AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Nå som ferietiden nærmer seg ser jeg til stadighet folk som "reklamerer" overalt at de skal reise til Syden. Bare tanken på disse typiske "feriepakkene" får meg til å brekke meg. Når alle du bor med på hotellet snakker Norsk eller Svensk, man kan kjøpe brunost og aftenposten i butikkene og parasollene på stranda har påskriften ving eller Apollo så får jeg vondt smak i munnen. Hvis jeg skal reise til typiske Syden land ( Hellas, Spania, Tyrkia etc ) så sørger jeg alltid for å bestille fly og hotell hver for seg. Jeg vil bo så langt unna turister som mulig, bli kjent med lokalbefolkningen og oppleve landets atmosfære. Jeg føler ikke at jeg super i meg f.eks Spansk kultur ved å bestille mat fra et menykart som er skrevet på Norsk eller henge på grabbene grus på kvelden... Så er det bare jeg som tenker skyhøy harryfaktor hos folk som gleder seg stort til eller skryter av charterferiene sine??? Anonymous poster hash: dd4e0...f64 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Nei du er langt fra den eneste. Jeg ser ikke problemet så lenge du ikke uttrykker dette overfor andre. Jeg reiser aldri charter men om andre vil det gir jeg dem ikke attitude av den grunn. (Eneste jeg offentlig skjemmes over er de som konsekvent gir skandinaver et forferderlig rykte ved å rave gatelangs og ha dårlige manerer - men det er en annen sak og går ikke alltid hånd i hånd med charter). Folk reiser slik de vil. Jeg synes mest det er synd at noen bruker penger på reise uten å oppleve noe genuint ved landene de reiser til. Men det er deres penger. Anonymous poster hash: 16ec1...b24 4
Gjest New_Girl Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Nei, du er sikkert ikke den eneste. Men altså, jeg drar jo ikke til disse stedene for å få gode mat- og kulturopplevelser. Jeg drar dit for en eneste grunn og det er å være "sikret" to uker med sol og varme slik at det går an å sole seg og bade. Om noen anser meg for harry så gjør ikke det så mye. Jeg er uansett ikke en av de som er livredde for å fremstå som det. 23
Unika Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Jeg tenker at de som er veldig i mot charter slik som TS, er strebere som prøver å fremstå som så individuelle at det virker mot sin hensikt. Er litt saueflokk å hate på charterturister. 44
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Før vi fikk barn reiste vi aldri på chartertur. Nå gjør vi det fordi vi syns det er langt mer praktisk/trygt når vi reiser med barn. "Eventyrlysten" kan vi hente frem igjen når barna er blitt større. Anonymous poster hash: c9560...34d 7
OppNedPåAlt Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 ALL charterferie er ikke slik. Vel, greit, du tar kanskje fly sammen med mange nordmenn, men charterferie kan gå til plasser som Cuba, Mexico, USA, Kenya, Sør Afrika og så videre også. Er det griseharry? Ikke alle har kunnskap/tør å reise "alene", og da er en charterferie en glimrende og trygg mulighet å oppleve verden på. 5
Annie70 Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Alt til sin tid og sitt bruk. Ikke noe galt i å starte med charterturer og endre reisevaner etterhvert som man blir mer reisevant. Reiser man KUN for sol, varme og avslapning i 1 uke så er charter det billigste og enkleste. Husk at all charter ikke nødvendigvis er ensbetydende med fulle nordmenn, grisefester og norske menyer. 5
Gjest Magdalene Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Når vi reiser uten barna på 2 og 5år tenker vi som deg, men når vi reiser med barna er det deilig for oss at de finner noen skandinavere å leke med ved bassengkanten, at det er lege tilknyttet hotellet, og at man kan få lett hjelp om noe skjer med barna. 2
marion Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Jeg må innrømme jeg er litt snobb. Har ikke vært på charterferie på 15 år. Og gjør som ts og bestiller fly og hotell separat. Da jeg også synes endel av moroa er å ordne alt selv. Men så ser jeg også det faktum at jeg ikke har reist til de typiske charterdestinasjonene i disse årene så da er det vel igrunn naturlig at det ikke har blitt charterferie på meg. Har vært på alle de kjente kanariøyene, Mallorca, Ibiza, Rhodos, Kreta etc. Kanariøyene er jo nå fullstendig ødelagt av masseturisme, der sjøkanten mer eller mindre er totalt utbygd. Så frister ikke akkurat å reise dit lenger. Men jeg skjønner folk bruker charter. Fordi du kan komme ganske billig fra det. Og vil du bare ha sol og varme og kanskje feste så er jo dette naturlige valg.
FantasDick Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Jeg synes den typiske charterturisten er ganske flau.. Jeg har reist masse charter selv, men jeg reiser uspes litt utenom sesong. Har alltid havnet på ok overnattingssteder i en sjarmerende utkant hvor ingen snakker Norsk - og da har jeg havnet rett.
Gjest Whitestripes Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 Jippi, jeg er griseharry! Jeg drar nemlig på all slags type ferie, uten å tenke på hva andre måte mene om det. Jeg drar på storbyferie, opplevelsesferie, charter, hyttetur på fjellet eller på biltur i Norge. Dermed får jeg oppleve litt av hvert, inkludert sol-og bad når jeg har lyst på det. 18
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Synes det kommer veldig an på. Dersom to foreldre på 50 tar med barna på 20, 24 og 27 til Mallorca, Gran Canaria eller Alanya hvert år, så er det ganske harry. Særlig dersom faren er griserosa med gullringer, og moren kun er ikledd hvitt eller neon, med bleket hår. Søsteren min drar av og til med barna sine (som er 4 og 6) til greske øyer. Mannen driver sitt eget selskap, og kan ikke ta ut ferie om sommeren. Søsteren min ønsker gjerne å dra en ukes tur til varmere strøk, slik at barna får ferieminner og slik at hun får koble av. Da synes hun det er greit med "de trygge rammene" som charterturer gir, særlig siden hun drar alene med to barn. Det samme gjelder farmoren min. Hun er pensjonist og enke, og drar et par ganger i året til typiske chartersteder sammen med søstrene sine eller venninner. Hun kan ikke mye engelsk, og synes det er "vanskelig" å planlegge reiser selv. Jeg synes ikke farmoren min eller søsteren min er harry selv om de drar på charterferier. Jeg synes derimot man må se an situasjonen. Ja, noen charterturister er harry - nei, man er ikke automatisk harry selv om man er charterturist. Anonymous poster hash: 3442f...242 11
Gjest Evans Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Jeg var veldig motstander av det før, og har aldri vært i "syden", men de to siste årene har tanken på pakketur og all inclusiv fristet mer og mer. Det virker deilig å kun slappe av i en til to uker og få alt lagt opp. Tror det både har litt med alder og gjøre, og samtidig litt med stress-nivå i andre leire. Jeg kunne imidlertid ikke tenke meg en syndetur for å drikke meg kankakkas hver dag, men ønsker sol, strand, god mat, lange late dager, en god seng og maksimalt med avslapning. Og da tror jeg pakketur til syden er et godt alternativ. Så kanskje jeg prøver det en gang
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Jeg fristes ikke av charter-turer, men det er fordi jeg ikke er særlig interessert i hverken å sole meg eller å bade. Blir også kjempesliten av å sitte i sola hele dagen. Når jeg er i utlandet, vil jeg oppleve ting jeg ikke kan oppleve hjemme (og bading og soling kan jeg fint gjøre hjemme), som storbyer, berømte bygninger, museer, spennende mat osv. Om chartertur er harry, kommer litt an på. Folk som drar for å sole seg, drikke og pule er ekstremt harr, men disse er nok harrytasser uansett hvor i verden de befinner seg Barnefamilier og andre som ønsker en enkel og behagelig ferie er jo greit nok, men vil ikke akkurat si det er et spennende valg. Må presisere at jeg er langt fra noen ferie-snobb, kan vel telle på én hånd de utenlandsferiene jeg har vært på som voksen.
Gjest Magdalene Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 kan vel telle på én hånd de utenlandsferiene jeg har vært på som voksen. Da kaffe nok ikke jeg valgt charter heller. De turene jeg og mannen er på, samt de fleste feriene med barna er jo ikke charter, men vi bruker å dra på en slik ferie på sommeren. Ellers har vi jo gjerne 5 andre turer i løpet av året som ikke er charter 😉 1
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 Da kaffe nok ikke jeg valgt charter heller. De turene jeg og mannen er på, samt de fleste feriene med barna er jo ikke charter, men vi bruker å dra på en slik ferie på sommeren. Ellers har vi jo gjerne 5 andre turer i løpet av året som ikke er charter Ja, kan forstå at folk velger slike ferier med barn. Jeg som drar sjelden på ferie, vil helst bruke den på noe annet
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har prøvd det meste innen reise. Har loffet rundt som bacpacker både i storbyer og i dypeste bushen. Har tatt hop on hop off busser i beste turiststil i mange storbyer både i europa og USA og selvsagt vært på cruise både i middelhavet og karibien. Har bilder av meg selv foran et utall severdigheter i flere deler av verden. Har besøkt landsbyer bl.a i Kina der jeg ikke fant ett menneske som jeg kunne kommunisere med annet enn på fingerspråk. Å spise på restaurant var vanskelig når jeg ikke forsto menyen. Jeg har sovet på sovesaler og i telt med vilt fremmede folk, men også bodd på luksushotell i Dubai. Jeg har reist på organiserte backpackerturer og videre tråkket rundt i regnskog helt alene. Har besøkt resorts på ulike stillehavsøyer, men også tråkket rundt i den norske fjellheimen. Jeg lever i stor grad for å reise og se andre steder i verden. Selvsagt har jeg vært på charterturer også. Charterturer ER ofte harry, men harry kan være helt ok eller ordentlig gøy. Jeg liker å se nye steder, noen ganger er det helt greit å følge strømmen i stedet for å fikse alt selv. Men det er liten tvil om at jeg krymper meg når jeg leter etter fellesbussen til hotellet, når folk klapper ved landing (det verste jeg vet) og når vingguiden ringer på hotellrommet for å høre om ting er bra. Da tenker jeg det samme hver gang, "aldri mer charter". Helt til jeg kan reise en uke til sol og sommer for en tusenlapp, da er charter ok likevel. Har enda ikke testet all inclusiveferie forresten, det står for meg som virkelig griseharry. Må nok testes en gang det også. Anonymous poster hash: 81926...114 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Du får ikke en ferietur herfra. Gjør det selv for en gangs skyld. Anonymous poster hash: 93597...eaa
Djungelvrål Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 Det mest harry jeg jeg er folk som ser ned på andre fordi de liker vanlige sydenturer! 15
Gjest Citronella Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Jeg har reist kloden rundt, og har vært i de mest rurale strøk du kan finne. Med kun en liten sekk og lite penger. Driver fortsatt på med dette, men hvor herlig er det ikke når Ving skysser meg avgårde til en strand og bittelitt kultur. Mest strand-og-balkong-med-utsikt-og-bok-og-vin-og-mann-og-mat-og-transport-til-og-fra-flyplass-og-ringe-til-Ving-om-noe-ikke-er-på-stell. Harry er de av dere som arrogant tror at det finnes en øy der ute som ingen andre har oppdaget. Eller som tror at dere er på en dannelsesreise når dere drar på en 5-ukers tur i Sørøst-Asia. : og jeg elsker når det klappes når flyet lander! Endret 19. juni 2014 av Citronella 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå