AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Har et problem med en venninne som er ganske uhygienisk... Når jeg er på besøk hos henne lukter det alltid ekkelt, det er uryddig og skittent, og ofte har ikke hun engang dusjet eller skiftet klær fra dagen før.... Vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp med henne, men jeg blir faktisk kvalm av å besøke henne, det stinker der... Anonymous poster hash: a71e6...dbb
Gjest Evans Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Du kan prøve å hinte litt, med litt humor. Men det kan jo være at hun plages med noe psykisk? Det er vel en del som sliter psykisk som "glemmer" seg selv og hvordan det ser ut rundt en?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Skulle tro du skrev om venninnen min! Det var i alle fall akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv. Der slår stanken imot i det ytterdøra åpnes. Der funker i alle fall ikke hinting, det har jeg prøvd. Men jeg klarer ikke si noe direkte heller, for hun er ganske følsom og jeg tror ikke helt hun skjønner at ting blir sagt i beste mening. Hun er ganske ensom og har flere ganger sagt at hun ikke gidder å stresse med noe når hun likevel bare sitter der alene. Trist, men selv da jeg bodde i nærheten hadde hun utallige unnskyldninger til at det var rotete... Men det kan jo selvfølgelig være hinting fungerer på venninnen din, ingen er like. Vanskelig det der altså, man vil jo ikke såre noen heller Anonymous poster hash: adba6...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 og ofte har ikke hun engang dusjet eller skiftet klær fra dagen før.... Anonymous poster hash: a71e6...dbb Ok, resten av innlegget ditt høres ut som noe man kan reagere på, men akkurat her er det du som er hysterisk. Man må ikke dusje og finne frem nye klær hver eneste dag for å være hygienisk, det holder faktisk i massevis å dusje og skifte klær f.eks. annenhver dag, litt avhengig av hva man bedriver om dagene. Anonymous poster hash: 5dd06...389 30
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Ok, resten av innlegget ditt høres ut som noe man kan reagere på, men akkurat her er det du som er hysterisk. Man må ikke dusje og finne frem nye klær hver eneste dag for å være hygienisk, det holder faktisk i massevis å dusje og skifte klær f.eks. annenhver dag, litt avhengig av hva man bedriver om dagene. Anonymous poster hash: 5dd06...389 Jeg ville ikke reagert på det hvis det var en enkeltstående hendelse, men hvis du ser på resten av innlegget mitt tar jeg det som et symptom på et gjennomgående hygieneproblem hos henne. Hvis alt ellers var fint ville jeg sikkert ikke tenkt på det, om du skjønner? Anonymous poster hash: a71e6...dbb 3
Jade Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Planlegg en fest som dere finner ut skal være hos henne. Og benytt anledningen til å tilby henne hjelp til å "shine" opp leiligheten. Inviter henne ut på noe gøy - der og da. Og så sier du at du "bare venter her" mens hun dusjer. Det er vanskelig med slik hinting... Tenk hvis hun blir fornærmet eller såret... Av og til må man gjerne være ærlig... Men hvordan skal man si det? Kanskje du kan spørre om hun har det bra? Vanskelig å komme med råd når jeg ikke kjenner venninnen din... 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Du kan prøve å hinte litt, med litt humor. Men det kan jo være at hun plages med noe psykisk? Det er vel en del som sliter psykisk som "glemmer" seg selv og hvordan det ser ut rundt en? Ja det er nok sannsynlig, men nettopp derfor er jeg redd for at det ikke vil fungere å ta det opp, hva hvis hun ikke klarer å være hygienisk? Anonymous poster hash: a71e6...dbb
Gjest Evans Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Ja det er nok sannsynlig, men nettopp derfor er jeg redd for at det ikke vil fungere å ta det opp, hva hvis hun ikke klarer å være hygienisk? Anonymous poster hash: a71e6...dbb Kan du ikke spørre om hun har det helt bra? Hvis hun ikke har det bra kan det jo hende du kan hjelpe henne med å få hjelp? Ellers syns jeg forslagene til Jade over her var gode.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Men er dere kun hos henne? Kommer hun på besøk til deg noen ganger, og virker det isåfall som hun merker forskjell på din leilighet og hennes? Går det an å invitere henne på en felles "vårrengjøring" - dere går sammen og jobber et par-tre timer i din leilighet, og så et par-tre timer i hennes? Har hun det bra ellers? Kan du invitere henne med på flere aktiviteter utenfor hjemmet? Har hun jobb/skole/etc? Familie? Anonymous poster hash: 5dd06...389 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 "Som jeg skulle skrevet det selv", sier du.Og det er akkurat det du gjør.Starter innlegg og svarer deg selv.Hva er greia med det? Anonymous poster hash: aa1ca...4fd Ta på deg brillene. Det er to forskjellige AB-koder. Anonymous poster hash: 5dd06...389 13
Kamikatze Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Hun har sikkert øyne i skallen og ser dritten sin selv, uten å behøve noen påminnelse. Inviter henne heller til deg, om du føler det er uappetittlig å være der. Hvis hun lurer på hvorfor du ikke kommer innom mer, er det helt greit å si at det er fordi kåken hennes stinker innestengt og råtten mat, og at du frykter å utvikle husstøvmidd-allergi der. Men å hinte og å prøve å oppdra voksne mennesker, det funker dårlig. Har aldri skjønt hvorfor kvinner ofte velger seg det verste alternativet og prøver å forbedre det, enten det er kjæreste eller venninne. Hvis ikke det hun tilfører livet ditt beriker deg såpass at hygieneutfordringene blir ubetydelige bagateller i forhold, er det bare å kutte trådene, og heller begynne å nøste inn noen mer fruktbare. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Altså, hvis hun er en god venninne så hjelper du henne! Jeg var på besøk til en venninne av meg. Hun er ikke uhygienisk, men hun har en travel hverdag og orker ikke å fokusere all tiden hennes på å være helt for støv. Da hun var borte så vasket jeg badet, kjøkkenet og stua hennes, og sa at det var en takk for gjestfriheten hennes. Anonymous poster hash: 760d9...f00
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Noia for støv* Altså, hvis hun er en god venninne så hjelper du henne! Jeg var på besøk til en venninne av meg. Hun er ikke uhygienisk, men hun har en travel hverdag og orker ikke å fokusere all tiden hennes på å være helt for støv. Da hun var borte så vasket jeg badet, kjøkkenet og stua hennes, og sa at det var en takk for gjestfriheten hennes. Anonymous poster hash: 760d9...f00 Anonymous poster hash: 760d9...f00
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 Jeg har en venninne med et barn, og masse dyr. Leiligheten hennes er akkurat slik du beskriver, hun har matrester på gulvene og i møblene, klær over alt både rene og skittene, søppel, kjøkkenet er overfylt og det stinker.. Hun sier alltid at hun ryddet og vasket alt for noen dager siden og støvsuger hver dag osv, men dette ser vi fort at ikke er realiteten. Jeg vet hun sliter så jeg pleier gjerne å tilby meg å støvsuge og rydde litt når jeg er der, men har mistet litt motivasjonen til det også når det ser like ille ut samme kveld/dagen etter.. Har derfor blitt mer til at hun er her når vi møtes eller at vi møtes ute.. Anonymous poster hash: 25782...693
PaperFlower Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 Nesten som å lese om meg når jeg har vært/er i mine verste perioder. Jeg sliter en del psykisk, og har gjort det en del år. Som nevnt tidligere, når man er veldig langt nede, merker man ikke om man er uhygienisk eller har det rotete/skittent rundt seg. Da har det ingenting å si lengre. Iallefall fra min erfaring, er det sånn. Jeg SER at det ikke er rent og pent rundt meg, og jeg VET at det er mange dager siden jeg sist dusjet/skiftet klær - men jeg orker ikke. Og jeg bryr meg ikke. Og enda verre (iallefall hos meg, men folk er jo forskjellige) blir det når folk slutter å ta kontakt med meg eller komme på besøk. Hva er vitsen da, liksom? Men om jeg vet jeg får besøk, prøver jeg alltid å ordne litt, og jeg dusjer og skifter og prøver å gjøre meg så "normal" som mulig. Det kan være slitsomt, men bare det å vite at noen orker å komme helt hit for å være sammen med meg gir meg litt motivasjon. Om noen hadde sagt til meg "æsj, du stinker! Gå å dusj deg!" eller "jeg orker ikke å komme å besøke deg fordi det er så ekkelt der" gjør det ting bare enda verre. Kanskje blir jeg ikke enda mer rotete eller uhygienisk eller noe sånt, men jeg føler meg helt forferdelig og som en mislykket unge som ikke en gang er god nok for vennene mine. Selvsagt er det ikke sikkert at venninnen til TS har psykiske plager som gjør at hun ikke bryr seg om hygiene o.l., men det kan hende at det er grunnen. Og da må nesten TS tenke seg om selv, om venninnen kanskje kan være deprimert eller slite med et eller annet. Ellers så synes jeg forslaget til Jade var veldig bra. Planlegg en fest eller noe lignende hos henne, og si at dere skal fikse opp leiligheten litt og gjøre den ren og perfekt for akkurat denne festen. Hjelp henne å støvsuge, vaske, kaste søppel, osv. Jeg vet selv hvor mye mer motivert jeg blir og hvor mye lettere det blir å holde det rent fremover når alt er perfekt til å begynne med. Kan det hende at hun bare trenger en liten hjelp nå i starten for å få begynt med blanke ark? Eller har dette blitt prøvd tidligere...? Har hun alltid hatt en sånn leilighet eller har hun vært "normal" før? 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Nå er jeg mann, men jeg bor alene, får sjelden besøk og det er ganske rotete hjemme hos meg, uten at det er spesielt skittent. Men jeg er ganske sikker på at dersom jeg hadde kommet på besøk hos noen hvor det var like galt som hos meg, ville jeg oppfattet det som ekkelt. Det at det er mitt rot, gjør det mye enklere å tåle og slik er det sikkert for din venninne også. Samtidig er det ofte veldig lett å venne seg til sitt eget rot og jeg tror ganske mange vil slutte å kjenne det igjen som rot etter en stund. Dersom noen hadde fortalt meg at det så skittent ut hjemme hos meg og oppfordret meg til å vaske, hadde jeg nok blitt litt beskjemmet, men jeg hadde i blitt fornærmet av den grunn. Anonymous poster hash: 2704c...f5c 3
Trygve81 Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 Hadde ikke blitt fornærmet! Haha. Hvordan redigerer jeg innlegg i dette forumet?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #19 Skrevet 17. juni 2014 Hadde ikke blitt fornærmet! Haha. Hvordan redigerer jeg innlegg i dette forumet? Du kan fritt redigere de innleggene du skriver med brukernavn, men det forrige postet du som AnonymBruker, og da er det ingen mulighet for redigering. Vi må bare korrekturlese før vi poster om vi bruker AB-knappen Anonymous poster hash: 5dd06...389
Kolibrii Skrevet 17. juni 2014 #20 Skrevet 17. juni 2014 Har også en sånn venninne. Det lukter så vondt der, alltid matflekker på klær, hamsterbæsj i senga og bremsespor i doen. De få gangene jeg er der må jeg virkelig studere glassene hvis jeg skal ha noe å drikke pga nesten alle har melkespor. Jeg har ikke sagt noe, hele familien hennes er også sånn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå