Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Javel! -så hadde det seg slik at data,

mobil OG oppvaskmaskin takket for seg samme uken.

Alle var gamle ting som jeg visste hadde begrenset med tid igjen.

Men jeg utsatte det lengst mulig, i latskapens navn!

Så det var forventet og jeg hadde spart opp penger til dette.

Så jeg durte ned til byen på en butikk som selger slikt, og lommeboka fikk seg en skikkelig slankekur.

Jeg har ALDRI i mitt liv fått meg til å spørre om slikt, men siden jeg handlet for en del tusen våget jeg meg på å spørre om jeg kunne få noe rabatt eller noe på kjøpet?

Selgeren så på meg som om jeg var verdens mest kravstore person og helt på bærtur!! Mobilen jeg kjøpte var på tilbud (med abonnement) og han sa "dette er da ingen gavebutikk" og lo til folk rundt seg, som "haha er ikke jeg morsom".

Var mange ansatte og kunder rundt og jeg ble så flau at jeg bare fikk fram et "ehh... Neivel".

Denne hendelsen har plaget meg siden!

Var det frekt av meg å spørre om dette?

Er det veldig uvanlig?

Jeg var veldig hyggelig med han og takket fir hjelpen, og intensjonen var ikke å være frekk.

Anonymous poster hash: 1d19d...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig å prute i Norge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig kanskje, men har da opplevd flere som har fått litt avslag når de har handlet flere dyre ting i slike butikker. Så synes ikke kommentaren din var helt vekke, men jeg tror det kommer veldig an på personalet som jobber der. Noen butikker er svært service-innstilte, mens andre er ikke.

Anonymous poster hash: df976...880
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd om dette! Selvsagt kan man be om rabatt når man kjøper flere dyre ting i samme butikk. Dette kalles å spørre om rabatt, ikke prute. Prute er når man ikke gir seg etter første spørsmål og FORHANDLER om en pris.

Og det var frekt av selgeren. Selv ville jeg nok fortalt hvilke varer jeg kom for å kjøpe, for deretter å legge til om han kan gi en god samlet pris på dette. Er litt sent etter man har plukket ut varene og er klar til å betale. Hadde jeg fått en pris jeg var misfornøyd med hadde jeg takket pent og sagt jeg måtte tenke på det og gått til konkurrenten for å høre hva de kunne tilby...

Anonymous poster hash: 5e6b2...349

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min mann spurte om god pris etter å ha valg ut vaskemaskinen vi skulle ha, og han fikk det. Det er ikke frekt å spørre nei.

Anonymous poster hash: 72c4f...066
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte to hvitevarer på en gang sist, fikk jeg rabatt (uten å spørre). Synes selger var frekk. Du har i allefall ingen grunn til å føle deg flau, TS.

Anonymous poster hash: de5bd...1dc
  • Liker 3
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg synes dette var UTROLIG frekt av selger, og jeg hadde ikke handlet der igjen. En ting er at han ikke ville gi deg rabatt, det er greit. En helt annen ting er måten han prøvde å drite deg ut på.

Skrevet

Helt ok å spørre. Unntaket er om alle produktene i utgangspunktet var (reelt) på tilbud.

• Liker 2
Skrevet

Hvis mobilen var på tilbud er det godt mulig butikken i utgansgspunktet tapte penger på å selge den. Å be om rabatt på tilbudsprodukter er ganske kjipt gjort, etter min mening, men selger var helt klart frekk og burde klart å svare nei på en mer profesjonell måte!

Om det er frekt å be om rabatter sånn generelt, er det delte meninger om. Det ligger en ganske lang tråd om det her inne, den er ganske ny og sikkert ikke så vanskelig å finne.

• Liker 1
Skrevet

Den personen skulle jo ikke jobben bak en disk i det hele tatt! Herregud så frekt.

Jeg jobber på mekonomen og gir automatisk ganske god rabatt når folk kommer å skal kjøpe masse bremsedeler o.l. som blir dyrt.

Hadde faktisk valgt å levere alt tilbake og si at du heller går til noen som er mer kundevennlige!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett i flere innlegg som dette at enkelte skriver ''det er ikke vanlig å be om rabatt/prute i Norge'' og ''det var frekt av deg å spørre''.

HALLO? Det er ikke det! Jeg jobbet selv på en større kjede som selger vaskemaskiner og elektriske duppeditter. Jeg fikk spørsmål om rabatt daglig, og hver gang noen kjøpte kanskje både vaskemaskin og tørketrommel så fikk de det. Skulle de bare ha en ting, så fikk de ikke. Det er verken frekt eller uvanlig i Norge.

Så fortsett å be om rabatt. Dere som aldri spør om det, har kanskje aldri fått rabatt uten videre heller? Flere ganger jeg har sagt ''kan vi lage en god pris om jeg kjøper alle disse tre hos dere?'' og jeg får jammen det. Så ofte gjør jeg det at selgerne nå selv sier til meg ''dersom du vil ha alle tre (eller begge to) så lager vi en god deal''.

Helt vanlig!

Anonymous poster hash: f8633...83f
AnonymBruker
Skrevet

Javel! -så hadde det seg slik at data,

mobil OG oppvaskmaskin takket for seg samme uken.

Alle var gamle ting som jeg visste hadde begrenset med tid igjen.

Men jeg utsatte det lengst mulig, i latskapens navn!

Så det var forventet og jeg hadde spart opp penger til dette.

Så jeg durte ned til byen på en butikk som selger slikt, og lommeboka fikk seg en skikkelig slankekur.

Jeg har ALDRI i mitt liv fått meg til å spørre om slikt, men siden jeg handlet for en del tusen våget jeg meg på å spørre om jeg kunne få noe rabatt eller noe på kjøpet?

Selgeren så på meg som om jeg var verdens mest kravstore person og helt på bærtur!! Mobilen jeg kjøpte var på tilbud (med abonnement) og han sa "dette er da ingen gavebutikk" og lo til folk rundt seg, som "haha er ikke jeg morsom".

Var mange ansatte og kunder rundt og jeg ble så flau at jeg bare fikk fram et "ehh... Neivel".

Denne hendelsen har plaget meg siden!

Var det frekt av meg å spørre om dette?

Er det veldig uvanlig?

Jeg var veldig hyggelig med han og takket fir hjelpen, og intensjonen var ikke å være frekk.

Det var frekt av HAN. Så jeg vil anbefale deg å sende en krass men saklig e-post til vedkommende butikks hovedkontor sentralt. Slikt skal aldri skje, og hovedkontoret setter alltid pris på å vite at en av deres filialer har uproffe folk, fordi uproffe folk drar ned salgstallene og påvirker omdømmet til de av butikkene som faktisk driver bra butikk.

Jeg har alltid bedt om avslag på større kjøp og alltid fått det uten videre dikkedarier. Oftest ved at de fjerner frakt på utkjøring, legger inn 5% på hele kjøpet, e.l. Du bør alltid be om det, og neste gang anbefaler jeg deg å forlate butikken om de avslår. Si "da handler jeg likegodt over gata, men takk for hjelpen".

Anonymous poster hash: 0ef89...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Ser det er litt delte meninger rundt dette, visste heller ikke det var tatt opp her flere ganger før. Får inn å lese litt på de også, men det virker som flesteparten her synes det er normalt å be om rabatt.

Jeg føler pruting og "med på kjøpet" er to litt forskjellige ting?

Selvom mobilen var på tilbud så kjøpte jeg da flere ting, så han kan umulig ha TAPT penger på at jeg handlet hos han, som noen her sier?

Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen :)

Ser det er litt delte meninger rundt dette, visste heller ikke det var tatt opp her flere ganger før. Får inn å lese litt på de også, men det virker som flesteparten her synes det er normalt å be om rabatt.

Jeg føler pruting og "med på kjøpet" er to litt forskjellige ting?

Selvom mobilen var på tilbud så kjøpte jeg da flere ting, så han kan umulig ha TAPT penger på at jeg handlet hos han, som noen her sier?Anonymous poster hash: 1d19d...34b

Nå snakket ikke jeg om hele kjøpet, men mobilen, som du sa var på tilbud. Er det en skikkelig god kampanje (for kunden) kan butikken ha tapt så mye som tusen kroner på å selge den. Si da at de hadde hundre kroner inn på pcen (som ikke er uvanlig, mange pcer selges omtrent med null avanse) og 800 inn på oppvaskemaskina, så går de fortsatt i minus på selvet salget. Nå aner jo ikke jeg hva du har kjøpt, men det er faktisk ikke sånn at elektronikkbutikkene har så enorme fortjenester. Mange produkter, og da særlig tilbudsvarer, selges med tap.

Edit: og var de så heldige at mobilen gikk i omtrent null, er det fortsatt bare 900 i fortjeneste, som da skal være med og dekke alt av utgifter butikken har, pluss forhåpentligvis gi et lite overskudd for å kunne drives videre. Da er det faktisk ikke rom for å gi rabatter på slike salg. Igjen, det kommer selvfølgelig an på hvilke produkter du kjøpte, men slike salg jeg skisserer er mye vanligere enn salg der man har god fortjeneste og rom for å gi gode rabatter.

Endret av Thorn
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Njæ, men det var nok litt klønete håndtert av deg. På elektrobutikker er det ikke uvanlig å få pakkepris når man kjøper flere ting, men det er litt i seneste laget å spørre når man har valgt ut alt og står ved kassa. Det langt bedre å holde seg litt mer avventende og si at man er interessert i produkt X, Y og Z, men synes prisen blir litt for drøy, og se om selgeren kan tilby en bedre pris.

Anonymous poster hash: 69146...8dd
AnonymBruker
Skrevet

Pappa er verdens flinkeste til å prute på ting i elektrobutikker, derfor drar jeg aldri med han når vi skal handle, synes det er flaut. :P

Men han er nok ganske taktisk - veldig skeptisk og later som om han ikke skal ha de likevel osv. Han står ikke og sier rett ut at "oi disse ser greie ut, disse tar jeg, kan jeg få rabatt?" hvis du allerede har avslørt at du har tenkt å bla opp så er det vel ikke noe vits for dem å gi ut rabatter heller?

Anonymous poster hash: 17087...ca8
AnonymBruker
Skrevet

Nå snakket ikke jeg om hele kjøpet, men mobilen, som du sa var på tilbud. Er det en skikkelig god kampanje (for kunden) kan butikken ha tapt så mye som tusen kroner på å selge den. Si da at de hadde hundre kroner inn på pcen (som ikke er uvanlig, mange pcer selges omtrent med null avanse) og 800 inn på oppvaskemaskina, så går de fortsatt i minus på selvet salget. Nå aner jo ikke jeg hva du har kjøpt, men det er faktisk ikke sånn at elektronikkbutikkene har så enorme fortjenester. Mange produkter, og da særlig tilbudsvarer, selges med tap.

Edit: og var de så heldige at mobilen gikk i omtrent null, er det fortsatt bare 900 i fortjeneste, som da skal være med og dekke alt av utgifter butikken har, pluss forhåpentligvis gi et lite overskudd for å kunne drives videre. Da er det faktisk ikke rom for å gi rabatter på slike salg. Igjen, det kommer selvfølgelig an på hvilke produkter du kjøpte, men slike salg jeg skisserer er mye vanligere enn salg der man har god fortjeneste og rom for å gi gode rabatter.

Men det er jo ikke kundens problem at de driver butikk på den måten..

Den har allikevel lagt ned kanskje 15tusen i butikken!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Njæ, men det var nok litt klønete håndtert av deg. På elektrobutikker er det ikke uvanlig å få pakkepris når man kjøper flere ting, men det er litt i seneste laget å spørre når man har valgt ut alt og står ved kassa. Det langt bedre å holde seg litt mer avventende og si at man er interessert i produkt X, Y og Z, men synes prisen blir litt for drøy, og se om selgeren kan tilby en bedre pris.

Anonymous poster hash: 69146...8dd

Det var ikke ved kassa, det var ved en sånn "kundeskranke" hvor de står og leiter opp om de har det du trenger osv. Bestillingen fikk jeg så på kvittering og måtte i en annen kasse for å betale.

Det sto jo ikke masse folk i kø bak meg, men det var folk rundt om i butikken som fikk det med seg for han snakket jo så høyt.

Jeg har ikke peiling på dette, så godt mulig jeg skulle ha vist mindre interesse og vært mer taktisk, men det er ikke min greie i det hele tatt så da kan det heller være det samme hehe..

Huff, første og siste gang jeg prøver meg på det gitt :P

Skrevet

Spør Ståle Krapyl, han legger som regel til 2% kontantrabatt (mer legger til).

Ref. Øystein Sunde.

Skrevet

Men det er jo ikke kundens problem at de driver butikk på den måten..

Den har allikevel lagt ned kanskje 15tusen i butikken!Anonymous poster hash: 1d19d...34b

Nå har jeg strengt tatt ikke sagt at det er kundens problem, jeg har bare forsøkt å forklare hvorfor det ofte ikke er mulig å gi rabatter. Det er sjelden for å være vrang, for vi liker jo å ha kunder, men det går rett og slett ikke alltid hvis man skal kunne drive en levedyktig butikk.

(Det blir jo forresten forsåvidt kundens problem når butikkene må legge ned pga manglende overskudd, så man må reise mye lenger eller handle alt på nett... Så fikk jeg sagt det også :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...