Gå til innhold

Er det enklest og betale regninger til utlandet med kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er i Sverige og får regninger husleie, strøm, med mer.. Disse regningene får jeg ikke til og betale uten iban nummer, swift kode bic kode.

Det er svært tungvindt og ringe kundeservice for og få landskoden jeg må ha med på regningen for og betale til utlandet..

Jeg bare lurer på hvis en betaler regninger via kredittkort, trenger en disse kodene da?

Andre forslag til hvordan betale regning enklest mulig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er i Sverige og får regninger husleie, strøm, med mer.. Disse regningene får jeg ikke til og betale uten iban nummer, swift kode bic kode.

Det er svært tungvindt og ringe kundeservice for og få landskoden jeg må ha med på regningen for og betale til utlandet..

Jeg bare lurer på hvis en betaler regninger via kredittkort, trenger en disse kodene da?

Andre forslag til hvordan betale regning enklest mulig?

Aner ikke.

Men kan du ikke betale via nettbank, på vanlig vis, dersom du har nettbank?

Anonymous poster hash: 8ae55...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke.

Det er som regel veldig dyrt å overføre via nettbank til utlandet. Nordea tar 250 kr.

Anonymous poster hash: 1135a...ef9

Skrevet (endret)

Aner ikke.

-Nei det er annerledes når en skal betale til utlandet, da må en velge betal til utlandet inne i nettbanken, også må en ha de ekstra tall foran konto nummeret. Disse ekstra siffer står ikke på regningene, så da må en ringe hvert eneste foretak også høre hva koden eller IBAN nummeret er.

Ikke alle foretak har så bra kundeservice heller…

Det som er veldig synd er at jeg har mange regninger!

Ønsker ikke å måtte ringe alle de foretakene!

Endret av Eloise.
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skaffe seg svensk konto med nettbank?

Men nå i første rekke må du bare sette deg ned og ringe rundt for å få oppgitt IBAN og SWIFT. Kjedelig, ja, men enda kjedeligere om regningene går til purring og inkasso.

Anonymous poster hash: 7bb5c...ee4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

-Nei det er annerledes når en skal betale til utlandet, da må en velge betal til utlandet inne i nettbanken, også må en ha de ekstra tall foran konto nummeret. Disse ekstra siffer står ikke på regningene, så da må en ringe hvert eneste foretak også høre hva koden eller IBAN nummeret er.

Ikke alle foretak har så bra kundeservice heller…

Det som er veldig synd er at jeg har mange regninger!

Ønsker ikke å måtte ringe alle de foretakene!

Ok. Takk for informativt svar.

Er det slik at du er på ferie i Sverige og regningene som skal betales er til norske firma? I så fall, kunne du fått en venn/ slektning i Norge til å betale de for deg dersom du overfører samlet beløp til venn/ slektning (og dermed får kun ett gebyr)?

Er dette faste utgifter, som du kunne ha lagt inn e-faktura/ autogiro på, så hadde vel regningene automatisk blitt betalt selv om du befinner deg i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Synes også det høres like greit ut å skaffe seg en svensk konto...

Anonymous poster hash: 1b142...1e9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det høres like greit ut å skaffe seg en svensk konto...

Man må vel ha postadresse i det landet som man skal opprette konto i. Det er ikke nok å være på ferie, for å få opprette konto i et annet land enn hjemlandet

AnonymBruker
Skrevet

Man må vel ha postadresse i det landet som man skal opprette konto i. Det er ikke nok å være på ferie, for å få opprette konto i et annet land enn hjemlandet

Vet ikke hvor strengt akkurat det praktiseres? Mine foreldre har konto i Japan og USA som de reiser mye til, svigerfar har konto i Hong Kong selv om det er 25 år siden han bodde og jobbet der. Familien har også en konto i Spania der vi har sommerhus, ellers ville det vært vanskelig å få betalt regningene.

Skrevet (endret)

Hva med å skaffe seg svensk konto med nettbank?

Men nå i første rekke må du bare sette deg ned og ringe rundt for å få oppgitt IBAN og SWIFT. Kjedelig, ja, men enda kjedeligere om regningene går til purring og inkasso.

Får ikke lov til å få svensk konto for har ikke svensk personnummer + har heller ikke arbeid i Sverige.

har alt spurt bank to banker om dette. Sverige har regelverk på og være strenge på at de som ikke har jobb får ikke skaffe konto.

jeg er en del i Sverige ellers også så hadde vert fint og funnet en bedre løsning. ikke alle foretak som har god kundeservice.

Endret av Eloise.
Skrevet

Jeg har adresse i Sverige. Har leid samme plass siden Mars i år.

Skrevet

Vet ikke hvor strengt akkurat det praktiseres? Mine foreldre har konto i Japan og USA som de reiser mye til, svigerfar har konto i Hong Kong selv om det er 25 år siden han bodde og jobbet der. Familien har også en konto i Spania der vi har sommerhus, ellers ville det vært vanskelig å få betalt regningene.

Interessant :) Men virker som om de er mer strenge på dette i Sverige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adresse i Sverige. Har leid samme plass siden Mars i år.

Ok. Er regningene svenske? Betal direkte i svensk bank dersom du ikke allerede har svensk konto og nettbank

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Er regningene svenske? Betal direkte i svensk bank dersom du ikke allerede har svensk konto og nettbank

Evt kanskje svenske venner/ naboer kan hjelpe deg, slik at det blir billigere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er regningene til evt. norske eller svenske firma?

Og skal de betales mens du er i Sverige eller Norge?

Skrevet

Det er som regel veldig dyrt å overføre via nettbank til utlandet. Nordea tar 250 kr.

Anonymous poster hash: 1135a...ef9

Sikker på det? -til meg sa Nordea at det nesten ikke kostet noe tror det var 3 kr eller noe sånt de sa.

skal en ha slikt oblat koster det derimot mye..- lurer på om det er 250 kr..

Skrevet

Ok. Takk for informativt svar.

Er det slik at du er på ferie i Sverige og regningene som skal betales er til norske firma? I så fall, kunne du fått en venn/ slektning i Norge til å betale de for deg dersom du overfører samlet beløp til venn/ slektning (og dermed får kun ett gebyr)?

Er dette faste utgifter, som du kunne ha lagt inn e-faktura/ autogiro på, så hadde vel regningene automatisk blitt betalt selv om du befinner deg i utlandet.

Nei det er omvendt det er regninger fra Sverige. Svenske regninger fra svenske foretak.

Derfor blir det også ekstra vanskelig og ringe deres kundeservice da mange ikke er vant med utlendinger som vil ha iban eller bic swift kode.

Jeg kan fint betale norske regninger til Norge selv om jeg er i Sverige. Men dette er svenske regninger..

Det er samme for meg om jeg betaler regningene mens jeg er i Norge eller mens jeg er i Sverige.

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke lov til å få svensk konto for har ikke svensk personnummer + har heller ikke arbeid i Sverige.

har alt spurt bank to banker om dette. Sverige har regelverk på og være strenge på at de som ikke har jobb får ikke skaffe konto.

jeg er en del i Sverige ellers også så hadde vert fint og funnet en bedre løsning. ikke alle foretak som har god kundeservice.

Du har altså norsk konto og skal betale norske regninger? Det er da ikke noe problem å bruke norsk nettbank i utlandet...

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er omvendt det er regninger fra Sverige. Svenske regninger fra svenske foretak.

Derfor blir det også ekstra vanskelig og ringe deres kundeservice da mange ikke er vant med utlendinger som vil ha iban eller bic swift kode.

Jeg kan fint betale norske regninger til Norge selv om jeg er i Sverige. Men dette er svenske regninger..

Det er samme for meg om jeg betaler regningene mens jeg er i Norge eller mens jeg er i Sverige.

I DNB er det raskt og rimelig å betale til utlandet ved å benytte"Europa-betaling" i nettbanken der. Men vet ikke nøyaktig pris

https://www.dnb.no/bedrift/konto-kort-og-betaling/utenlandsbetaling/velg-betaling.html

AnonymBruker
Skrevet

Skriv e-post og be om iban eller bic swift kode (er disse forresten like på alle regninger fra dem, eller endres de for hver regning?) Endres de for hver gang, kan du be om at de sender deg dette sammen med regningene, hver gang fremover.

Undersøk med de du betaler til, og med din bank i Norge, om mulighet for autogiro eller e-faktura for regningene i Sverige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...