AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Jeg har en 4 mnd gammel katt, fikk han da han var 2 mnd. Han har den siste mnd gått inn og ut av verandadøren, som står åpen hele tiden, og ut i hagen. I førsten utforsket han kun hagen, men etterhvert har han vært borte et par timer og klatret i små trær og vært alene i skogen. Han har også en kattevenn som er 9 mnd (nabo) som han leker litt med ute. Han er inne hver natt og sover hos meg, og han er inne når jeg ikke er hjemme. Det er kun når jeg er hjemme at han får gå inn og ut som han vil. Han ønsker å være ute om natten, og er en eventyrlysten og tøff, men kosete katt. Er dette ok? Anonymous poster hash: ee047...2a1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Nei, jeg synes ikke det er OK Først; KASTRER katten To; Katter har ikke skikkelig stedssans før de er nærmere 8 mnd Er du smart og virkelig tenker dyrevelferd holder du katten inne hvertfall til den er kastrert og gjerne til den er hvertfall åtte mnd Anonymous poster hash: aa382...92d 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Det er som den over sier; Kastrer katten (det kan gjøres allerede nå). Og hold den inne til 8-9 måneder, eventuelt gå ute med den i sele og bånd Anonymous poster hash: cc5b5...5a7 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 nei. Anonymous poster hash: 473ca...4ed 2
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Nei! Katter som skal gå ute bør kastreres. 4 måneder er alt for ungt til å gå ut å utforske på egenhånd. Plutselig har han gått langt og finner ikke hjem igjen. Katter får ikke en velutviklet stedssans før de er 8-10 måneder gamle. Om han skal være ute bør du enten være sammen med han eller sitte ute hvor du kan følge med. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Han kan ikke være ute alene før etter han er blitt kastrert. De kan kastreres iallefall ved seks måneders alder, ofte tidligere. Deretter må man se det litt an, men de utvikler ikke stedssans før de er litt eldre. Og før det kan de gå seg bort og i verste fall dø. Men hvorfor i alle dager fikk du katten da den var 8 uker? Anonymous poster hash: ea3cc...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Akkurat nå er katten ute, og jeg skal ut å rope på den nå for jeg skal snart legge meg. Jeg hadde aldri klart å legge meg med mindre katten er inne. Den kommer alltid når jeg kaller på den, og den mjauer helt til den ser meg. Jeg vet det er dumt av meg å la katten være ute på denne måten, men verandadøren ut til hagen står alltid oppe nå som det er så varmt, så katten leker i hagen, springer inn for å gå på do og å spise/drikke, for så å leke ute i hagen og i den lille skogen som er rundt. Anonymous poster hash: ee047...2a1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Han kan ikke være ute alene før etter han er blitt kastrert. De kan kastreres iallefall ved seks måneders alder, ofte tidligere. Deretter må man se det litt an, men de utvikler ikke stedssans før de er litt eldre. Og før det kan de gå seg bort og i verste fall dø. Men hvorfor i alle dager fikk du katten da den var 8 uker?Anonymous poster hash: ea3cc...5a7 De syns det var greit da, den er iallfall veldig knyttet til meg og vi sover sammen hver natt. Er det dumt å få en katt når den er 2 mnd? Anonymous poster hash: ee047...2a1
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 De syns det var greit da, den er iallfall veldig knyttet til meg og vi sover sammen hver natt. Er det dumt å få en katt når den er 2 mnd? Anonymous poster hash: ee047...2a1 Katter skal være med mor og søsken til den er minst 3 måneder gammel. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 De syns det var greit da, den er iallfall veldig knyttet til meg og vi sover sammen hver natt. Er det dumt å få en katt når den er 2 mnd? Anonymous poster hash: ee047...2a1 De skal være 12 uker gamle når de tas vekk fra mammaen sin, d.v.s. tre måneder. Det er ikke direkte dumt, men det er ikke ideelt. Anonymous poster hash: cc5b5...5a7 1
debattanten Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 Akkurat nå er katten ute, og jeg skal ut å rope på den nå for jeg skal snart legge meg. Jeg hadde aldri klart å legge meg med mindre katten er inne. Den kommer alltid når jeg kaller på den, og den mjauer helt til den ser meg. Jeg vet det er dumt av meg å la katten være ute på denne måten, men verandadøren ut til hagen står alltid oppe nå som det er så varmt, så katten leker i hagen, springer inn for å gå på do og å spise/drikke, for så å leke ute i hagen og i den lille skogen som er rundt. Anonymous poster hash: ee047...2a1 Har du problemer med å lukke en dør? For du fremstiller jo det som problemet her... 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Katter skal være med mor og søsken til den er minst 3 måneder gammel. Den var 9 uker da jeg fikk den, om jeg skal være nøyaktig. Hvorfor må de være minst 3 mnd gamle? Anonymous poster hash: ee047...2a1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Ja, katter skal være sammen med moren til de er 12 uker. Det er valper som er leveringsklare ved 8 uker. Jeg mener Sverige holder på å lage et forbud mot å fjerne kattunger fra sin mor før de er fylt 12 uker. Dette er en av grunnene til at man ikke skal skaffe seg dyr helt uten videre, man må lese seg opp først. Men det er bra du søker informasjon nå iallefall Husk å få kattunger vaksinert og chippet også når den blir kastrert. Anonymous poster hash: ea3cc...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Har du problemer med å lukke en dør? For du fremstiller jo det som problemet her... Det er jo ikke et problem, men da må døren være lukket hele tiden. Nå kom katten inn igjen, og skal være inne til resten av kvelden. Jeg er ofte ute med katten i hagen, men innimellom tar den en tur ut på egenhånd. Kan ikke se at det er noe galt å få være ute så lenge jeg er der. Men skjønner at det er dumt om den går ut alene og utforsker det lille skogbrynet som er i byggefeltet her. Anonymous poster hash: ee047...2a1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 Hvorfor må de være minst 3 mnd gamle?Anonymous poster hash: ee047...2a1 Det har hovedsakelig med psykisk/mental modenhet å gjøre.http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Katt&h=d&id=198Anonymous poster hash: ea3cc...5a7 2
debattanten Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 Selvfølgelig kan det gå bra, men med mindre du følger katten overalt er det ingen garanti.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Si meg, kan du i det hele tatt noen ting om katter? Anonymous poster hash: 473ca...4ed 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 Ja, katter skal være sammen med moren til de er 12 uker. Det er valper som er leveringsklare ved 8 uker. Jeg mener Sverige holder på å lage et forbud mot å fjerne kattunger fra sin mor før de er fylt 12 uker. Dette er en av grunnene til at man ikke skal skaffe seg dyr helt uten videre, man må lese seg opp først. Men det er bra du søker informasjon nå iallefall Husk å få kattunger vaksinert og chippet også når den blir kastrert.Anonymous poster hash: ea3cc...5a7 Ja, jeg søker jo all informasjonen jeg kan. Jeg skal jo til dyrlegen med kattungen og få han kastrert om litt. Kattungen min har det iallfall veldig bra. Den er iallfall veldig knyttet til meg Hvorfor kan valper taes fra moren når de er 8 uker, mens kattunger må være 12 uker? Anonymous poster hash: ee047...2a1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #19 Skrevet 17. juni 2014 Si meg, kan du i det hele tatt noen ting om katter? Anonymous poster hash: 473ca...4ed Jeg er ingen ekspert på katter, nei. Kanskje du kan fortelle meg det du vet, så kan jeg lære? Så kan jeg si det jeg vet og ikke vet. Anonymous poster hash: ee047...2a1
Gjest HappyWaffle Skrevet 17. juni 2014 #20 Skrevet 17. juni 2014 kattunger skal ikke taes ifra moren før de er 12 uker fordi de skal lære å bli katt. de lærer all adferd fra mor. leken med søsken er viktig for utviklingen. så fort katten er kjønnsmoden vil den begynne å streife om du ikke har kastrert den, og når den er ung og i tillegg ikke er kastrert så øker du sjansen for at den går langt og i verste fall blir påkjørt. kastrering er jo ingen sikkerhet for det, men det minker sjansen for at den går langt. hvis du er glad i katten din så holder du den inne litt til å kastrerer den før du slipper den ut igjen. den vil bli veldig rastløs, men da er det din oppgave som eier å underholde den med leker og skaffe noe som holder den opptatt en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå