Gå til innhold

Lav inntek- samboer eller gift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har noen innspill når det gjelder vår økonomiske situasjon- om ekteskap er et gunstig økonomisk valg som burde vurderes, eller om det er bedre å være samboere.

Jeg og min kjære er 25 år og bor sammen. Jeg har ingen utdanning etter VGS og går for tiden fra vikarjobb til vikarjobb. Inntekten min er usikker og jeg har hatt perioder med tørke. (Utdanning er ikke et alternativ for meg, da jeg ikke har evnene som trengs for dette). Samboeren er 100% uføretrygdet, og siden han aldri har kunne jobbet, så er satsen hans lav.

Dersom jeg klarer å få lengre vikariat eller fast stilling ser jeg for meg en lønn mellom 280 000- 320 000kr. (Har ikke regnet ut nøyaktig hvor stor forskjell det blir med ca 130kr mot 150kr i timen).

Det jeg lurer litt på er om det kan være økonomisk gunstig for oss å gifte oss med tanke på skatt eller om der er noen lover som gir fordeler der den ene er uføretrygdet eller har perioder med lav inntekt (eller begge deler).

Har googlet litt, men ikke helt funnet hva jeg leter etter.

Jeg vet heller ikke helt hva jeg skal søke etter eller hvor jeg skal lete. Er også litt bekymret for at jeg skal overse noe jeg ikke har tenkt på fordi at jeg rett og slett ikke vet så mye om økonomi når det gjelder forskjellen på ektefeller og samboere (og eventuelt lovfestet samboerskap).

Når jeg søker på forskjellen på disse for jeg bare opp veldig lettleste artikler som nevner noen få elementer. Jeg kunne tenkt meg en lengre artikkel som gikk gjennom bortimot alt. Men der er kanskje ikke noe så omfattende sammendrag av lovverket.

Dersom noen er i lignende situasjon, vet litt om dette eller kan peke meg i riktig retning (internettsider med info for eks), så hadde jeg satt pris på det.

Anonymous poster hash: ae8b3...40e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke tenkt å få barn

-TS

Anonymous poster hash: ae8b3...40e
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg har forstått riktig, så er den lønnsomt for den personen i forholdet med dårligt økonomi og gifte seg, i dette tilfellet er det litt vanskelig, du har best lønn tenker jeg, men han har fast inntekt hver mnd.

Dersom dere hadde eid hus osv, hadde det nok vert best og gifte seg, men i denne sitvasjonen er jeg ikke sikker...

Jeg ville hvertfall ikke giftet meg om jeg var dere! :)

Anonymous poster hash: e1f10...066
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...