Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før en kampfisk blir pigg igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca. en uke siden tok jeg over en kampfisk. Den bodde i et lite treliterskar hos noen venner av meg, uten lys og pumpe. Den har nå flyttet inn i 60-literen min som har stått ubrukt en stund etter jeg skaffet meg større akvarium. Det ble litt impulsfisk, men jeg syntes så synd på den at jeg måtte bare spørre om å få ta den med meg.

Så. Den så ganske trist ut da jeg fikk den. Jeg ser at den har rødt og blått skjær i sløret, så det er sikkert fargene den opprinnelig hadde. Nå er den nesten helt svart. Den svømmer mye rundt og trives veldig godt i det nye karet sitt, virker det som. Det er vel bare mangelen på farger som får meg til å lure på om den fremdeles har litt å gå på for å bli sitt gamle jeg igjen.

Så. Er det noen akvarister her som vet? Jeg finner ikke så mye på nettet om dette (eller så er det jeg som er dårlig på å google). Jeg synes den har blitt litt mer fargerik allerede, men jeg tror fortsatt det er mye igjen.

Jeg har aldri hatt kampfisk før--bare masse annen fisk. Har prøvd å innrede akvariet etter hva de liker (gjemmesteder, ekte planter, rolig pumpestyrke, riktig temp og vannverdier osv) så jeg tror han skal få det godt. Hvis ikke er det bare å komme med tips til hva jeg skal tilføye.

__

Og et annet, kanskje urelatert, spørsmål om et tema som det er mye uenighet om:
Er det lurt å "flare" kampfisken? Noen mener det er sunt for hanner å bli speilet litt for følelsen av mestring etter å ha skremt vekk speilbildet. Andre mener det er unødvendig stress for fisken. Hva mener dere er best?

Anonymous poster hash: 01dc9...835
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med fisk og farger er at dette er noe som varierer. Altså at det ikke nødvendigvis har med trivsel osv å gjøre.

Anonymous poster hash: 28a33...c93
Skrevet

Kampfisken til vennina mi brukte vel rundt 6 mnd før den var full av farger igjen etter å ha bodd i sånne minikar!

Skrevet

Den trenger nok litt tid til å komme til hektene igjen.

Pass på å gi små og hyppige vannskift nå, bakteriekulturen klarer ikke å takle avfallsstoffene til fisken nå i begynnelsen. Fisken kan bli forgiftet av sine egne avfallsstoffer hvis du ikke passer på.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

For fisken din med fryst for, mygglarver, artemia, hvite mygglarver osv, så vil du se den vil mye raskere komme seg, 5 bitte små måltider til dagen og den er i topp form på noen måneder :)

Anonymous poster hash: 02b4b...f38
AnonymBruker
Skrevet

Den trenger nok litt tid til å komme til hektene igjen.

Pass på å gi små og hyppige vannskift nå, bakteriekulturen klarer ikke å takle avfallsstoffene til fisken nå i begynnelsen. Fisken kan bli forgiftet av sine egne avfallsstoffer hvis du ikke passer på.

Lykke til :)

Tror nok bakterielulturen i filteret til et 60-liters akvarium fint klarer å jåndtere avfallet til en liten kampfisk :)

Anonymous poster hash: 46ce0...440

Skrevet

Tror nok bakterielulturen i filteret til et 60-liters akvarium fint klarer å jåndtere avfallet til en liten kampfisk :)

Anonymous poster hash: 46ce0...440

Problemet er at det i begynnelsen på et nystartet akvarium ikke er noen bakteriekultur ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...