Gå til innhold

Dumt spørsmål om fjerning av sting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått med bandasje i en uke nå, skal fjerne sting om noen dager. Kan jeg ta av bandasjen hjemme eller må den være på helt til jeg møter opp hos legen? Problemet mitt er at jeg sliter v e l d i g med å få av bandasjen om ikke jeg dusjer den først. Som i, den sitter fast i huden, og jeg har i tillegg supersensitiv hud. Det er ikke bare smerte det går på, men at teipen faktisk ikke vil av, den bare røsker i huden og blir der. Har fremdeles gamle teiprester i utkantene, det er som lim. Det står ikke noe i skrivet mitt om hvordan det gjøres videre, så jeg er litt usikker. Har et kvarters gange til legen, såret er jo lukket, men hvis det er helt på trynet så er jeg jo ikke interessert i å gjøre det, tenker bare at det er litt kjedelig for sykepleieren å vente ti minutter på å se meg røske i huden min.

Anonymous poster hash: 3689b...399
Skrevet

Burde ikke være problem om såret har grodd fint og ikke vesker. Kommer an på om det sitter et sted hvor klær presser veldig på. Har du ikke en kompress du kan feste over med vanlig papir teip? De sitter ikke så fast..

AnonymBruker
Skrevet

Det er kompress og teip jeg har brukt, bare kaller det bandasje fordi det er lettere. Teipen gror seg fast i huden min, det er ganske fascinerende. Måtte faktisk gå innom apoteket neste dag og spør om jeg hadde kjøpt feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått med bandasje i en uke nå, skal fjerne sting om noen dager. Kan jeg ta av bandasjen hjemme eller må den være på helt til jeg møter opp hos legen? Problemet mitt er at jeg sliter v e l d i g med å få av bandasjen om ikke jeg dusjer den først. Som i, den sitter fast i huden, og jeg har i tillegg supersensitiv hud. Det er ikke bare smerte det går på, men at teipen faktisk ikke vil av, den bare røsker i huden og blir der. Har fremdeles gamle teiprester i utkantene, det er som lim. Det står ikke noe i skrivet mitt om hvordan det gjøres videre, så jeg er litt usikker. Har et kvarters gange til legen, såret er jo lukket, men hvis det er helt på trynet så er jeg jo ikke interessert i å gjøre det, tenker bare at det er litt kjedelig for sykepleieren å vente ti minutter på å se meg røske i huden min.

Kan du bruke plasterfjerner (kjøpes på apotek)

Evt har de sikkert greie metoder som sykepleieren kan bruke for å fjerne bandasjen og plasteret når du kommer dit. Evt kan bandasjen kanskje klippes løs fra plasteret? Og plasteret fjernes senere?

Anonymous poster hash: 05192...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Fniste litt av bildet i hodet av klippeforslaget, men det er jo faktisk ikke en dum idé, hvis hun kommer til med saks. Jeg vil bare ikke være til bry, jeg har en dum filleskade. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sår er det snakk om? Da jeg ble sydd med tråd som måtte fjernes så gjorde jeg det selv. Nå har jeg sånn selvoppløsende greier, så slipper heldigvis det :D

Anonymous poster hash: 6b7f2...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Fniste litt av bildet i hodet av klippeforslaget, men det er jo faktisk ikke en dum idé, hvis hun kommer til med saks. Jeg vil bare ikke være til bry, jeg har en dum filleskade. :)Anonymous poster hash: 3689b...399

Da fjerner du selvsagt stingene selv <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: 6b7f2...ceb

Skrevet

Med mindre du ikke har fått beskjed om at du kan fjerne dem selv, bør du la de på legekontoret gjøre det.

Det skal gjøres på en bestemt måte for ikke å trekke flest mulig bakterier inn under huden. Og bandasjen (eller limet) løser de opp om det er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Alle gangene jeg har sydd så har jeg skulle tatt av bandasje/plaster og diverse sånt før jeg skulle ta ut stingene. Gjerne bruke sånn strips greie da. Bare dekke det til om det var noe spesielt. Såret må jo få puste og.

Så er du sikker på at du ikke allerede skulle ha slutta å gå med bandasje?

Anonymous poster hash: 2ee76...085
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen ja, jeg spurte spesifikt da jeg ble sydd om jeg kunne fjerne de selv (jeg har ikke peiling og har aldri gjort sånt før) og hun så på meg og sa "Nei, du går til fastlegen", så jeg holder ved den.

Lufte såret? Jeg er da sikker jeg på jeg fikk beskjed om å beskytte det, fordi den første tanken min var "dette blir slitsomt i dusjen". Tok jo en stund før det lukket seg. Agh, dette kan jeg ingenting om, det skrivet man får er elendig og sier egentlig bare "pass opp for infeksjonstegn", og jeg har passet som bare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...