Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Usikker på om dette er rett sted å stille dett spørsmålet, men jeg prøver!

Vi skal til banken i morgen for å se om vi får huslån. Er helt fersk på eiendomsmarkedet. Vi er en familie på 3, snart 4.

Mannen har fått stilling i et stort selskap, men begynner som trainee i ett år før han får vanlig stilling i firmaet. Lønnen er på 380.000 året.

Jeg er hjemmeværende med barna og mottar 970 mnd pluss 6000 nå som poden blir ett år. Når minsten kommer vil jeg få 970 og 6000 når h*n er ett år. Etter 5-6 mnd blir denne summen halvert. Men det er fremdeles en inntekt som banken regner med har jeg hørt. Jeg begynner i jobb så snart barna er i barnehage. Men det er ikke før om minst ett år.

Vi har ikke nok egenkapital, men min far skal mest sannsynlig være kausjonist.

Så... Hva tror dere? Har vi en sjans i det hele tatt?

Takker for svar!

Anonymous poster hash: a21e3...dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dessverre det kan bli vanskelig.

Hvor mye hadde dere tenkt dere?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe "krav" sånn sett. Er så innmari lei av å leie nå at jeg holde på å krepere :fnise:

Har jo klart å betale leie i 5 år nå, siden vi flyttet sammen. Surt å tenke på at det egentlig er penger som "flyr ut av vinduet" sånn sett....

Skrevet

Hva koster de billigste boligene i ditt område da?

AnonymBruker
Skrevet

2 mill ca?

Skrevet

Tror nok det er liten sjanse for dere å få 2mill i lån

AnonymBruker
Skrevet

Huff... Ja, må bare prøve..

Ser leiligheter leies ut til 13000 og oppover. Er helt vilt!

Skrevet

I utgangspunktet høres det ikke helt bankers ut - men det fins faktisk ålreite bankfolk som er villig til å se gjennom fingrene på en del formaliteter så lenge dere har vært økonomisk stabile i fem år.

Skrevet

Ja dere kan være heldig.

Men dere har mye "mot" dere.

- han har lav inntekt, og er bare trainee

- du har ingen inntekt (de fleste banker regner ikke barnetrygd og kontantstøtte som inntekt)

- dere har ikke egenkapital

- dere har to barn (som er en stor utgift)

Det positivt er at dere har kausjonist :)

Så helt umulig er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke akkurat en dans på roser å få huslån nei! Men at vi har kausjonist må jo være noe. Men han har jo fast stilling da. Bare at det er opplæring.

Gruer meg til møtet med banken, gitt! Vet ikke hva jeg gjør om vi må leie enda er nå. Får bygge oss en trehytte i Hagen til en eller annen :fnise

• Liker 1
Skrevet

Om dere ikke får lån selv, er din far villig til å stå som medlåner?

Uansett, lykke til :)

Skrevet

Er det lenge siden du har jobbet, slik at du ikke har noen permisjonspenger overhode?

Gjest Lights
Skrevet (endret)

Gå til en liten bank og ha med ett godt budsjett, - si at du planlegger og få en jobb om 1-2 år og da vil inntekten bli vesentlig høyere (trenger ikke være sant om dere uansett klarerer dere uten, men si det til banken) og vær villig til å binde renten, så får dere lån.

Endret av Lights
AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden du har jobbet, slik at du ikke har noen permisjonspenger overhode?

Nei, jeg har studert.

Gå til en liten bank og ha med ett godt budsjett, - si at du planlegger og få en jobb om 1-2 år og da vil inntekten bli vesentlig høyere (trenger ikke være sant om dere uansett klarerer dere uten, men si det til banken) og vær villig til å binde renten, så får dere lån.

Ok! Takk for tips! Mn må man ikke være kunde i den banken man får boliglån hos?

Gjest Lights
Skrevet

Nei, jeg har studert.

Ok! Takk for tips! Mn må man ikke være kunde i den banken man får boliglån hos?

Nei, men tror det er vanlig praksis at banken krever at dere flytter dagligbanken deres til dem, om dere får lån, for å få bedre rente. Slik var det i alle fal for oss. Og husk ikke vær redd for å oppsøke mange banker. Vi ble behandlet direkte respektløst og fikk beskjed om at INGEN ville gi oss lån av kundebehandler hos DNB (Er studenter), men det stemte ikke...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men tror det er vanlig praksis at banken krever at dere flytter dagligbanken deres til dem, om dere får lån, for å få bedre rente. Slik var det i alle fal for oss. Og husk ikke vær redd for å oppsøke mange banker. Vi ble behandlet direkte respektløst og fikk beskjed om at INGEN ville gi oss lån av kundebehandler hos DNB (Er studenter), men det stemte ikke...

Ja, har hørt at dnb kan være vrien! Skal se litt rundt etter andre banker! Takk for tipsene :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg snakket med rådgiver i bank sa hun at ingen bank vil gi et boliglån til noen som ikke har fast inntekt. Så da må mannen din søke om lånet alene i det minste.

Anonymous poster hash: 3bd14...ea6
Skrevet

Tror jeg heller ville undersøkt med Husbanken i deres tilfelle.

Selv fikk vi solid lån i DnB, mens lokalbanken var restriktive, så det er nok litt tilfeldig.

• Liker 1
Gjest Lights
Skrevet

Når jeg snakket med rådgiver i bank sa hun at ingen bank vil gi et boliglån til noen som ikke har fast inntekt. Så da må mannen din søke om lånet alene i det minste.

De har jo fast inntekt når de er gift og en av dem har fast inntekt....

• Liker 1
Skrevet

Bare tull, jeg hadde et vikariat som gikk ut to måneder etter vi tok opp boliglån uten mulighet for forlengelse. Lånerådgiveren anså det som svært lite sannsynlig at jeg ikke skulle få meg jobb i arbeidsmarkedet her og med min bakgrunn så vi fikk lån.

han hadde for øvrig rett, var i fast stilling samme dag som vikariatet gikk ut :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...