Gå til innhold

Plutselig pratsom katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 14 år gammel hannkatt, som det siste året har blitt så pratsom! Er det normalt at de blir mer pratsomme med årene?

Han er en del ute, kommer inn og mjauer og mjauer, som om han må fortelle oss alt han opplevde ute :fnise: Vi må svare han, før han går videre til matskåla for å spise. Hvis han har mer på hjertet mjauer han litt til etter at han har spist, ellers går han enten ut igjen eller legger seg i stua.

Litt usikker når dette begynte, men maks for et år siden. Høres litt ut som klagemjauing eller sånn "her er jeg!!"-mjauing. Han har også blitt litt mer klengete, vil gjerne sitte på stolen ved siden av meg når jeg spiser f.eks.

Han får masse oppmerksomhet (kanskje han ikke synes det da :fnise: ), alltid nok mat og vann i skålene hans, han går inn og ut som han vil av katteluke, får ligge stort sett hvor enn han vil (bortskjemt vettu)

synes bare det er koselig at han er pratsom og kosete jeg da, men er det normalt at de plutselig begynner med dette når de begynner å bli gamle?

Anonymous poster hash: 5141d...23b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Også for eldre katter kommer alderstegnene sakte krypende, - man hører ikke like godt lenger og amn ser kanskje ikke like godt lenger...

Den som ikke hører like godt, og ser litt dårligere, den vil kompensere med å snakke høyere for å forsikre seg om at de menneskene som er hans fremdeles er der og responderer.

Kanskje han har kommet dit nå?

AnonymBruker
Skrevet

Også for eldre katter kommer alderstegnene sakte krypende, - man hører ikke like godt lenger og amn ser kanskje ikke like godt lenger...

Den som ikke hører like godt, og ser litt dårligere, den vil kompensere med å snakke høyere for å forsikre seg om at de menneskene som er hans fremdeles er der og responderer.

Kanskje han har kommet dit nå?

Hm, dette har jeg ikke tenkt på. Virker som han både ser og hører godt. Han kommer når vi roper (når han er nærheten da), og vi ser at han ser på fugler, fluer, andre katter ol.

Skal til dyrlegen med han snart (han har en fettkul som har blitt større, og han synes det er vondt når vi tar på den), så kan spørre dyrlegen om dette i samme slengen:)

AnonymBruker
Skrevet

Min katt begynte også å snakke masse da hun mistet hørselen i godt voksen alder.

Anonymous poster hash: f7e58...79b

AnonymBruker
Skrevet

Min katt begynte også å snakke masse da hun mistet hørselen i godt voksen alder.

Merket du på andre måter at hun mistet hørselen?

AnonymBruker
Skrevet

Hm.. Nei, ikke noe annet enn at man skjønte at hun ikke hørte når vi snakket til henne. Hun ble helt døv til slutt. Men da var hun mye eldre enn din katt. Hun levde et godt liv i mange år etter at hun mistet hørselen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hm.. Nei, ikke noe annet enn at man skjønte at hun ikke hørte når vi snakket til henne. Hun ble helt døv til slutt. Men da var hun mye eldre enn din katt. Hun levde et godt liv i mange år etter at hun mistet hørselen. :)

Da tror jeg hørselen er intakt. Han kommer løpende f.eks når vi fyller på mat hos han, så han må høre det:))

Kanskje han bare har blitt pratsom på sine gamle dager:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...