgelig ikke ta flere tabletter enn hva legen din foreskriver! Jeg har selv fått denne medisinen på resept de siste tre årene, og har ikke trengt å øke dose fordi kroppen har blitt "immun" el. l. Disse tablettene er ikke innsovingstabletter, men de roer ned kroppen nok til at du kan få sove hele natten.

Circadin: dette er som andre skriver et hormon som skal hjelpe på pasienter med søvnforstyrrelser. Men det stemmer ikke at de max skal tas i en måned for å unngå immunitet. Dette er tabletter man må ta over lang tid for å oppnå full effekt. En måned er ofte ikke lang nok tid for å kunne konkludere med om de fungerer eller ikke. En bekjent av meg har god effekt av å ta en kombinasjon av circadin og vallergan, men det tok h*n et halvt år før h*n fant riktig dose/klokkeslett for medisinene.

Når det kommer til om det er lett å få utskrevet sovemedisiner eller ikke, er dette noe som kommer helt an på legen. Jeg har vært hos leger som ikke ville gi meg sovemedisiner i det hele tatt, og vært hos leger som nærmest har kastet dem etter meg, selv etter at jeg sa at jeg absolutt ikke ville ha det. Den legen var ikke engang intressert i å finne alternativer.

Anonymous poster hash: e3ec2...869
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ikke, er 22 og har hatt store søvnproblemer siden jeg var 14 både av fysiske og psykiske grunner. Fikk circadin men dette funket ikke i det heletatt på meg.

Anonymous poster hash: 1ebb8...14d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om det er vanskelig eller ikke. det kommer som nevnt over veldig ann på lege til lege. jeg har problemer med å få medisiner hos legen min. jeg fikk vallergan til slutt. det er som nevnt over egentlig en allergimedisin, men i større doser brukes de som sovemedisiner.

jeg ville anbefalt deg å spørre om vallergan,da den funker veldig bra for meg,og flere jeg har hørt om som bruker den. MEN. du kan/bør ikke kjøre bil dagen etterpå. fikk jeg beskjed om. det går nok fint, helt til du ender i en ulykke, og det blir tatt blodprøver. og det viser seg at du har vallergan/apedop som det også kalles. i kroppen. og da er skylden din. uansett. fordi du er påvirket.

dette er det desverre svært få leger som informerer om. og jeg ble tatt veldig på senga der ei stund med bruk av den.

Anonymous poster hash: 1f6e0...70f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok veldig an på legen din, enekelte er veldig strenge mens andre skriver ut nesten hva som helst.

Men hvis du har langvarige søvnvansker så anbefales egentlig ikke sovemedisin, da disse avtar i effekt etter kort tid, det kan jeg også bekrefte! Gikk på imovane i 8 uker, men det ga bare effekt i 2-3 dager og da jeg sluttet ble søvnproblemene bare verre i et par uker, var lys våken og fikk absolutt ikke sove, vallergan hadde ingen effekt på meg, selv om jeg tok maksimal døgndose. Sliter man med søvn er ikke medikamenter å anbefale, men heller fokusere på god søvnhygenie, det er ikke gøy å bli avhengig av sovemedisin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; du skisserer en situasjon som følger:

Du går til lege med en bestemt oppfatning om at du ønsker sovetablett. Det er målet med konsultasjonen, og spørsmålet er hvordan du skal overbevise legen om at du må ha nettopp dette. Spørsmålet ditt er om dette er vanskelig eller lett.

Slik jeg ser det, legger du da i utgangspunktet opp til noe som lett kan føles som en "vanskelig" konsultasjon for begge parter. Legen din kommer nok raskt til å skjønne hva du er ute etter, og ettersom leger (dessverre) har ganske hyppig pasienter som (dessverre) er avhengig av denne type medikamenter - lyser lampen da raskt rødt hos legen din. Leger vil jo ikke gjøre pasienter avhengig av medikamenter!

Om du heller går til legen med en åpen innstilling som følger:

Jeg har et problem (søvn). Jeg vet ikke hva som er beste løsning. Jeg vil ha hjelp. Hva kan du hjelpe meg med?

En slik holdning vil gjøre det mye mer fruktbart å finne en felles løsning sammen med legen din. Det er tross alt legen, og ikke du, som er eksperten her - og som har forutsetningene til å se alle faktorer samlet. Om dere finner ut at sovemedisin i en kort periode kan være verdt å prøve er en mulighet. Kanskje har du mer å hente på å prøve noe antidepressivt? Kanskje bør du forsøke søvnrestriksjon? Kanskje er lysbehandling og circadin bedre for deg? Eller kanskje trenger du noen å prate med på fast basis om det som plager deg på kveldstid? Det er mange ulike løsninger og jeg har tro på at dere sammen finner en god løsning om du stiller med et åpent sinn!

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kognitiv atferdsterapi har faktisk like god effekt som sovetabletter i flere nyere studier, men effekten er sannsynligvis mer langvarig. Leger er i utgangspunktet ikke veldig skeptise til medisiner, men kvier seg for å skrive ut medikamenter mot manglende søvn. Noe av årsaken er at effekten taper seg raskt, med avhengighet som konsekvens. Du vil ikke gå på slike medisiner hvis du vet hva det innebærer. Søvn er noe man er avhengig av hver natt gjennom hele livet, og dessverre ikke noe som lar seg fikse med en tablett. Man må ta det ved roten. Å sove godt en uke er ikke verdt det om konsekvensen er enda dårligere søvn de kommende månedene enn det du opplever i dag.

Mange opplever at søvnproblene oppstår uten noen spesiell årsak, men at de opprettholdes av bekymring over manglende søvn, og ved at de utvikler uhensiksmessige søvnvaner og -assosiasjoner.

Jeg vil anbefale å oppsøke en kognitiv atferdsterapeut. En slik terapeut kan hjelpe deg gjennom et "program" for å forsøke å forbedre søvnen, og samtidig jobbe med tankene og bekymringene du kanskje har rundt det. Bekymringer og negative assosiasjoner knyttet til det å gå til sengs er med på å opprettholde problemet. Lysterapi om morgenen er også en mulighet.

I mellomtiden:
- forsøk å sove i et mørkt rom
- ro ned bruken av mobil, PC og TV-titting før leggetid
- forsøk å gjøre noe avslappende, som å tenne et lys eller lytte til rolig musikk
- prøv å kun bruke soverommet til å sove
- ikke tren om kvelden
- ikke la deg friste til å ligge i sengen mye lenger enn tiden du reelt sett sover
- stå opp til samme tid hver dag
- oppsøk en yogatime om du har mulighet. Jobb med å roe ned kroppen.
- kutt ut ned på koffein, alkohol og eventuelt tobakk

Lykke til :) Du er ikke alene om å ha søvnproblemer, og det er ofte forbigående.

Anonymous poster hash: 33b82...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kognitiv atferdsterapi har faktisk like god effekt som sovetabletter i flere nyere studier, men effekten er sannsynligvis mer langvarig. Leger er i utgangspunktet ikke veldig skeptise til medisiner, men kvier seg for å skrive ut medikamenter mot manglende søvn. Noe av årsaken er at effekten taper seg raskt, med avhengighet som konsekvens. Du vil ikke gå på slike medisiner hvis du vet hva det innebærer. Søvn er noe man er avhengig av hver natt gjennom hele livet, og dessverre ikke noe som lar seg fikse med en tablett. Man må ta det ved roten. Å sove godt en uke er ikke verdt det om konsekvensen er enda dårligere søvn de kommende månedene enn det du opplever i dag.

Mange opplever at søvnproblene oppstår uten noen spesiell årsak, men at de opprettholdes av bekymring over manglende søvn, og ved at de utvikler uhensiksmessige søvnvaner og -assosiasjoner.

Jeg vil anbefale å oppsøke en kognitiv atferdsterapeut. En slik terapeut kan hjelpe deg gjennom et "program" for å forsøke å forbedre søvnen, og samtidig jobbe med tankene og bekymringene du kanskje har rundt det. Bekymringer og negative assosiasjoner knyttet til det å gå til sengs er med på å opprettholde problemet. Lysterapi om morgenen er også en mulighet.

I mellomtiden:

- forsøk å sove i et mørkt rom

- ro ned bruken av mobil, PC og TV-titting før leggetid

- forsøk å gjøre noe avslappende, som å tenne et lys eller lytte til rolig musikk

- prøv å kun bruke soverommet til å sove

- ikke tren om kvelden

- ikke la deg friste til å ligge i sengen mye lenger enn tiden du reelt sett sover

- stå opp til samme tid hver dag

- oppsøk en yogatime om du har mulighet. Jobb med å roe ned kroppen.

- kutt ut ned på koffein, alkohol og eventuelt tobakk

Lykke til :) Du er ikke alene om å ha søvnproblemer, og det er ofte forbigående.

Anonymous poster hash: 33b82...212

Takk for gode tips, men 1jeg har ikke negative assosiasjoner med å gå til sengs, 2jeg har hatt dette problemet i snart 8 år. Jeg har allerede god søvnhygiene, og derfor vet jeg ikke helt om en terapeut kan gjøre noe for meg. -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...