Gå til innhold

"underskudd til fremføring senere år kr xxxx"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Så over skatteoppgjøret mitt nå i ste, og la merke til at det stod "underskudd til fremføring senere år kr xxxx". Forstår det slik at jeg kan bruke den summen som fradrag, til neste år f.eks?

Betyr dette i praksis at om jeg går på en baksmell på xxxx kr til neste år, så kan jeg bruke dette fradraget til å dekke over det baksmellet?

Eksempel: Jeg har 5000 kr til fremføring. Får baksmell på 4000 kr neste år, og bruker de fremførte 5000 kr som fradrag. Er nå skyldig 0 kr i skatt, og har fortsatt 1000 kr til gode (for fremføring)

Har null peiling på skatt :rodme:

Anonymous poster hash: 40147...40d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte er det personer som har studert deler av året, eller som har hatt store tap ved salg av fast eiendom eller aksjer som går i minus på nettoinntekten. Fradragene kan nemlig bli større enn inntektene. Eksempelvis opplever mange studenter som tar opp lån i forbindelse med boligkjøp at gjeldsrenter er større enn inntekter, og får dermed et underskudd som kan fremføres til neste års ligning.
Dette underskuddet kan du bruke neste år på samme måte som et rentefradrag eller et hvilket som helst annen type fradrag. Får du imidlertid en negativ alminnelig inntekt på grunn av særfradrag eller foreldrefradrag, kan du ikke senere kreve fradrag for den delen av underskuddet som skyldes slike fradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...