Gå til innhold

Flere som har hannhund som drypper/ lekker urin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hannhund som drypper/ lekker urin.

Det virker ukontrollert og er i noen perioder ikke merkbart og andre mer plagsomt.

Han har gjort det i mange år og han virker ikke plaget av det.

Det er ikke mye, men ligger dråper etter han når han går.

Vi må moppe/tørke opp på gulvet hele tiden som er litt slitsomt.

Vi har vært hos vetrinær og de sa at det er ikke så mye å gjøre med det.

Tenkte han kunne være "slapp i strikken" så har prøvd div muskelstimulerende medisiner uten effekt.

Vetrinær foreslo operasjon, den kan de kun ta fem timer fra hvor jeg bor og det er ingen garanti for at det blir bedre, så så lenge han ikke har vondt eller er plaget, er ikke dette aktuelt fra min side.

Vetrinær var også inne på at mange valgte avlivning da det er mye arbeid å vaske gulvet hundre ganger til dagen, men det er også helt uaktuelt for meg.

Noen som har opplevd det samme?

Så dere da noen grun eller et mønster i hvorfor dette skjer?

Prøvde dere noe som funket?

Dyrlegen mener kastrering ikke vil ha noen effekt da dette problemet ved urinrøret..

Anonymous poster hash: 6d381...f1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hunden sjekket ut for diabetes? Urinlekkasje/drypping kan være et symptom. Jeg har hatt to hunder som utviklet diabetes, og den første, en hannhund, dryppet det urin av i tide og utide.

Vær obs på at det kan ta tid å diagnostisere diabetes på hund. Det tok flere måneder før vi fikk det bekreftet, fordi prøvene ikke var entydige.

Anonymous poster hash: 2b96b...e13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det, men hvis det er sånn at hunden ikke plages av det og du egentlig mest trenger en praktisk løsning, så kan du bruke bellyband på ham - litt som et truseinnlegg for hannhunder ;)

Eksempel: http://forstadheimennetthandel.mamutweb.com/Resource/File/0/gents%20bellyband-svart.jpg

Det er mest populært til små hunder som sliter med markering innendørs, men om det er en større hund så kan du eventuelt få noen til å sy for deg, det er et svært enkelt design. Og skal ikke plage hunden på noen måte så lenge passformen er god (og man alltid husker å ta det av før hunden slippes ut, naturligvis...).

Anonymous poster hash: 5701b...00a
AnonymBruker
Skrevet

Er hunden sjekket ut for diabetes? Urinlekkasje/drypping kan være et symptom. Jeg har hatt to hunder som utviklet diabetes, og den første, en hannhund, dryppet det urin av i tide og utide.

Vær obs på at det kan ta tid å diagnostisere diabetes på hund. Det tok flere måneder før vi fikk det bekreftet, fordi prøvene ikke var entydige.

Hva er de andre tegnene på diabetes på hund da?

Han har vært slik i ca fire år nå og det har hverken blitt bedre eller værre.

Han drikker ikke unormalt mye og har normal apetitt. TS

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være urinsteiner/nyrestein som får det til å dryppe. De fleste gangene kommer det blod også, men er ikke et absolutt symptom

Anonymous poster hash: 9e9c0...6e6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er de andre tegnene på diabetes på hund da?

Han har vært slik i ca fire år nå og det har hverken blitt bedre eller værre.

Han drikker ikke unormalt mye og har normal apetitt. TS

Det eneste vi merket på hannhunden, var skvettingen, og i ettertid innså vi at han drakk en del, men det var egentlig ikke så mye at vi reagerte på det før etterpå.

Den andre hunden drakk enormt mye, og skulle ut og tisse hele tiden. Hun fikk også noen anfall, hvor hun var apatisk og bare lå og skalv.

Skrevet

Oisann, nevnte veterinæren avlivning på grunn av tisseflekker? :sjokkert:

Ellers tenkte jeg også på bellyband. Som tispeeier vet jeg hvordan det er at hunden må gå med truse 1 mnd hvert halvår, og det er jo selvfølgelig litt merarbeid. I forhold til å konstant vaske gulvet, hundekurv og gulvtepper, så er det dermot ganske så tidsbesparende! Fordelen med hannhund er at bellyband ikke er i veien på samme måte som tispetruser er, og det vil være raskere å ta på og av.

Skrevet

Mineral/krystallsteiner som dannes i urinblæra hos mange hunder pga sammensetningen til hundeforet.

De fyller opp blæra og hunden får mindre volum til urinen, som ufrivillig lekker ut.

Be dem ta en ultralyd av blæra hans.

Merkelig at ingen av dem har nevnt/tenkt på å sjekke dette. :klo:

Han veterinæren som nevnte avlivning burde avlives :glare:

Skrevet (endret)

Er det mer som gugge, altså litt tykt? Isåfall kan det være forhudkatarr også. Litt vanskelig å si ettersom jeg ikke har sett det selv, men det virker iallefall som mange hannhunder sliter med dette i større eller mindre grad. Hvor mye som drypper er også veldig variabelt.

Dette skal iallefall være ganske enkelt å fikse, eventuelt vedlikeholde om det skulle være plagsomt mye. Her er en artikkel om det :)

Endret av LilleLilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...