Gå til innhold

Noen gang vært sammen med en utenlandsk, og blitt mer opphengt i hans hjemland enn ditt eget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med en fra Iran i 4 år. Han var ikke (praktiserende) muslim, men hadde helt klart mye ved seg som stammet fra hans oppvekst i hjemlandet. Som mangel på respekt for kvinner, sjokkerende meninger om politikk, religion, norges styresett ol.

Han snakket også flere språk, og jeg har selv lært meg to av de ganske bra.

Så til poenget; etter jeg gikk fra han, har jeg vært febrilsk opptatt av Iran og Midt-Østen, og alt som har med det å gjøre; språk, kultur, kvinners rettigheter, islam og krig.
Språk har interessert meg lenge, men i det siste har jeg fått en trang til å måtte lære meg ett av språkene fullverdig, fordi noe sier meg at jeg vil komme til å få behov for det. Jeg benytter meg av språk-apper og nettsider for å lære språk så langt, men vurderer å etterhvert ta ett kurs.

Jeg har lest alle mulige romaner som omhandler Iran, Irak, Afghanistan, Pakistan osv. hvor handlingen stort sett er om livet som kvinne i ett av disse landene og om krig, redsel, undertrykkelse, flerkoneri, tortur, terror osv.

Jeg er også veldig interessert i islam. Ikke på den måten at jeg noensinne ville konvertert eller noe, men bare fascinert av hva religionen kan gjøre med folk og vil vite så mye som mulig om den.

Jeg følger med på alt som har med krigsnyheter å gjøre, prøve å sette meg inn i de ulike organisasjonene, hva/hvem/hvorfor. Jeg er mer oppdatert på utenriks enn innenriks, hvilket er en ulempe i sosiale sammenhenger hvor jeg sitter som ett naut og er helt uvitende om hva som skjedde her hjemme i forrige uke..

Har dere noen gang vært sammen med en fra ett annet land? Ble du (over gjennomsnittet) interessert i hjemlandet hans, og har interessen noen gang gitt seg?

Anonymous poster hash: ef60b...532
Videoannonse
Annonse
Gjest alegria
Skrevet

Ei jente jeg kjenner var sammen med en albansk gutt. Hun har blitt helt oppslukt av kulturen. Lærer ungen sin å snakke albansk, kler henne i albanske drakter, snakker albansk selv og snakker stygt om nordmenn og sier hun bare føler seg albansk. Tatovert merket dems har hun også gjort. Dette er jo er litt spesielt tilfelle da, og du virker ikke like oppslukt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke "blitt" oppslukt av et annet land bare pga. en mann, men jeg har bare datet menn i land jeg allerede har bodd i eller oppholdt meg i en periode - dvs. Tyskland, Frankrike og USA. Det er klart at når man er sammen vil man fokusere ekstra på deres hjemland, politikk osv., men jeg ville ikke datet noen hvis kultur ikke allerede appelerte til meg.

De har også interessert seg ganske mye for norsk kultur og politikk (samt britisk, siden jeg bor her nå) så det går begge veier.

Anonymous poster hash: b4cd0...4a5
Skrevet (endret)

Som allerede nevnt, blir man jo opptatt av det landet kjæresten kommer fra.

Men, bortsett fra at jeg vil lære meg språket hans og syns Norge er et land med for mange tullinger, er jeg ikke noe spesielt opptatt av landet.

Men over gjennomsnittet interessert er jeg derimot av et helt annet land, og det tror jeg bare er fordi kulturen er så annerledes og eksotisk :) og DEN interessen har ikke lagt seg!

Endret av tunaen
Skrevet

Alle jeg kjenner som er (eller hr vært) sammen med en med utenlandsk opprinnelse (eller en som ikke er norsk) har fått et oppheng i kultren og språket.

Skrevet

Jeg var veldig opptatt av England og Storbritannia generelt når jeg var sammen med en engelskmann. Leste engelsk historie og alt som hadde å gjøre og var opptatt av å lære perfekt britisk engelsk. Gikk over etter 1 år etter det ble slutt cirka.. Men syntes det fortsatt er interresant!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det har heldigvis vært menn fra vestlige land.

Anonymous poster hash: 42eb0...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...