Gå til innhold

Gi rød- eller hvitvin i gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har planer om å gi bort en flaske vin i gave, men hvordan er egentlig etiketten på dette - om det i det hele tatt finnes noen? :)

Er det greit å gi hvitvin, siden vi er juni og dette er typisk sommerdrikke? Eller er det tryggest å holde seg til rødvin, siden dette tydelivis er noe "alle" har bruk for?

Anonymous poster hash: 92ef2...69e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har planer om å gi bort en flaske vin i gave, men hvordan er egentlig etiketten på dette - om det i det hele tatt finnes noen? :)

Er det greit å gi hvitvin, siden vi er juni og dette er typisk sommerdrikke? Eller er det tryggest å holde seg til rødvin, siden dette tydelivis er noe "alle" har bruk for?

tror ikke det er noen etikette, jeg får begge deler av folk

Anonymous poster hash: 429aa...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke angående etikette.

Men mange tåler ikke rødvin. Derfor kan hvitvin være greiere. Ellers er det mange som nyter rosêvin på denne årstiden :)

Anonymous poster hash: 45389...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg gir det jeg vet mottageren liker best.

Kjenner jeg ikke den jeg skal gi det til så godt, gir jeg hvit på sommeren, og rød på vinteren.

En god chablis nå på sommeren er jo deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips alle sammen! Da går jeg nok for en sommerlig hvitvin eller rosè. ☀️

Vet dessverre lite om mottakers preferanser, siden det er snakk om bachelorveilederen min som jeg kun har hatt kontakt med i et års tid på profesjonelt nivå. Ønsker å gi en liten oppmerksomhet siden det i stor grad var hennes fortjeneste at jeg hanket inn en god karakter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke angående etikette.

Men mange tåler ikke rødvin. Derfor kan hvitvin være greiere. Ellers er det mange som nyter rosêvin på denne årstiden :)

Det går begge veier. Jeg tåler ikke hvitvin, og vet om mange andre som heller ikke gjør det =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du kjenner henne godt nok til at du vet at hun drikker vin? Og ikke er eksempel tørrlagt alkoholiker? Flere har brent seg på akkurat den biten der...

Anonymous poster hash: 7fc50...f37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du kjenner henne godt nok til at du vet at hun drikker vin? Og ikke er eksempel tørrlagt alkoholiker? Flere har brent seg på akkurat den biten der...

Enig. Svært viktige poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått for en stor, flott hvit orkide, med et vakkert lite kort til, som hun kan ha glede av i årevis (dersom hun ikke er allergisk da)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, haha! Den tanken har faktisk ikke falt meg inn overhodet - Sikkert fordi det er snakk om en relativt ung professor innen økonomi, og en småbarnsmor som virker å ha alt på stell. Men de kan jo så klart ha en slik fortid de også.

Blomster er jeg redd kun blir til bry, siden jeg vet hun skal på en lengre ferie i sommer og ellers reiser mye i forbindelse med jobben. Var vel mest derfor tankene umiddelbart gikk til vin som en relativt nøytral gave til en person man ikke kjenner så godt personlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et enkelt gavekort? Jeg hadde foretrukket en god hvitvin med mye sødme.

Endret av Evel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vin er nokså nøytralt uansett. Det finnes ikke SÅ mange tørrlagte alkoholikere at man generelt må unngå å gi vin til alle selv uten den minste mistanke. Jeg ville gått for en hvitvin nå på sommeren, men skulle det bomme helt, så kan hun jo uansett gi den videre til noen andre eller servere den til venner i middagsselskap. Bare sørg for å skrive et hyggelig kort til :)

Anonymous poster hash: aee0b...d61
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Greit å forhøre seg om folk drikker vin. Uansett årsak til at de ikke gjør det.

Fått vin i gave selv flere ganger og synes det ikke er det flotteste gaven akkurat siden jeg ikke liker vin og bare ender med å gi bort videre.

Nei, det er ikke mange. Men det er kjedelig når man treffer på de få. "Takk for hjelpen, her er en fristelse til å fortsette å ødelegge livet ditt". :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en stor, flott hvit orkide, med et vakkert lite kort til, som hun kan ha glede av i årevis (dersom hun ikke er allergisk da)

Orkideer er faktisk en av de tryggeste blomstene å gi en allergiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både rød- og hvit vin er greit. Jeg ville gitt hvit om sommeren (hvis jeg ikke vet hva personen foretrekker).

Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det er vanskelig å gi en "takk-for-hjelpen" gave til en du ikke kjenner godt.

Vin - nei, kan være alkoholiker, eller av andre grunner ikke drikke alkohol. (Kanskje hun nettopp er blitt gravid.)

Blomster - nei, kan være allergiker eller skal kanskje på reise, så den blir stående og visne mens mottageren ikke er hjemme.

Sjokolade - nei, kan være diabetiker eller ha hengt seg på en eller annen kostholdstrend som utelukker sukker.

God kaffe/te - kanskje. Det er i alle fall lettere å vite om en du bare profesjonelt drikker kaffe eller te. Men da er jo spørsmålet hva slags kaffe? Kapselmaskin? Trakter? Presskanne?

God olivenolje el. - hvis personen er glad i å lage mat, og har tid til å kose seg med det.

Nei, kjøp en vinflaske du. Selv om hun av en eller annen grunn ikke drikker vin vil hun nok sette pris på tanken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Både rød- og hvit vin er greit. Jeg ville gitt hvit om sommeren (hvis jeg ikke vet hva personen foretrekker).

Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det er vanskelig å gi en "takk-for-hjelpen" gave til en du ikke kjenner godt.

Vin - nei, kan være alkoholiker, eller av andre grunner ikke drikke alkohol. (Kanskje hun nettopp er blitt gravid.)

Blomster - nei, kan være allergiker eller skal kanskje på reise, så den blir stående og visne mens mottageren ikke er hjemme.

Sjokolade - nei, kan være diabetiker eller ha hengt seg på en eller annen kostholdstrend som utelukker sukker.

God kaffe/te - kanskje. Det er i alle fall lettere å vite om en du bare profesjonelt drikker kaffe eller te. Men da er jo spørsmålet hva slags kaffe? Kapselmaskin? Trakter? Presskanne?

God olivenolje el. - hvis personen er glad i å lage mat, og har tid til å kose seg med det.

Nei, kjøp en vinflaske du. Selv om hun av en eller annen grunn ikke drikker vin vil hun nok sette pris på tanken.

Spot on dette altså. :) Hvis man først begynner å tenke litt tror jeg man kan finne feil eller farer nesten samme hva man kjøper.

Et gavekort hadde nok vært det aller tryggeste, men føler at det blir litt feil i denne sammenhengen siden jeg nesten ser på det som å "gi penger". Meningen er jo at det bare skal være en liten oppmerksomhet, som takk for at jeg fikk langt mer hjelp enn det jeg egentlig hadde krav på, eller kunne forvente.

Skulle gjerne forhørt meg på forhånd, men siden vi nå ikke har hatt kontakt på over en måned pga. pågående sensur synes jeg det blir litt kleint å plutselig skulle ta kontakt og høre om hun liker vin. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on dette altså. :) Hvis man først begynner å tenke litt tror jeg man kan finne feil eller farer nesten samme hva man kjøper.

Et gavekort hadde nok vært det aller tryggeste, men føler at det blir litt feil i denne sammenhengen siden jeg nesten ser på det som å "gi penger". Meningen er jo at det bare skal være en liten oppmerksomhet, som takk for at jeg fikk langt mer hjelp enn det jeg egentlig hadde krav på, eller kunne forvente.

Skulle gjerne forhørt meg på forhånd, men siden vi nå ikke har hatt kontakt på over en måned pga. pågående sensur synes jeg det blir litt kleint å plutselig skulle ta kontakt og høre om hun liker vin. :P

Enig i at gavekort ikke er så fint i denne sammenhengen, det blir, som du sier, å gi penger. For meg vil det ofte føles "for lite" hvis jeg gir gavekort, selv om jeg ikke ville betalt mer for en vinflaske f.eks. Og det er jo ikke hemmelig hva en vinflaske koster, det kan hvem som helst finne ut.

Alkoholfri vin? Trygt for både alkoholikere og gravide. Og smaker pyton, så neppe noen stor fristelse for diabetikere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha veid litt for og imot tror jeg det blir til at jeg likevel satser på en vinflaske - Med alkohol. Er det noe jeg har lært over flere år som servitør og bartender, så er det at alkoholfri vin visstnok er djevelens verk. :fnise:

Tusen takk til alle som har kommet med idéer og innspill i tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...