Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig å ha en jobb som innebærer en del reising til ulike verdenshjørner. Noe av det jeg setter stor pris på når jeg er ute er det å bli kjent med den lokale maten og mattradisjonene, det er spennende og godt! De aller fleste byer og land er stolte av sin historie og sine mattradisjoner, det er en del av deres identitet.

Dessverre, må jeg si, så opplever jeg det stikk motsatte her hjemme. Det er jo nesten ikke mulig å bestille norsk tradisjonsmat på en eneste restaurant i dette landet! Skal du bestille koteletter, skinkesteik eller annen norsk tradisjonsmat så må du besøke en veikro i dalstrøka innafor, det er umulig å få tak i på en normal restaurant i en by. Dette har også blitt behørlig kommentert av mine utenlandske kollegaer. De er, som meg, glad i å oppsøke den lokale maten i ethvert land de kommer, men i Norge finnes det ikke lenger norske mattradisjoner utenfor hjemmet. Du kan få italiensk, fransk, kinesisk, taiwansk, amerikansk, og alt mulig annet, men ikke norsk... Dette er fryktelig synd, for det er mye god norsk tradisjonsmat.

Er nordmenn flaue over sine mattradisjoner og sin matkultur? Er det et norsk mindreverdighetskompleks ute og går? Ser nordmenn på alt utenlandsk som bedre enn det vi har selv?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh....?

Oslo:

Lorry

Sofies

Stortorvets Gjæstegiveri

Kaffistova

Bare for å nevne noen før jeg faktisk må tenke etter

Anonymous poster hash: d314a...df3
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...