Gå til innhold

Når man ikke tåler sunn mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en person som virkelig elsker grønnsaker. Men for noen år siden utviklet det seg en svulst i tykktarmen min og de måtte ta bort store deler av tykk- og tynntarmen.

Etter dette har jeg fått en følsom tarm som ikke tåler grønnsaker. Jeg kan spise litt kokte grønnsaker, men blir skikkelig dårlig hvis jeg spiser for lite potet/pasta/ris/brød. Jeg blir dårlig hvis maten blir for sunn på en måte?

Det eneste jeg tålte på nesten ett helt år var hjemmelaget pizza og kylling med pomesfrites. Ikke akuratt sunt, men det var dette jeg kunne spise for å kunne jobbe og ikke bli liggende hjemme.

Nå føler jeg meg bedre og tåler mer mat. Men fortsatt ikke den sunne gode kombinasjonen jeg virkelig elsker.

Legene (har gått til maaange), sier bare at dette må jeg finne utav selv. Vel, nå har jeg prøvd i flere år og det klarer jeg ikke.

Jeg har endelig kunnet begynne å trene, og nå ønsker jeg å spise sunt og godt for å gå trygt ned i vekt. Jeg har lagt på meg nesten 10 kilo etter jeg ble syk, men tenker at målet i første omgang skal være å få bort 5-6 kilo.

Spiser jeg for lite (har prøvd å telle kcal, 1600-1800 kcal til dagen) blir jeg faktisk dårlig da også... Så jeg har funnet ut at jeg må egentlig klare å spise sunnere men mye!

Er det noen som har noen tips til meg? Ernæringsfysiologen sa det samme som legene.. Føler jeg står litt fast her.. Tips til retter jeg kan prøve? Måter jeg kan spise? Jeg er villig til å prøve det meste for å se om jeg tåler det :)

Anonymous poster hash: eb594...1b6

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet

Huff, dette hørtes vanskelig ut :hug:

Du tåler kylling okei eller?

For og gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du inntar, med mindre du spiser lavkarbo, noe jeg oppfatter blir vanskelig. Du tåler altså ris, chips osv godt? Karbohydrater med andre ord? Er det fiber du ikke tåler, i og med at grønnsaker skaper problemer?

Hva om du prøver litt ulike pizzabunner da? Det finnes mange sunne. Som topping kan du jo fortsatt bruke kylling hvis det gikk greit for deg. Eventuelt litt ost.

Forstår at du ønsker gode råd, men jeg har egentlig få tanker rundt dette.

Synes det virker dårlig at legene sier at du må finne ut av dette selv! Jeg hadde krevd litt mer hjelp fra ernæringsfysiolog, og bedre oppfølging.

Har du prøvd mye forskjellig? Kanskje du først og fremst bør skrive ned alt du opplever å tåle godt, så kan du deretter prøve ut litt ulike oppskrifter med matvarene som er "trygge" for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette hørtes vanskelig ut :hug:

Du tåler kylling okei eller?

For og gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du inntar, med mindre du spiser lavkarbo, noe jeg oppfatter blir vanskelig. Du tåler altså ris, chips osv godt? Karbohydrater med andre ord? Er det fiber du ikke tåler, i og med at grønnsaker skaper problemer?

Hva om du prøver litt ulike pizzabunner da? Det finnes mange sunne. Som topping kan du jo fortsatt bruke kylling hvis det gikk greit for deg. Eventuelt litt ost.

Forstår at du ønsker gode råd, men jeg har egentlig få tanker rundt dette.

Synes det virker dårlig at legene sier at du må finne ut av dette selv! Jeg hadde krevd litt mer hjelp fra ernæringsfysiolog, og bedre oppfølging.

Har du prøvd mye forskjellig? Kanskje du først og fremst bør skrive ned alt du opplever å tåle godt, så kan du deretter prøve ut litt ulike oppskrifter med matvarene som er "trygge" for deg?

Tusen takk for svar :)

Jeg tåler alt av kjøtt og fisk. Så det er jeg veldig glad for! Men det er nok fiber jeg ikke tåler ja. Melkeprodukter går også greit, spiser mye kesam for det "roer ned" magen ofte.

Jeg må jo bare prøve meg fram. Alle er forskjellige :) men jeg er enig i at jeg burde fått mer hjelp av lege og ernæringsfysiolog. Men jeg har gitt det litt opp. De begynner alltid å glise/le mens de sier at det finnes ikke noen tester de kan ta for å finne ut hva jeg tåler og ikke.. Men er jo ikke det jeg spør om, jeg spør om veiledning til å finne det ut på best mulig måte. Må si det er godt å fortsatt ha en pappa ved siden av meg selv i voksen alder når jeg skal til disse legene :) hehe!

Jeg har begynt å skrive ned hva jeg tåler, men plutselig etter en mnd kan jeg reagere kraftig på det alikevel. Det er som det går i perioder hva jeg tåler og ikke, og kryssallergi kansje. Jeg vet ikke, alt er så forvirrende.. :P

Gjest Kvinneline
Skrevet

Jeg tåler alt av kjøtt og fisk. Så det er jeg veldig glad for! Men det er nok fiber jeg ikke tåler ja. Melkeprodukter går også greit, spiser mye kesam for det "roer ned" magen ofte.

Jeg må jo bare prøve meg fram. Alle er forskjellige :) men jeg er enig i at jeg burde fått mer hjelp av lege og ernæringsfysiolog. Men jeg har gitt det litt opp. De begynner alltid å glise/le mens de sier at det finnes ikke noen tester de kan ta for å finne ut hva jeg tåler og ikke.. Men er jo ikke det jeg spør om, jeg spør om veiledning til å finne det ut på best mulig måte. Må si det er godt å fortsatt ha en pappa ved siden av meg selv i voksen alder når jeg skal til disse legene :) hehe!

Jeg har begynt å skrive ned hva jeg tåler, men plutselig etter en mnd kan jeg reagere kraftig på det alikevel. Det er som det går i perioder hva jeg tåler og ikke, og kryssallergi kansje. Jeg vet ikke, alt er så forvirrende.. :P

Desverre så står ikke alltid helsevesenet på rekke for å hjelpe. Du har liksom en "ukjent" eller "unormal" reaksjon som ikke er kjent for legene, og da blir de ofte lite kreative på å hjelpe. Det er synd.

Veldig fint at du har prøvd litt forskjellig, og i alle fall tåler kjøtt og melkeprodukter. Forstår det er vanskelig om du plutselig opplever å reagere på noe du tidligere har tålt. Det høres vanskelig ut :hug:

Og ha en pappa eller mamma ved siden av seg er godt uansett alder :)

Tar du noe kosttilskudd forresten?

Tenkte at kosttilskudd med høyt innhold av fiber kanskje var lurt, i og med at du gjennom mat får i deg lite?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan prøve å juice grønnsaker, så du kan finn ut om det er fiberet du ikke tåler eller om det er andre ting? Om du tåler hjemmejuicet grønnsaksjuice vil du jo i alle fall få i deg vitaminer og mineraler. Har også hørt om de som har problemer med fruktose i frukt, men grønnsaker pleier de jo å tollerere.

Håper du finner ut av ting!

Anonymous poster hash: 53ec4...8ad
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan prøve å juice grønnsaker, så du kan finn ut om det er fiberet du ikke tåler eller om det er andre ting? Om du tåler hjemmejuicet grønnsaksjuice vil du jo i alle fall få i deg vitaminer og mineraler. Har også hørt om de som har problemer med fruktose i frukt, men grønnsaker pleier de jo å tollerere.

Håper du finner ut av ting!

Anonymous poster hash: 53ec4...8ad

Tåler bare 2-3 munner med juice, ellers reagerer magen. Men jeg tåler banan og pære. Ikke eple, druer eller noe sånnt. Kansje det har noe med fruktsukkeret å gjøre?

Jeg tåler absolutt ikke spinat, brokkoli, erter og rosenkål. Alt grønt blir for "sunt" for meg på en måte. Kokte gulrøtter går fint, kolrabi blir for "sunt".. Men blandet sammen med poteter går det greit.

Jeg tåler litt sjarlotteløk og rødløk hvis den ikke er for sterk også. Purre kan også bli for "sunt".. Hehe!

Utrolig rart og utrolig slitsomt.. Må alltid være i nærheten av ett toalett, og er livredd for å treffe en mann jeg ønsker å satse på før jeg har funnet utav dette. Æsj :)

AnonymBruker
Skrevet

Desverre så står ikke alltid helsevesenet på rekke for å hjelpe. Du har liksom en "ukjent" eller "unormal" reaksjon som ikke er kjent for legene, og da blir de ofte lite kreative på å hjelpe. Det er synd.

Veldig fint at du har prøvd litt forskjellig, og i alle fall tåler kjøtt og melkeprodukter. Forstår det er vanskelig om du plutselig opplever å reagere på noe du tidligere har tålt. Det høres vanskelig ut :hug:

Og ha en pappa eller mamma ved siden av seg er godt uansett alder :)

Tar du noe kosttilskudd forresten?

Tenkte at kosttilskudd med høyt innhold av fiber kanskje var lurt, i og med at du gjennom mat får i deg lite?

Takk :)

Jeg forstår legene litt også, men samtidig så er jeg så utrolig lei at de begynner å flire når jeg spør om hjelp. Så ja, uansett alder er det virkelig godt å ha en foreldrer ved siden av seg som kan hjelpe :) jeg er veldig heldig der!

Jeg tar vitaminer. Men ikke noen med fiber. Kansje jeg skal prøve det? Må vel gå noen uker på den før jeg kan se om jeg tåler dem.

Jeg tåler havregryn, så det er veldig godt med noe med tyggemotstand og føles grovt. Det er så uvandt for meg når jeg alltid har spist sunn og god mat med masse forskjellige grønnsaker, frukter og korn! Men det blir jo en vanesak tilslutt :) kansje en slags kur kunne hjulpet? Tenker da på typisk nutrilett ol.. Bare for å gå ned 5-6 kilo så jeg føler meg mer vell. Men jeg er så redd for å legge på meg alt igjen når jeg begynner å spise mat igjen :P

Jeg sliter med å spise mindre kcal enn jeg forbrenner da jeg må ha mat nesten hele tiden for ikke å bli dårlig i magen. Men nesten all maten jeg spiser er ikke så sunn.. Ellers blir det veldig dyrt å bare spise rent kjøtt. :/

AnonymBruker
Skrevet

Siden du reagerer på fiber: har du prøvd å lage grønnsaksjuice? Og grønnsaks"suppe" (varmebehandle grønnsakene i ovn siden rå grønnsaker er tungfordøyelige) der du siler ut fiber?

Det du beskriver er en intolleranse. Legene har helt rett i at du ikke kan ta noen test. Og en intoleranse kan være såpass vanskelig at du toler 200 g gulrot (tenkt eksempel) per 14 dager. Og så blir dårlig av å innta 50 g oppå dette. Eller at du toler å drikke melk, men ikke mer en 1-2 liter i mnd. Du må nesten bare ta de årene det tar å finne ut av rytmen og systemet i det. Men det vil skje.

Anonymous poster hash: 6750a...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd de private legekontorene? Slik som balderklinikken ?

Anonymous poster hash: f0bbe...7f4
AnonymBruker
Skrevet

Siden du reagerer på fiber: har du prøvd å lage grønnsaksjuice? Og grønnsaks"suppe" (varmebehandle grønnsakene i ovn siden rå grønnsaker er tungfordøyelige) der du siler ut fiber?

Det du beskriver er en intolleranse. Legene har helt rett i at du ikke kan ta noen test. Og en intoleranse kan være såpass vanskelig at du toler 200 g gulrot (tenkt eksempel) per 14 dager. Og så blir dårlig av å innta 50 g oppå dette. Eller at du toler å drikke melk, men ikke mer en 1-2 liter i mnd. Du må nesten bare ta de årene det tar å finne ut av rytmen og systemet i det. Men det vil skje.

Anonymous poster hash: 6750a...0d1

Supper av grønnsaker blir også for "sunt" for meg. Må uansett ha brød, pasta, poteter, ris til. Det irriterer meg, for jeg elsker supper uten stivelsen fra desse tingene.

Men ja, du har nok rett i at det er en intoleranse. Huff, dette blir vanskelig å finne utav! Hvordan skal jeg finne ut mengden jeg kan ha? Jeg må jo skrive ned alt, men jeg synes det virker så vanskelig. Skal jeg kun spise F.eks 200g gulrot i en mnd sammen med noe annet? Men hva om det er det andre jeg spiser den mnd som jeg reagerer på?

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd de private legekontorene? Slik som balderklinikken ?

Anonymous poster hash: f0bbe...7f4

Nei det har jeg ikke. Er det veldig dyrt? Sikkert veldig lurt å høre med de også! Kansje jeg får noen bra tips :) problemet er økonomien da, jeg får det akuratt til å gå rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du spise bakt potet i stedet for pommes frites?

Anonymous poster hash: 8b0bd...ba3
Gjest Allergikeren
Skrevet

Det at du reagerer på epler og druer, men ikke banan, fikk meg til å tenke på irritabel tarm og FODMAP-dietten. Kort sagt en del typer karbohydrater som tarmen har vansker med å bryte ned og fordøye. Man kan reagere på noe en stund, og så bli bedre, og så bli verre igjen. Man må også tenke på inntak over tid. Kanskje det kan være noe? Jeg syns denne siden gir en grei oversikt over hva det går i. I alle fall sånn til å begynne med.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Husk på at næringsopptaket ditt ee mindre dersom du har fjernet store deler av tynntarmen, og det kan hende du bør spise mer for å kompensere for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dårlig blir du? Og hvordan?

Når det gjelder fiber, så må tarmene "trenes" opp noen ganger (folk som ikke spiser fiber, får gjerne veldig mye mageproblemer når de begynner med fiber). Nå virker det som du bare får i deg stivelse, fordi dette minsker mageproblemer. Det binder jo en del. Men kanskje du rett og slett må trene opp tarmene igjen?

Anonymous poster hash: 8668d...549
AnonymBruker
Skrevet

Det at du reagerer på epler og druer, men ikke banan, fikk meg til å tenke på irritabel tarm og FODMAP-dietten. Kort sagt en del typer karbohydrater som tarmen har vansker med å bryte ned og fordøye. Man kan reagere på noe en stund, og så bli bedre, og så bli verre igjen. Man må også tenke på inntak over tid. Kanskje det kan være noe? Jeg syns denne siden gir en grei oversikt over hva det går i. I alle fall sånn til å begynne med.

tusen takk! Skal lese meg opp på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du spise bakt potet i stedet for pommes frites?

ja det tror jeg. Har ikke prøvd, men tåler jo potet. Jeg får prøve å bytte det ut <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dårlig blir du? Og hvordan?

Når det gjelder fiber, så må tarmene "trenes" opp noen ganger (folk som ikke spiser fiber, får gjerne veldig mye mageproblemer når de begynner med fiber). Nå virker det som du bare får i deg stivelse, fordi dette minsker mageproblemer. Det binder jo en del. Men kanskje du rett og slett må trene opp tarmene igjen?

Anonymous poster hash: 8668d...549

jeg blir dårlig i form av diaré og mye luft. Jeg får ikke forstoppelse, og hvis jeg får veldig vondt i magen er det nok pga luften og ikke "vanlig" mageknip.

Jeg spiser flere idoform hver dag for å klare å arbeide så jeg ikke blir liggende hjemme. Så det hjelper jo. Men er utrolig dyrt i lengden.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tror du skal banke i bordet til legene dine jeg, og kreve å bli henvist til en dietetiker på nærmeste sykehus.

Dette fordi du sannsynligvis står i en viss fare for å ikke klare å få i deg et avbalanser og korrekt næringsinnhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ja det tror jeg. Har ikke prøvd, men tåler jo potet. Jeg får prøve å bytte det ut :)

Du trenger selvfølgelig mer hjelp enn det, men det går nok an å justere litt ut i fra det du allerede tåler, for å gjøre det sunnere. :) Små positive endringer kan i det minste gjøre at du føler deg litt mindre frustrert mens du venter på en utredning etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...