Hapa Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er så heldig å ha en jobb som innebærer en del reising til ulike verdenshjørner. Noe av det jeg setter stor pris på når jeg er ute er det å bli kjent med den lokale maten og mattradisjonene, det er spennende og godt! De aller fleste byer og land er stolte av sin historie og sine mattradisjoner, det er en del av deres identitet. Dessverre, må jeg si, så opplever jeg det stikk motsatte her hjemme. Det er jo nesten ikke mulig å bestille norsk tradisjonsmat på en eneste restaurant i dette landet! Skal du bestille koteletter, skinkesteik eller annen norsk tradisjonsmat så må du besøke en veikro i dalstrøka innafor, det er umulig å få tak i på en normal restaurant i en by. Dette har også blitt behørlig kommentert av mine utenlandske kollegaer. De er, som meg, glad i å oppsøke den lokale maten i ethvert land de kommer, men i Norge finnes det ikke lenger norske mattradisjoner utenfor hjemmet. Du kan få italiensk, fransk, kinesisk, taiwansk, amerikansk, og alt mulig annet, men ikke norsk... Dette er fryktelig synd, for det er mye god norsk tradisjonsmat. Er nordmenn flaue over sine mattradisjoner? Er det et norsk mindreverdighetskompleks ute og går? Hvorfor ser nordmenn på alt utenlands som bedre enn det vi har selv? 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 I hjembyen min forsøkte noen å starte en restaurant som solgte nettopp se rettene du etterspør. Utenom et fast klientell av eldre kunder, samt familier etter kirketid på søndagene, hadde de så godt som ikke kunder, selv om maten var rimelig. Dette er en by med spesielt mange tyske turister om sommeren. Turistene kom inn, kikka på menyen, rynket noe voldsomt på nesa pg gikk igjen. Komper, fårikål, lapskaus, fisk av ymse slag osv var tydeligvis ikke fristende. Stedet måtte stenge dørene etter bare fem år ca.Anonymous poster hash: 0a77e...acf 2
Gjest Evans Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Nei, jeg tror ikke Nordmenn flest er flaue over sine egne mattradisjoner, men jeg tror kanskje en del ikke har de beste opplevelsene og finner maten rett og slett kjedelig? Jeg syns Norsk mat er skikkelig godt, hvis det er bra laget. Hvis ikke, er det absolutt ingen god opplevelse. Men det man ser mer og mer av syns jeg er at lokal mat blir satt stor pris på og er veldig populært. kortreist mat, og økologisk, har blitt en merkevare for enkelte restauranter. Det er ikke sikkert maten de lager er typisk norsk, men mange har fokus på norske lokale matvarer og det tror jeg mange syns er både spennende og veldig godt. Og ikke for å glemme alle mikrobryggeriene som dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 I Bergen har man f.eks. disse restaurantene som kan tilby tradisjonell norsk mat; http://www.visitbergen.com/no/servering/Restauranter/Norsk-mat/ Anonymous poster hash: 79ff2...696 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 I andre land går folk gjerne oftere ut for å spise. Det er for eksempel normalt å spise varm lunsj ute på restaurant, og det er mye billigere å spise ute. I Norge er det dyrt å spise ute, og noe man gjør en gang iblant, når man skal spandere på seg noe ekstra. Da vil man gjerne spise noe annet enn det man pleier lage selv hjemme, tenker jeg. Jeg mener, jeg for min del betaler ikke i dyre dommer for å spise fårikål på restaurant. Det lager jeg jo hjemme, til en brøkdel av prisen. Likeså med lapskaus og kjøttkaker. Når jeg spiser ute velger jeg slike ting jeg ikke lager selv hjemme, altså annet enn normal norsk kost. Da blir det gjerne ting fra Det Store Utland (elsker asiatisk mat i alle former). Så jeg tror ikke restauranter som spesialiserte seg på norsk mat ville klart seg så bra utenom turistsesongen, rett og slett. Når jeg er på ferie elsker jeg å prøve de lokale rettene. Og jeg er helt enig i at det er utrolig synd det er så vanskelig for turister å få oppleve den gode, norske maten. Det er direkte pinlig at turister som kjører langs fjordene våre kun får kjøpt typisk gatekjøkkenmat som kebabtallerken eller biffsnadder varmet i mikroen.... Anonymous poster hash: 712a1...064 5
pinar Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Jeg syns norsk mat er gørrkjedelig, men er ikke flau eller har et mindreverdighetskompleks ovenfor norsk mat. Men jeg foretrekker mat fra mine andre gener og generelt sterk smak, mye chilli, krydder, sitrus osv. Dermed er ikke norsk mat noe jeg hverken ville anbefalt andre, laget til andre elelr oppsøkt å spise ute. Jeg er ikke så glad i mye kjøttbasert mat, fisk, poteter og milde smaker. Syns komper og fårikål e rhelt forferdelig. Lapper/sveller er godt da. Og brunost. Men det stopper opp der for min del. 1
EDM Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Dårlig pizza er som dårlig sex. Litt godt uansett. Dårlige kjøttkaker er dårlige kjøttkaker 3
Antoinette Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Jeg går ikke ut å betaler for mat jeg garantert lager mye bedre selv hjemme.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Liker ikke norsk tradisjonsmat... Anonymous poster hash: 0c2b9...59d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 I hjembyen min forsøkte noen å starte en restaurant som solgte nettopp se rettene du etterspør. Utenom et fast klientell av eldre kunder, samt familier etter kirketid på søndagene, hadde de så godt som ikke kunder, selv om maten var rimelig. Dette er en by med spesielt mange tyske turister om sommeren. Turistene kom inn, kikka på menyen, rynket noe voldsomt på nesa pg gikk igjen. Komper, fårikål, lapskaus, fisk av ymse slag osv var tydeligvis ikke fristende. Stedet måtte stenge dørene etter bare fem år ca.Anonymous poster hash: 0a77e...acf Det er jo ikke så veldig rart da. Godt lagede komper kan være godt, og fisk kan være en delikatesse, men lapskaus, fårikål og annen tradisjonsmat, er rett og slett ikke noe man er villig til å betale for som turist. Det går fint an å servere god mat som er litt forseggjort og som bygger på norske tradisjoner. Det tror jeg turistene ville satt pris på. Anonymous poster hash: 092f0...2ad
Asso Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Jeg tror du må til de rette stedene for å finne disse restaurantene i Norge. Norge er veldig knyttet til steder, og at hvert sted har sin rett... Bor du på Østlandet så kan jeg forstå at det er vanskelig å finne noe, men nord, vest og sørlandet har masse flott, etter mine erfaringer i alle fall... Fiskekroer med fersk fisk (Norge er i tradisjonelt et fiskeland), koselige og varme restauranter med kjøttboller og ertestuing som deres signaturrett og alle de stedene der du får kortreist mat. Det er litt av sjarmen ved landet Norge er også preget av sesonger, det at ribbe og pinnekjøtt som oftest bare blir solgt i julen, epler og plommer fra Hardanger, nypoteter. Og hvis du tenker på det så har Norge veldig mye mat som tar tid å lage...
murray Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Jeg går ikke ut å betaler for mat jeg garantert lager mye bedre selv hjemme. Det tenker jeg også. Dessuten, når vi går ut og spiser oppsøker vi steder med mat vi ikke lager hjemme pga det er inspirerende med nye smaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå