Gå til innhold

Hvilket fag er lettest som privatist: Fysikk 1 eller kjemi 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal gå 3.året på videregående til neste år, og disse fagene går samtidig. Jeg må altså velge et av dem som jeg må ha som privatist. Det er jo forsøk i begge fagene, men flest forsøk i kjemi 2. Men eksamenen i kjemi 2 er skriftlig, mens eksamenen i fysikk 1 er muntlig-praktisk (hvis jeg ikke tar feil?).

Kan legge til at jeg har S-matte, og vil gå S2 til neste år. Mange mener at S-matte og fysikk ikke hører sammen så godt. Læreren jeg evnt. vil ha i fysikk er en bra lærer man kan spørre om hjelp hele tiden og som forklarer godt, mens læreren i kjemi 2 er en lærer som kan veldig mye, men som dessverre ikke kan undervise like godt.

Noen innspill?

Anonymous poster hash: eb816...56a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro fysikk, uten at jeg har tatt det selv, bare sneiet innom det her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva du liker best selv?

Selv fikk jeg 5(nesten 6) i fysikk1,

men i kjemi2 fikk jeg 3 ...

Kjemi1 syns jeg var greit og fikk så vidt en 5 og da jobbet jeg godt med det, så for meg er nok interessen størst på fysikk.

Anonymous poster hash: edfc7...496
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er både muntlig-praktisk og skriftlig eksamen i kjemi 2.

Anonymous poster hash: 8011e...270
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Jeg skal gå 3.året på videregående til neste år, og disse fagene går samtidig. Jeg må altså velge et av dem som jeg må ha som privatist. Det er jo forsøk i begge fagene, men flest forsøk i kjemi 2. Men eksamenen i kjemi 2 er skriftlig, mens eksamenen i fysikk 1 er muntlig-praktisk (hvis jeg ikke tar feil?).

Kan legge til at jeg har S-matte, og vil gå S2 til neste år. Mange mener at S-matte og fysikk ikke hører sammen så godt. Læreren jeg evnt. vil ha i fysikk er en bra lærer man kan spørre om hjelp hele tiden og som forklarer godt, mens læreren i kjemi 2 er en lærer som kan veldig mye, men som dessverre ikke kan undervise like godt.

Noen innspill?

Har ikke hatt fysikk, men har hatt både matematikk R1 og R2 samt kjemi 1 og 2. Kjemi 2 var omtrent like vanskelig som matematikk R2, som det sies er tøffere enn både fysikk 1 og 2.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er både muntlig-praktisk og skriftlig eksamen i kjemi 2.

Åja, det var jeg ikke klar over.

Jeg har ikke hatt fysikk, så jeg vet egentlig ikke om det interesserer meg. Velger fagene hovedsaklig for å oppnå kravkodene til videre studier. Jeg likte kjemi 1, og fikk 5. Min nåværende kjemilærer (ikke den jeg får til høsten) mener at kjemi 2 ligger på samme nivå, og at det fint skal gå an å få samme karakter. Men jeg takler virkelig ikke den nye kjemilæreren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt fysikk, så jeg vet egentlig ikke om det interesserer meg. Velger fagene hovedsaklig for å oppnå kravkodene til videre studier. Jeg likte kjemi 1, og fikk 5. Min nåværende kjemilærer (ikke den jeg får til høsten) mener at kjemi 2 ligger på samme nivå, og at det fint skal gå an å få samme karakter. Men jeg takler virkelig ikke den nye kjemilæreren..

Hvilken kravkode trenger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i de som sier at det er vanskeligere å få god karakter i kjemi 2 enn fysikk 1.

Jeg vil tro du vil gjøre det best i fysikk1, for tar du kjemi2 må du jobbe enda hardere med det.

Men er du en som syns kjemi er enkelt og ikke er så glad i fysikk, så velger du naturlig nok kjemi2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du fikk 5 i kjemi1 og syns det var greit å forstå, så kan du gå for kjemi2, men du må jobbe med det for det er litt mer jobb enn kjemi2.

Fysikk1 er gøy om du liker å regne ut fart, tid og strekning, hvor langt en ball går iløpet av så lang tid.

Om du liker å regne ut enkel ting som overflatetemperaturer, og å lese om universet og om diverse planter og soler rundt om i universet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker kjemi sånn helt passe. Jeg er egentlig ikke så altfor glad i regning, men det går helt greit. Får 5 i S1, og fikk 4 i 1T. Jeg liker egentlig biologi best, der fikk jeg 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at fysikk 1 er det letteste realfaget (som jeg har hatt) etter biologi 1. Jeg fikk 6 uten å løfte en finger. Jeg jobbet hardere med kjemi 1, og klarte en 6'er der også, men jeg følte jeg måtte jobbe mer i kjemi 1 enn i fysikk 1 for å oppnå samme karakter. Når det gjelder kjemi 2 så har jeg dessverre ikke fått jobbet like mye her som jeg gjorde i kjemi 1, og jeg har nå falt ned til en 5'er. Jeg regner da med at du klarer å oppnå samme karakter i kjemi 2 som du klarte i kjemi 1 dersom du jobber like mye eller mer. Likevel er det jo to eksamener i kjemi 2 (en muntlig-praktisk og en skriftlig) og kun én i fysikk (muntlig-praktisk).

Jeg vil råde deg til å ta fysikk 1 som privatist og følge kjemi 2 på skolen. Fysikk 1 BØR være en smal sak for deg etter å ha hatt s1. Dersom det er noe du synes er vanskelig er jeg temmelig sikker på at fysikklæreren på skolen din vil besvare spørsmålene dine. Jeg ville hvertfall ha forhørt meg med denne læreren og evt. spurt om det hadde vært mulig. :) Lykke til.

Anonymous poster hash: d32cd...5ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! :)

Jeg velger fysikk 1 som privatist, og kan spørre fysikklæreren på skolen om hjelp/råd dersom jeg trenger det. Men da må jeg vel vise et forsøk på eksamen i fysikk 1, og jeg får jo ikke gjort noen forsøk hjemme? Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Jeg brukte 3 uker på Fysikk 1 som privatist og fikk karakteren 5. Muntlig eksamen. Det jeg kan anbefale deg om du ikke får gjort det gjennom skolen din er å få tatt et laboratoriumkurs hvor man går gjennom forsøkene til eksamen. Det gjorde jeg og det reddet nok minst et karakterpoeng. Veldig viktig å kunne.

Har ikke tatt noen kjemifag, men av folk jeg har snakket med skal disse være mer krevende.

I Fysikk 1 trenger du kun enkel algebra, manipulere uttrykk og å skrive tall på standardform. Det er MULIG du må kunne å derivere noen veldig enkle formler for fart, tid og akselerasjon.

Mitt tips er altså å ta Fysikk 1 som privatist.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg brukte 3 uker på Fysikk 1 som privatist og fikk karakteren 5. Muntlig eksamen. Det jeg kan anbefale deg om du ikke får gjort det gjennom skolen din er å få tatt et laboratoriumkurs hvor man går gjennom forsøkene til eksamen. Det gjorde jeg og det reddet nok minst et karakterpoeng. Veldig viktig å kunne.

Har ikke tatt noen kjemifag, men av folk jeg har snakket med skal disse være mer krevende.

I Fysikk 1 trenger du kun enkel algebra, manipulere uttrykk og å skrive tall på standardform. Det er MULIG du må kunne å derivere noen veldig enkle formler for fart, tid og akselerasjon.

Mitt tips er altså å ta Fysikk 1 som privatist.

Hvor finner jeg slike laboratoriumskurs? Har du link til en nettside eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Hvor finner jeg slike laboratoriumskurs? Har du link til en nettside eller noe? :)

Jeg tok det på Sonans. Fikk vite at på min skole var det bare 6 eksamensrelevante forsøk, så det var disse vi lærte. Dette varierer nok fra skole til skole.

Hadde prøvd å fått til en ordning gjennom skolen først, men om ikke er altså Sonans eller Bjørknes og andre privatskoler et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får jeg høre med skolen min til høsten, for jeg får ikke gjort stort nå som det er sommerferie. Forhåpentligvis ordner alt seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Definitivt fysikk 1. Og jeg er utdannet kjemiker.

Anonymous poster hash: 24e0d...510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt fysikk 1. Likte det kjempegodt!

Anonymous poster hash: ecee1...b79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Jeg velger fysikk 1 som privatist, og kan spørre fysikklæreren på skolen om hjelp/råd dersom jeg trenger det. Men da må jeg vel vise et forsøk på eksamen i fysikk 1, og jeg får jo ikke gjort noen forsøk hjemme? Hva gjør jeg da?

Det finnes en liste med mulige forsøk du kan få til muntlig-praktisk, hvertfall her i Hordaland. Kan tenke meg at andre fylker også har sånne lister!

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Aktuelle-ovingar-i-realfag/Praktiske-ovingar-i-realfag/

Jeg var veldig flink i kjemi 1, det var så lett. Fikk et slag i trynet da jeg begynte på kjemi 2, det var mye vanskeligere! Fysikk 1 er ikke så alt for vanskelig, og det klarer du fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...