Gå til innhold

Merida Juliet striker terrengsykkel fra XXL - er den noe bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør på et sykkelforum på fb, der er det mange som har god peiling. For eksempel " på sykkel i Bergen".....:)

Anonymous poster hash: d06eb...8ce
Skrevet

Er det noen som har erfaringer med Merida Juliet striker terrengsykkel fra XXL? http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/merida-juliet-striker-terrengsykkel-dame-26-2014/p/1097688_1_style

Er dette en grei sykkel?

Anonymous poster hash: 0a310...b4b

Det kommer an på hva du skal bruke den til. Denne duger i høyden som hverdagssykkel. Bremsene og girene er fra Shimano, men Shimano lager alt fra det beste til skrap. Beste komponent, bakgiret, er Shimano Alivio, som er hakket under Deore. Jeg ville aldri hatt noe dårligere enn Deore på en hverdagssykkel.

Dette er en sykkel med ganske billige gir, bremser og hjul, som dermed ikke har all verdens presisjon og slites fort.

Skal du sykle mer enn 10 km i uka bør du gå opp ett eller helst to hakk.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det du skal huske på når du handler fra xxl er at det er litt service på sykkelen med i prisen. Det vil si at for folk som ikke har særlig peiling på sykkel, så er det en fordel dersom du gidd levere sykkelen inn for smøring, justering av gir osv. Grei ordning egentlig.

Skrevet (endret)

Det du skal huske på når du handler fra xxl er at det er litt service på sykkelen med i prisen. Det vil si at for folk som ikke har særlig peiling på sykkel, så er det en fordel dersom du gidd levere sykkelen inn for smøring, justering av gir osv. Grei ordning egentlig.

Det praktiseres da hos alle sykkelforhandlere jeg vet om. Forskjellen er vel den at mekanikerne på spesialbutikkene som Oslo Sportslager, Birksport, Sørensen sykler, Milslukern, Bull ski og kajakk etc. i snitt har litt bedre ferdigheter enn de som jobber på G-sport, XXL o.l.

Uansett bør en som ikke har så mye peiling selv kjøpe i butikk, ikke på nett. Da er man om ikke annet sikker på å få en sykkel i passende størrelse og å få den justert korrekt til sin egen kropp.

Endret av Wiggins
Gjest Coolaid
Skrevet

Har hørt at mekanikerne på xl sport i Bergen skal være av topp kvalitet. Har hørt dette fra andre som driver sykkelverksted. Dersom sykkelbutikkene praktiserer service på lik linje vil det være å en fordel å bruke en sykkelbutikk. Prismessig vil det kanskje være dyrere ? Selv syns jeg selve kundebehandlingen hos xxl sport er dårlig, snakker da ikke om sykkelverksted/ repprasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

I min erfaring er hele sykkelmarkedet den ene svindelen etter den andre. Alle har sine eksklusive merker, og alt handler om salgspunkter. Feks det er det og det girsystemet som er kjempebra (men det girsystemet koster mye, så resten av sykkelen er laget av søppeldeler) så du burde kjøpe denne.

Ved å ha noen få salgspunkter og resten søppeldeler klarer de da å selge sykler til blodpris. Med lovnader om god service om det skulle være noe. Men da har du gjerne betalt 4000 kroner for en sykkel som i utgangspunktet skulle ha kostet 2000.

Den eneste leverandøren jeg kjenner til som er et unntak til denne regelen er Canyon, som kun selger via internett men leverer fantastiske utstyrspakker i alle prisnivå. Det eneste du må være obs på når du kjøper er å få med et par ekstra "Drop Outs".

Feks denne sykkelen, rå deal som allerede har vunnet flere tester og kommer til å vinne så og si alle den blir med i.

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3207

Anonymous poster hash: 3dc86...1a9
Skrevet

Jeg så på denne her om dagen når jeg skulle kjøpe sykkel men syntes den virket skranglete og dårlig kvalitet! Tok turen opp til g-sport selv om jeg regnet med å måtte gå opp en del hakk for å få noe.

Valget falt på denne som med min uvanlige flaks var på tilbud! Har syklet litt og syntes den er helt grei for mitt bruk :)

http://www.gmax.no/produkt/120096/diamant-sykkel-zenith-25

Skrevet

Jeg så på denne her om dagen når jeg skulle kjøpe sykkel men syntes den virket skranglete og dårlig kvalitet! Tok turen opp til g-sport selv om jeg regnet med å måtte gå opp en del hakk for å få noe.

Valget falt på denne som med min uvanlige flaks var på tilbud! Har syklet litt og syntes den er helt grei for mitt bruk :)

http://www.gmax.no/produkt/120096/diamant-sykkel-zenith-25

Med fare for å skuffe deg må jeg si at drivverk og bremser på denne sykkelen er billige og ikke særlig slitesterke. Hvis du bruker denne sykkelen regelmessig, f. eks. til jobb eller skole, vil du ganske fort merke slitasje.

Det er nå engang slik at pris og kvalitet henger sammen. Som en annen her påpekte er det en del som reklamerer med f. eks. XT bakgir, mens resten er to-tre hakk dårligere. Det beste er om en finner en sykkel der alle slitedelene (gir, bremser, hjul etc.) er av samme kvalitet, f. eks. Deore, men det har jeg selv erfart at kan være vanskelig.

Skrevet

Med fare for å skuffe deg må jeg si at drivverk og bremser på denne sykkelen er billige og ikke særlig slitesterke. Hvis du bruker denne sykkelen regelmessig, f. eks. til jobb eller skole, vil du ganske fort merke slitasje.

Det er nå engang slik at pris og kvalitet henger sammen. Som en annen her påpekte er det en del som reklamerer med f. eks. XT bakgir, mens resten er to-tre hakk dårligere. Det beste er om en finner en sykkel der alle slitedelene (gir, bremser, hjul etc.) er av samme kvalitet, f. eks. Deore, men det har jeg selv erfart at kan være vanskelig.

Mulig det, men i min prisklasse og etter hva jeg leste meg opp på var den helt grei! Jeg skal ha en innimellom sykkel, til sommeryurer og en skautur med bkkja i ny og ne!

AnonymBruker
Skrevet

Hei Wiggins, kan du anbefale en bra sykkel?

Anonymous poster hash: 8cd31...367
Skrevet

Hei Wiggins, kan du anbefale en bra sykkel?

Det kommer jo helt an på hva du skal bruke den til. Mange produsenter har egne modeller som de påstår er tilpasset kvinners geometri. Disse er gjerne pastellfarga i tillegg. Det er overhodet ikke noen grunn til å ha egne modeller for kvinner. Forskjellen i kroppsfasong skyldes i all hovedsak forskjellig høyde, og kvinner er i snitt en del lavere enn menn. Menn som er 165 cm har behov for samme rammegeometri som en kvinne på 165 cm, tilsvarende for en kvinne på 180 cm og en mann på 180 cm.

Hvis du skal bruke den til hverdags, på treningsturer og kanskje på vinteren med piggdekk, er dette et veldig godt kjøp: http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-renegade-terrengsykkel-2013-30661.aspx Jeg ville ikke brukt denne hvis jeg skulle meldt meg på en konkurranse, men som hverdagssykkel og til trening er den utmerka.

Hvis du omtrent aldri skal kjøre på grus, og i hvert fall ikke i skogen, er en hybridsykkel tingen. Da er det også ingen grunn til å ha dempegaffel, her er en med stiv gaffel: http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33604.aspx

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du skal bruke den til. Mange produsenter har egne modeller som de påstår er tilpasset kvinners geometri. Disse er gjerne pastellfarga i tillegg. Det er overhodet ikke noen grunn til å ha egne modeller for kvinner. Forskjellen i kroppsfasong skyldes i all hovedsak forskjellig høyde, og kvinner er i snitt en del lavere enn menn. Menn som er 165 cm har behov for samme rammegeometri som en kvinne på 165 cm, tilsvarende for en kvinne på 180 cm og en mann på 180 cm.

Hvis du skal bruke den til hverdags, på treningsturer og kanskje på vinteren med piggdekk, er dette et veldig godt kjøp: http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-renegade-terrengsykkel-2013-30661.aspx Jeg ville ikke brukt denne hvis jeg skulle meldt meg på en konkurranse, men som hverdagssykkel og til trening er den utmerka.

Hvis du omtrent aldri skal kjøre på grus, og i hvert fall ikke i skogen, er en hybridsykkel tingen. Da er det også ingen grunn til å ha dempegaffel, her er en med stiv gaffel: http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33604.aspx

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...