Gjest Sukk Skrevet 20. juni 2004 #1 Del Skrevet 20. juni 2004 Vi er et relativt nyetablert par m barn. Vi tjener forsåvidt ok, men har liksom aldri penger. Når huslån, husleie, forsikring, strøm, telefon, barnehage og andre ting er betalt så er det aldri noe særlig igjen. Er det mange som har det på samme måten? Jeg blir så fortvilet, føler at regningsbunken vokser oss over hodet. Nå har jeg betalt alt jeg har greid og har 2000,- å leve for i fire uker. Blir så deprimert av dette. Noen lure økonomiske triks? Vi kan ikke flytte, for vi er av jobbmessige årsaker nødt til å bo i området vi bor nå, og her finner vi ikke noe rimeligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel Skrevet 20. juni 2004 #2 Del Skrevet 20. juni 2004 Kutt ut brus, godteri, BLADER, aviser (les på nett), vær bevisst på strømbruk, kjøp mat i billigbutikker/innvandrerforretninger, spis opp rester (ikke hiv mat, men planlegg godt), slutt å røyk/snus, sjekk billige telefonabonnementer, kutt ned på mobilbruken..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #3 Del Skrevet 20. juni 2004 Samle sammen forsikringer i samme firma, det blir ofte (dog ikke alltid) billigere. Se om dere kan få billigere strøm/forsikring/telefon gjennom f.eks. Norsk Familieøkonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #4 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi sparer mye på å være medlem i ownersbuy (telefon, strøm, etc). Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 21. juni 2004 #5 Del Skrevet 21. juni 2004 Kutt ut aviser (les på nett) Kutt ut internett dersom dere har tilgang til dette hjemmefra. Dette er 10 ganger dyrere enn aviser, og ingen nødvendighet heller. Har dere varmekabler, skru av disse. (De tar endel ekstra strøm). Meld deg ut av evnt bokklubber, musikklubber, filmklubber etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #6 Del Skrevet 21. juni 2004 Kutt ut internett dersom dere har tilgang til dette hjemmefra. Dette er 10 ganger dyrere enn aviser, og ingen nødvendighet heller. Avis: 10 kroner per dag. Internett 1 time kveldstid: 40 øre + 60 min a 10 øre (ownersbuy-pris) = 6 kroner og 40 øre. Daglig besparelse 3 kroner og 60 øre. Årlig besparelse 1314 kroner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 21. juni 2004 #7 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi har ADSL og betaler 349,- pr mnd. Pr dag blir dette kr 11,47 altså dyrere enn en avis til 10 kr... ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 21. juni 2004 #8 Del Skrevet 21. juni 2004 Men husk på at internett kan spare en for mye også. Nettbanken sparer en for turer i banken (bensin og gebyrer). Å f.eks bestille cd-er og kosmetikk fra nettet kan spare en for mange kroner, osv. Pluss at med bredbånd kan en surfe så mye en vil for en fast månedspris. Litt moro skal en vel ha selv om en har trang økonomi... Så alt i alt er jeg sikker på at det blir billigere med internett enn med aviser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #9 Del Skrevet 21. juni 2004 Slik er det for veldig mange i etab.fasen. Man må prioritere. Sett dere ned og lag budsjett. Blir enklere å forholde seg til pengene når du har det på budsjett. Prioriter det som er viktig. Lag mat selv, istedenfor ferdigmat. Lag gjerne for tre dager med samme du holder på. Klær? Om du kjøper, så kutt ned på det også. Kutt ut medlemsskap i div.klubber osv. Alle har vi vert igjennom denne fasen, men det må til. Om du må bo i området, kansje det er noe billigere å leie? (om dere leier) Forbred dere i god tid på jul/bursdagsgaver. Enkelte må bare vente til den skattefrie lønna i des. Så renner alt ut med en gang. Jeg har en komode hvor jeg kjøper gaver på salg hele året. Derfor har jeg aldri storutgifter da den tiden kommer. Nov.kommer er jeg ferdig. Er jeg innom butikker og skal ha noe, så tar jeg med gavepapir/bånd. Nød, lærer naken kvinne å spinne. Ofte får en julemat billigere lenge før jul enn hva det er i des. Rett i frysern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #10 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi har ADSL og betaler 349' date='- pr mnd. Pr dag blir dette kr 11,47 altså dyrere enn en avis til 10 kr... ;-)[/quote'] Hvis du vil, får du lov til å betale 5-6-700 kroner og mer for bredbånd, men man trenger ikke det for å lese avis:) Når det gjelder ADSL får du dette for 249,- gjennom ownersbuy (512/384). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. juni 2004 #11 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi sparer mye penger på mat. Lager meny for en uke, og handler bare inn det som står på handlelista. Sjekker hva vi har i fryseren og bruker av det. Om middagen impulsplanlegges når man går sulten rundt i butikken blir det dyrt. Om man må handle ofte er sjansen stor for at man impulskjøper mer enn det man trenger og mye unyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #12 Del Skrevet 21. juni 2004 2000 kr pr måned for en familie er lite - ikke rart dere blir lei! Så jeg ville nok først forsøkt å gjøre dette beløpet større. Gå gjennom alle månedens regninger. Er det mye unødvendig her? (avis, bokklubb, osv osv osv) Og evt går det an å gjøre det billigere? (strømleverandør, forsikring osv osv) Har dere bil - og MÅ dere ha det? Bil er et pengesluk, og bor dere sentralt (og dyrt) er det kanskje unødvendig luksus? Hvis det ikke er mer å hente, så dere MÅ klare dere på 2000 kr pr måned. Ja så må det planlegging til. Da må hver krone veies, og det er lurt å planlegge hele måneden under ett. Kjøp litt større kvanta, pass på tilbud osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 22. juni 2004 #13 Del Skrevet 22. juni 2004 Forbred dere i god tid på jul/bursdagsgaver. Enkelte må bare vente til den skattefrie lønna i des. Så renner alt ut med en gang. Jeg har en komode hvor jeg kjøper gaver på salg hele året. Derfor har jeg aldri storutgifter da den tiden kommer. Nov.kommer er jeg ferdig. Er jeg innom butikker og skal ha noe, så tar jeg med gavepapir/bånd. Nød, lærer naken kvinne å spinne. Ofte får en julemat billigere lenge før jul enn hva det er i des. Rett i frysern. Helt enig. Ikke vent til november eller desember med kjøp av julegaver. Begynn neste mnd eller i august. Dette passer bra særlig hvis man har en stor familie, sånn som vi har. Jeg skal begynne om et par mnd. Dette er lurt, for da har man gjerne noen ekstra penger igjen og man slipper å stresse livet av seg på å løpe fra butikk til butikk. Og kjøp gjerne inn bursdagsgaver før tiden og, hvis dere ikke gir penger istedet. Vi har 3 barn og en inntekt, men vi klarer oss selv om vi ikke har mye igjen. Handle inn mye når det er på tilbud og fyll fryseren. Handle mat på rema 1000 f eks. De har masse varer til en billig penge. Hvert år kjøper jeg min julemat der, pinnekjøtt, for det er billigere der enn andre steder. Kjøp lavprisprodukter som firstprice, coop, xp m.f. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 22. juni 2004 #14 Del Skrevet 22. juni 2004 Om middagen impulsplanlegges når man går sulten rundt i butikken blir det dyrt. Om man må handle ofte er sjansen stor for at man impulskjøper mer enn det man trenger og mye unyttig. Dette er helt sant. Jeg har "brent" meg på dette mange ganger før og ender opp med mer enn jeg skal. Og vi må også handle ofte fordi pålegg, brød, melk, saft o.l. blir fort brukt opp. Jeg prøver å holde meg til en fast sum hver uke, men jeg kan faktisk bruke opp det + litt til....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå