Gå til innhold

Folk som hele tiden belager seg på hjelp fra andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En person i nær familie belager seg hele tiden på hjelp fra andre. Alltid er det noe hun trenger hjelp til, og regner med at folk stiller opp. Hun er alenemor med 3 barn i barneskolealder, er uten jobb og bryr seg egentlig mest om trening og eget utseende. Hun får mye hjelp (til alt: økonomi, barnepass, frakting av ting hit og dit, låne ditten og datten) fordi at folk ser at dette går utover barna.

Nå har det seg sånn at hun skal flytte til byen der jeg bor. Jeg har selv mine utfordringer, og har egentlig nok med meg selv og min familie. Men hun kommer selvsagt til å regne med at vi stiller opp. Selvsagt kan jeg passe barn i ny og ne, og hjelpe til hvis det er noe. Men ikke hele tiden, det har jeg verken tid, energi eller økonomi til (eller lyst til). Hun har ikke noe nettverk her, svært dårlig økonomi, ingen jobb, ingenting. Skjønner ikke hvorfor hun gjør dette mot seg selv og barna, men hun tenker ikke alltid like langt..

Hva gjør man med dette da? :(

Anonymous poster hash: 421a9...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si nei.

Hvis det forventes at du stiller opp så er du i din fulle rett til å si nei.

AnonymBruker
Skrevet

Burde ha påpekt at hun som sagt er i nær familie, og jeg er glad i henne. Ønsker henne alt godt, men ønsker at hun klarer seg selv i større grad. Vet at hun sliter med livet sitt, og ønsker ikke å såre henne.

Skulle så ønske hun ble boende, der hun hadde et større nettverk med søsken, foreldre, venner ol..

Skrevet (endret)

Så flott at du tenker på dette allerede nå, det er veldig lurt for fremtiden.

Man må sette grenser. Det kan være vondt der og da, for man føler ett eller annet sted ni seg at man skuffer den andre. Men uten å sette grenser så blir man ikke satt pris på heller etterhvert.

Det forventes at dere hjelper, men husk at hun også må forvente at andre har andre prioriteringer enn hun skulle ønske. Sånn er det bare.

Dere får velge deres kamper med omhu, og være klare i talen så det ikke blir noen misforståelser.

Dere trenger ikke å føle en forklaringsplikt hver gang dere sier nei heller. At det ikke passer er godt nok.

Endret av Wonders
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt til henne at jeg fatter ikke hvorfor hun flytter når hun får så mye hjelp der hun bor. Vinkle det slik at hvis du hadde hatt valget, ville du flyttet tilbake så du kunne fått hjelp, fordi du sliter med å få ting ihop alene i denne byen.

Da har du allerede advart indirekte om at du ikke har tid til å hjelpe, OG kanskje satt igang en tankeprosess.

Anonymous poster hash: ea4c3...128
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt til henne at jeg fatter ikke hvorfor hun flytter når hun får så mye hjelp der hun bor. Vinkle det slik at hvis du hadde hatt valget, ville du flyttet tilbake så du kunne fått hjelp, fordi du sliter med å få ting ihop alene i denne byen.

Da har du allerede advart indirekte om at du ikke har tid til å hjelpe, OG kanskje satt igang en tankeprosess.

Anonymous poster hash: ea4c3...128

Vi har sagt rett ut til moren hennes at vi ikke kan hjelpe henne hele tiden, at vi egentlig har nok med oss selv, og vil nyte den fritiden vi har.

Til hun som skal flytte har vi hintet litt. Men tror ikke hun innser hvor mye hjelp hun faktisk får. Hun har malt dette stedet rosenrødt, at alt kommer til å ordne seg når hun flytter hit. Sånn er det ikke, man må ta ansvar selv, uansett hvor man befinner seg. Kan ikke være sånn at vi jobber og jobber for å få råd til ting, så skal hun bare kose seg dagen lang og leve på andre. hun er egentlig et godt menneske, men hun skjønner bare ikke dette.

Vi må bare prøve å være tydelige på at det ikke alltid passer ja..

AnonymBruker
Skrevet

Dere må bare være bestemte, si nei, dessverre, det har vi ikke tid/kapasitet til, hvis hun maser om hjelp for ofte uten å gjengjelde, men inviter heller til en tur på stranda/kafé/skogtur etc, for å være imøtekommende og hyggelig.

Anonymous poster hash: e8d2e...f20
  • Liker 1
Skrevet

Dere må bare være bestemte, si nei, dessverre, det har vi ikke tid/kapasitet til, hvis hun maser om hjelp for ofte uten å gjengjelde, men inviter heller til en tur på stranda/kafé/skogtur etc, for å være imøtekommende og hyggelig.

Anonymous poster hash: e8d2e...f20

Helt enig. Si kort "det passer ikke", og unngå dypere forklaringer.

Mennesker som skal ha hjelp til alt er manipulatorer. De samme menneskene har selvsagt alltid en god unnskyldning på lager når du trenger hjelp. Aldri bli en fast ressurs for sånne folk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt rett ut til moren hennes at vi ikke kan hjelpe henne hele tiden, at vi egentlig har nok med oss selv, og vil nyte den fritiden vi har.

Til hun som skal flytte har vi hintet litt. Men tror ikke hun innser hvor mye hjelp hun faktisk får. Hun har malt dette stedet rosenrødt, at alt kommer til å ordne seg når hun flytter hit. Sånn er det ikke, man må ta ansvar selv, uansett hvor man befinner seg. Kan ikke være sånn at vi jobber og jobber for å få råd til ting, så skal hun bare kose seg dagen lang og leve på andre. hun er egentlig et godt menneske, men hun skjønner bare ikke dette.

Vi må bare prøve å være tydelige på at det ikke alltid passer ja..

Har dere sagt rett ut til moren at dere synes at hun ikke burde flytte? Det hadde jeg gjort. Noen burde jo prate med henne og få henne til å veie fordelene og bakdelene mot hverandre. Og gjøre henne klar over at på det nye stedet står hun faktisk på bar bakke.

Anonymous poster hash: 93781...bf8

Skrevet

Bare si nei om det ikke passer. Er ikke verre enn det.

Skrevet

Bare si at du ikke kan rett og slett fordi du skal bort selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Er hun veldig pen?, det virker som pene kvinner er flinke til å igle seg på andre.

Anonymous poster hash: 2fbd7...00a
Skrevet

Burde ha påpekt at hun som sagt er i nær familie, og jeg er glad i henne. Ønsker henne alt godt, men ønsker at hun klarer seg selv i større grad. Vet at hun sliter med livet sitt, og ønsker ikke å såre henne.

Skulle så ønske hun ble boende, der hun hadde et større nettverk med søsken, foreldre, venner ol..

Jeg tror det er vanskelig å ta et valg om å flytte eller ikke for henne. Hun har valgt å flytte, men du kan si at hun ikke kan forvente at du kan stille opp like mye som det hun er vant til der hun bor nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel fått "Diva syndromet" da. Nå vet du hvordan mange menn får det i et forhold. :P

Anonymous poster hash: 9eca9...459
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hun veldig pen?, det virker som pene kvinner er flinke til å igle seg på andre.

Anonymous poster hash: 2fbd7...00a

Hun trenger ikke være pen, det er nok at hun tror hun er pen. Eller d kan være hun får mye oppmerksomhet pga utseende. Veldig ofte synes jeg ikke damer er fine om de tror de er så kostbare.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar:)

Vi må få henne til å skjønne at hun ikke belage seg på hjelp fra oss, men det er bare så vanskelig. Hun er et godt menneske, som alle er veldig glad i. Men hun fikk barn i ung alder, ingen utdannelse, ingen jobb, har det vondt psykisk, og man vil jo hjelpe. Men vi har vårt liv, og hun må begynne å klare seg selv. Vi vil jo gjerne ha et godt forhold til henne, fordi det er gøy å være sammen med henne og fordi vier glad i henne, så vi må trå forsiktig. Hun kutter ut moren sin i perioder der moren maser på henne om fornuft ol. Så moren tør egentlig ikke si så mye:/

Nå som vi skal bo i samme by, ser jeg for meg at de vil på besøk til oss hele tiden, være med på båtturer, komme på middager, dra på utflukter osv. Men hun har 3 barn, og det er ikke bare bare for oss som er vant til rolige hverdager som vi bestemmer over selv :sukk:

Vanskelig!

Skrevet

Takk for alle svar:)Vi må få henne til å skjønne at hun ikke belage seg på hjelp fra oss, men det er bare så vanskelig. Hun er et godt menneske, som alle er veldig glad i. Men hun fikk barn i ung alder, ingen utdannelse, ingen jobb, har det vondt psykisk, og man vil jo hjelpe. Men vi har vårt liv, og hun må begynne å klare seg selv. Vi vil jo gjerne ha et godt forhold til henne, fordi det er gøy å være sammen med henne og fordi vier glad i henne, så vi må trå forsiktig. Hun kutter ut moren sin i perioder der moren maser på henne om fornuft ol. Så moren tør egentlig ikke si så mye:/ Nå som vi skal bo i samme by, ser jeg for meg at de vil på besøk til oss hele tiden, være med på båtturer, komme på middager, dra på utflukter osv. Men hun har 3 barn, og det er ikke bare bare for oss som er vant til rolige hverdager som vi bestemmer over selv :sukk:Vanskelig! Anonymous poster hash: 421a9...427

Be henne spørre om det er ok med besøk noen dager på forhånd. Sett opp regler ellers tror jeg det blir mye besøk rett på døra. Det er ikke lett å si nei da. Og vær for all del helt klar over at hun bør få samme svar av mannen din.

Om hun later som hun ikke forstår kan man ikke annet enn å la det synke inn for henne. Og vær for all del diplomatisk, og ikke rikk dere når avgjørelser er tatt. Samme om hun involverer dere så trenger dere ikke gjøre det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt noe ala: "At du tør å flytte til en ny by hvor du ikke kjenner noen som har muligheten til å hjelpe deg, når du bor et sted så mange hjelper deg. Det må bli tøft for deg å klare deg heeeelt alene på det nye stedet"

Deretter ventet og sett reaksjonen hennes. Hvis reaskjonen hennes er å påstå at du kommer til å være personlig støttekontakt for henne, gjør det klinkende klart at det er uaktuelt.

Anonymous poster hash: cc9d2...f90
Skrevet

Hun har vel fått "Diva syndromet" da. Nå vet du hvordan mange menn får det i et forhold. :P

Uff, ja..

Skrevet

Du høres ut som en typisk "flink pike", som vil gjøre alle til lags hele tiden. Om du ikke er veldig klar og tydelig fra første dag at det ikke er aktuelt med daglig/ukentlig samvær, så kommer du snart til å befinne deg mellom barken og veden, der du må ta hensyn til henne, og samtidig din egen familie.

Lær deg å si nei, det passer ikke. Man MÅ ikke ha en unnskyldning parat hele tiden, det er ok å bare ikke ha lyst. Dropp hintingen, det fører ingen vei. Kommer hun på døra, så sier du bare at det ikke passer, hun må ringe først. Ringer hun, så sier du at det ikke passer.

Jeg har en søster og en venninne som er veldig på å trenge ting hele tiden. Ingen av dem jobber, og har all verdens tid. Jeg både jobber og studerer, og min fritid er hellig. Jeg gidder ikke å kjøre dem hit og dit eller gjøre ditt og datt for dem. Nå har de også sluttet å spørre. Jeg går derimot ofte på besøk til dem, prater/leker med barna og har et hyggelig samvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...