Gjest Muslingen Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Hvor gamle var barna deres da de sluttet å sove på dagtid? Idag sto jenta mi opp kl 7. Hun sovnet vel 12.30 og våknet kl 14. Skulle legge henne kl 21, men da sa hun at hun skulle være våken. Og jeg ser jo at hun ikke er trett... Kanskje vi skulle slutte med luren på dagtid? Hun blir trett veldig sent uansett hvor lite eller tidlig hun sover på dagtid. Hun er 2 år og 3 mnd.
vimse dokka Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 Tulla mi er 22 mnd og har sluttet med formidagslur.Hun står opp mellom 7 og halv ni. jeg legger genne rundt halv 7-7.Å da går det som regel veldig greit. kansje innom henne 1 til 2 ganger.Men nå har datteren min aldri vert glad i å sove på dagen.Så jeg synes det er veldig deilig at hun sovner halv syv i steden for ni.Hvis vi kjører litt langt på dagen så hender det at hun tar seg en halv time på øye.Sover hun lengere enn det er det ett marertitt på kvelden.Datteren til venninden min hun er tre å hun tar seg gjerne en lur på dagen enda å hun legger seg 8. så jeg tror det er veldig forskjell fra barn til barn.Men det virker jo ikke som barnet ditt har så stort behov for søvn siden hun ikke er trøtt når kvelden kommer.Hvor gammel er hun?
diddi Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 Sønnen vår var nesten tre. Men du får se an over noen dager. Kanskje hun ikke trenger noen lur på dagen lenger?
Gjest Emera Skrevet 20. juni 2004 #4 Skrevet 20. juni 2004 Jenta mi var også nesten tre. Vi kuttet ut luren da hun begynte i barnehage og de ikke hadde sovetid der. Men jeg tror faktisk at hun godt kunne ha sovet på dagtid enda lenger. Hun trengte rett og slett å sove. Hun sovnet like godt om kvelden selv om hun hadde sovet et par timer på ettermiddagen. Så akkurat det er sikkert en pekepinn på om de kan kutte ut dagsoving. Det er vel stor forskjell på hvor gamle ungene er når de slutter med ettermiddagslur. Noen slutter når de er ett, andre når de er fem.
mari Skrevet 20. juni 2004 #5 Skrevet 20. juni 2004 sønnen min sluttet, desverre, å sove på dagen da han var akkuratt 2, fordi han begynte i en barnehage fra 2-6 år og det var veldig få som sov. Han er umulig å få til å sove hvis det skjer mye rundt han, så da ble det til at han er våken hele dagen (står opp 6.30) til han legger seg 19. Det er ikke sjelden han sovner når han kommer fra barnehagen fordi det har vært en slitsom dag, og det er jo litt trist, for det er jo begrenset tid vi har med han. jeg tror det er veldig individuelt hvor mye søvn de trenger i løpet av et døgn, noen trenger mye, andre lite... akkurat som oss voksne
Thomasine Skrevet 21. juni 2004 #6 Skrevet 21. juni 2004 Eldstemann i huset sov på dagtid til han var nesten 4 år... :o :o ...og gjorde han ikke det var det huskestue hjemme... :-? :-( Yngstemann (1 år) derimot, sover innimellom 30 min. på dagtid... Om jeg legger eldstemann (6,5 år) kl.21.00, er dagen etter som oftest veldig "sløv" og slapp... Kanskje ting ville forandret seg om hun la seg litt tidligere...??
Gjest lilletroll Skrevet 21. juni 2004 #7 Skrevet 21. juni 2004 Datteren vår sluttet når hun var 15 mnd. Grunnen til at vi sluttet da, var at hun var vanskelig å legge på kvelden, og etter vi sluttet med luren ble det en lek å legge henne.
Eplegrønn Skrevet 21. juni 2004 #8 Skrevet 21. juni 2004 Vi har ei lita jente på snart to år, og da vi kortet ned på formiddagsluren ble det lettere å få kveld på henne. Nå får hun sove i 1 time i barnehagen mot nesten 3 før. Merker stor forskjell, men de synes mange ganger det er nesten vondt å vekke henne, for hun er stuptrøtt.. Det som også er merkbart er hvor mye mer sliten hun er etter en dag i barnehagen enn en dag hjemme med oss. Kanskje barnet ditt bare trenger en pitteliten tupplur på en halvtime?
murmeldyret Skrevet 22. juni 2004 #9 Skrevet 22. juni 2004 Lillepia var ca 2 år og 2 mnd da hun sluttet å sove på dagtid. Hun kunne sikkert fortsatt med det lengere, men vi fikk ikke lagt henne før rundt 21. Det var alt for sent når hun skal opp igjen ca 06.30. Det hender hun etter mange dager i barnehage er så sliten at hun sovner hjemme en dag i helga. Men selv bare en 30 minutters lur er nok til at hun holder det gående ca 1,5 time lengere om kvelden. Desverre er hun så innstilt på å stå opp tidlig at hun som oftest våkner tidlig i helgene også.
kimmi Skrevet 23. juni 2004 #10 Skrevet 23. juni 2004 vår eldste på 3,5 år står opp ca 0700 og sovner nesten alltid igjen midt på dagen. sover alt fra en halv time til en time. legger seg mellom 19 og 20. dette er ikke noe som vi pålegger henne men da er hun trøtt. mistefrøkna på 1,5 sover derimot gjerne til kl 0900 på morgenen, og sover av og til på dagtid (halvtime eller sånn). og legger seg skjelden ned før klokka 20.00. alle er forskjellige - det ser vi på våre to!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå