Gjest Eir Skrevet 21. juni 2004 #81 Del Skrevet 21. juni 2004 Nå skjønner du vel selv at lovforbudet kun har til hensikt og skape kriminelle og arbeidsplasser...? Men skjønner du at jeg er enig i at raseforbud ikke løser noe? Men at jeg mener at din måte å argumentere på skader saken? Faktafeil gjør ikke saken bedre det heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 21. juni 2004 #82 Del Skrevet 21. juni 2004 Dette har jeg bedt deg dokumentere før, uten at du har kommet med noen fornuftige linker. Her er én link iallfall, på norsk: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle218436.ece Nærmere bestemt det som står midt nedpå sida, under "Terapihund": Alexander Andresen i Norsk Terrier Klub mener at man aldri skulle forbudt amstaffen, men heller gått på hundeeierne. Han viser til at amstaffen blir brukt som terapihund blant annet i Finland og USA. Som eksempel viser han til amstaffen Rowdy of Downey som i 1999 vant en pris for beste terapihund i USA. I Finland brukes hundene som terapihunder på eldrehjem og på sykehus. - Disse hundene gjør en viktig jobb ved å besøke sykehus, eldrehjem og andre institusjoner. Vårt program har vart i en årrekke med gode resultater, sier Matti Koponen i Finnish Working Dog Association (SATHY) til TV 2 Nettavisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #83 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi snakker ikke om kuer waco, men om hunder! Hold deg til temaet. Svar heller på spørsmålene mine. DET ER SAMME SAK!!!! Jeg motsier deg mot at beskytterinnstinktet inneholder vold! Eieren av hvilken som helst hund kan avlive sin egen bikkje uten motstand dersom bikkja har blitt behandlet bra... Jeg vil ikke akseptere at dere diskuterer Sara som det skulle vært noe som helst fare, når den STORE FARE er menneskelig frykt mot det ukjente og det uforståelige.... Dere skjønner jo nesten ingenting, dere forsto ikke sammenligningen en gang... Det er en grunn elger blir påkjørt fordi de ikke kjenner til FRYKT!!!! FRYKT er menneskepåført. En hund SKAL IKKE ANGRIPE mennesker, da har noen MENNESKER LÆRT bikkja til å angripe... det ligger ikke i genene til noen hunder og angripe mennesker.... DET ER DERFOR HUNDEN ER mennesket beste venn.... Dere forenkler dere i en Disneyverden hvor dere faktisk tror det blir et bedre samfunn av og kriminalisere hunder og planter... Sara vil ikke under noen omstendigheter bite et barn eller menneske...selv ved provikasjon. En gang lot jeg en dawnsyndrom som vi traff på stranda stikke pinne i øynene til sara for å sjekke om den ble sur...... Sara gikk forsiktig bort.... En annen gang lot vi noen unger sparke fotball mot sara for å sjekke om hun ble sinna... Sara gikk målslukket bort.. Hvis en bikkje biter er det MENNESKELIG atferd som gjør at den biter.... det ligger ikke i hundenes gener...det er en grunn til at hunden ikke er ulv lengere... Jeg finner meg ikke i at dere vil forby en hunderase basert på feilaktige opplysninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #84 Del Skrevet 21. juni 2004 ...voff voff.... jeg skal hilse fra Sara som forteller at hun har ligget på stranden i dag og kost seg.... Hun vet heldigvis ikke at vi her i norge diskuterer om hennes liv er værdt å leve.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #85 Del Skrevet 21. juni 2004 Men skjønner du at jeg er enig i at raseforbud ikke løser noe? Men at jeg mener at din måte å argumentere på skader saken? Faktafeil gjør ikke saken bedre det heller... Hvilkene faktafeil snakker du om??? Når det årlig fødes 500 amstaffer lovlig kan vi regne med det dobbelte skulle gjelde pit....kanskje 1000 årlige...... så kan ikke du si at det ikke finnes 10 000 am/pit i norge.. Hvor mange bikkjer er det til sammen i norge....400 000 eller noe sånt? Og amstaffen har gått fra å være fra nummer 50 til 13 av norges mest populære hund....så påstår du at de nesten ikke finnes???? Er du klar over hvor mange uregistrerte pitbuller jeg har sett til og blindt tro på tall og papirer???? Waco Jeg skader saken...? hvorfor det, jeg er jo bare meg selv..det er uvitenhet som skader saken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 21. juni 2004 #86 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg har ikke nevnt vold med et eneste ord. Og jeg ønsker heller ikke å forby denne rasen. Og du har ikke svart på de andre spørsmålene mine. Og hvis du er så sikker at Sara aldri ville angrepet et menneske (noe hun sikkert ikke vill ha gjort) hvorfor fant du det nødvendig med denne testen på stranda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 21. juni 2004 #87 Del Skrevet 21. juni 2004 Hvilkene faktafeil snakker du om??? Når det årlig fødes 500 amstaffer lovlig kan vi regne med det dobbelte skulle gjelde pit....kanskje 1000 årlige...... så kan ikke du si at det ikke finnes 10 000 am/pit i norge.. Hvor mange bikkjer er det til sammen i norge....400 000 eller noe sånt? Og amstaffen har gått fra å være fra nummer 50 til 13 av norges mest populære hund....så påstår du at de nesten ikke finnes???? Er du klar over hvor mange uregistrerte pitbuller jeg har sett til og blindt tro på tall og papirer???? Det fødes ikke 500 lovlige amstaffer i året. Tallene for de siste årene ser slik ut: (før 94 ble det registrert under 10 i året.) 1994 30 1995 35 1996 50 1997 87 1998 82 1999 122 2000 198 2001 165 2002 303 2003 462 Som du ser er det først i fjor det har vært over 400, og den store økningen begynte ikke før år 2000. Totalt fantes det pr 1.1.04 1.500 registrerte amstaffer. Selv om du skulle regne med dobbelt så mange pitbuller (noe jeg fortsatt mener er urealistisk) så snakker vi om halvparten av ditt anslag. De "offisielle" anslagene på antall pitbuller har ligget på ca 1000 stykker de siste årene. (Jeg bor midt i Oslo, og jeg møter noen av de 1500 amstaffene nesten hver dag, men har ennå ikke møtt en eneste uregistrert pitbull. Og jeg går ut fra at det finnes flest av dem også i Oslo.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambi Skrevet 21. juni 2004 #88 Del Skrevet 21. juni 2004 ...jeg lurte lenge på hvorfor h*n har valgt å kalle seg "Waco" Nå lurer jeg ikke lenger..... Ambi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #89 Del Skrevet 21. juni 2004 Eir...snakker vi om fortiden eller fremtiden nå....? Man kan ikke benekte at det ikke finnes en sammenheng mellom forbudet av pitbull og den øke forekomsten av amstaffen.... La oss bevege oss fremover.... hvor skal denne galskapen ende..? Hva gjør vi i fremtiden???? Neste år blir det kanskje født 700 amstaff...deretter 1400....så 2500..... Så du vet ikke om uregistrerte pitbuller...? Kanskje mange blander rasene??? Forresten fikk en bekjent av meg et valpekull her om dagen... mora har ikke papirer, faren har papirer..... ungene er dermed lovløse.... Hvor mye koster en amstaffvalp nå for tiden....? et sted mellom 2000-10 000 kroner kanskje...? Eir...greit nok at jeg vet lite om hunder og dyrehold og er kanskje ikke like "ekspert" som deg og alle hundevennene dine..., - Men vi er jo her for å oppklare misforåelser og gjøre da nytter det ikke og mobbe folk når de enkelte ganger tar feil... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #90 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg har ikke nevnt vold med et eneste ord. Og jeg ønsker heller ikke å forby denne rasen. Og du har ikke svart på de andre spørsmålene mine. Og hvis du er så sikker at Sara aldri ville angrepet et menneske (noe hun sikkert ikke vill ha gjort) hvorfor fant du det nødvendig med denne testen på stranda? Hvem skrev....For det tredje en hund vil alltid vite hva det innebærer og sloss......? Jeg kan ikke sloss....Sara kan heller ikke sloss...vel kan hun leke...men ikke sloss. Denne testen på stranda gjorde jeg for å teste om bikkja blei vill om det var nye omgivelser og mange unger..... Noe den ikke ble.. Jeg har lest om hunder som redd nyttårsraketter.... og da begynner jeg og lurepå hvor skvetten man egentlig kan tillate hundene sine og være.... Sara har vært rolig i alle mulige slags forsøk og tilfeller...en gang blåste jeg hasjrøyk i fjeset på henne..men hun hostet og harket og snudde seg vekk....og la seg rolig ned og fant på noe morsommere og gjøre... Bikkjer som er aggressive eller biter har alltid blitt lært opp til det. Som jeg har sagt...det er f eks unormalt at en pitbull skal bli sur hvis en unge stjeler maten dens.... Mennesker er de farligste for alle hunder...mange mennesker lærer f eks hundene sine at de ikke får lov til å smake menneskemat, og da er det jo ikke rart at en hund reagerer hvis et menneske prøver og ta hundematen.... Skjønner dere det nå eller må jeg tegne det opp for dere? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 21. juni 2004 #91 Del Skrevet 21. juni 2004 om du leser litt på denne siden http://www.hundebitt.no/ Så finner du kanskje grunnen til menneskenes frykt. Alle hundeeiere tror at demses bikkje ikke vil angripe, men hunder er og vil alltid være flokkdyr. ergo vil de alltid jakte på lederplassen. Har selv hatt hund hele livet, og er oppvokst med amstaf som naboen hadde. Vi lekte med de, og koste med de, men aldrig uten tilsyn fra voksene. Og jeg stoler ikke på hunder, ikke min egen engang, så jeg gjør hva jeg kan for å forebygge. Men, igjen de er flokkdyr. Og selv om det ikke er hundenes feil, havner de dessverre i feil hender, og da er jo problemet der igjen. Og du waco, ikke tro at bikkja di vil være lik som hun er nå hele sit liv, etter som jeg har forstått er det kun en valp. Hun kommer i teen-åra hun og, og personligheten forandrer seg på hunden etter som den vokser til og blir tryggere. Men søt var den lell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #92 Del Skrevet 21. juni 2004 Hun kommer i teen-åra hun og, og personligheten forandrer seg på hunden etter som den vokser til og blir tryggere. Nå er hun vel snart et menneskeår gammel og allerede forbi puberteten......og ja...hun er like menneskevennlig for det.... Angående den linken din....les heller her du.. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 22. juni 2004 #93 Del Skrevet 22. juni 2004 waco, du vil egentlig ikke prøve å forstå vil du vel? Og du VIL ikke innse at din søte, snille Sara faktisk er fullt ut kapabel til å beskytte seg og sloss den dagen hun blir utsatt for noe som trigger henne? Du sier hun ikke kan sloss, dersom du eller hun hadde blitt angrepet, tror du fremdeles ikke hun kan sloss? alle dyr kan gå fra snill og lydig og barnevenlig til rabiat! Hundeeiere som ikke skjønner at hunden deres faktisk kan finne på å gjøre noe galt endag, er de som faktisk er skumlest synes jeg!! Og til deg som påstår at polarhunder er av de hunder som biter mennesker mest, kan du vennligst dokumentere dette? leser du i en hundebok så vil du nemlig se at polarhunden (ihvertfall huskeyen) ikke egner seg som vakthund engang fordi den er for nysgjerrig og glad i mennesker. (har hatt tre i familien selv) Klart de kan bite, og klart de kan skade dersom de angriper, men jeg vil gjerne se den linken som forteller at de er blandt de som angriper oftest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 22. juni 2004 #94 Del Skrevet 22. juni 2004 La oss bevege oss fremover.... hvor skal denne galskapen ende..? Hva gjør vi i fremtiden???? Neste år blir det kanskje født 700 amstaff...deretter 1400....så 2500..... Dette blir kanskje litt off-topic, men jeg tror ikke at antall amstaff vil fortsette å øke slik. Grunnen til at det har blitt født så mange de to siste åra er trusselen om ett kommende forbud. Jeg tror at mange av de som har kjøpt hund de siste to åra, er de som ville ha kjøpt amstaff de neste fem åra, dersom det ikke var for forbudet. Mitt inntrykk er at det er tre hovedgrupper som har kjøpt amstaff de siste to åra: 1. Folk som lenge har tenkt å skaffe amstaff "en gang i fremtida", men som bestemte seg for å gjøre det nå, fordi det kan være for sent neste år. 2. Folk som allerede har hatt amstaff i noen år, og som skaffer seg hund nr 2 el 3 noen år før de vanligvis ville gjort det, pga trusselen om forbud. 3. Kule halvkriminelle som skaffer seg amstaff fordi media har reklamert med at dette er hunden for dem. Dette er en motesak, og vil svinge nokså fort, det er allerede en økning i Oslo på rottweiler/mastiff og blandinger med disse, i kriminelle miljøer. Media har også vist signaler på at de har valgt ut de neste hundene de vil "reklamere" for, bla cane corso og presa canario. Så dersom jeg skal spå om fremtida vil jeg tro at markedet snart er mettet, og jeg håper at oppdretterne også skjønner dette, så det ikke blir produsert masse valper man må "kvitte seg med" og som risikerer å havne hos dårlige eiere. Dersom det ikke blir noe forbud vil vi nok likevel se en nedgang i antall fødte amstaffvalper i framtida. (Nå hadde det ikke gjort meg noe om halve Norge fikk seg amstaff, men jeg er litt opptatt av at det ikke skal produseres flere valper enn det man kan finne gode eiere til.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 22. juni 2004 #95 Del Skrevet 22. juni 2004 Nå er hun vel snart et menneskeår gammel og allerede forbi puberteten......og ja...hun er like menneskevennlig for det.... Begynner å lure på hvor mye kunnskap du egentlig har om hunden din. Hunder generelt regnes ikke som voksne før de er rundt to år gamle. (Det er derfor tisper ikke skal parres før tredje løpetid eller to års alder.) Bla får hunder som regel en "andre pubertet" rundt 16-22 måneder. Amstaff/pitbull er også raser som er valp lenge, og man kan ikke fastslå gemyttet deres før de er nærmere tre år gamle. Gemyttet hennes nå er en god pekepinn, men absolutt ikke definitivt. Aggresjon mot voksne hunder av samme kjønn pleier heller ikke å dukke opp før i treårsalderen. Og når du sier at hunden din ikke kan sloss, høres hun litt handikappet ut. Hunder "snakker" med kroppsspråket sitt, og å kunne sloss (forsvare seg) og underkaste seg er grunnleggende for dem. Tispa mi er ett år gammel, og har aldri vist aggresjon mot andre hunder. Allikvel ser jeg at hun er fullt i stand til å forsvare seg, når hun lekesloss med andre hunder. Og derfor er jeg også nøye med å holde henne i bånd når det er andre hunder tilstede, som jeg ikke kjenner, i tilfelle de skulle angripe henne. At du slipper hunden din løs på en strand med masse fremmede unger synes jeg høres svært uansvarlig ut. Hva om hun blir så ivrig at hun løper ned en unge? Hva om en av ungene der er redd hunder? Og at du blåser hasjrøyk på hunden er rett og slett slemt mot bikkja, og reaksjonen hennes på det er helt normal. Alle hunder prøver å unngå hasjrøyk, bortsett fra ett fåtall som faktisk liker det. Men å fyre på hunden din, uten at hun oppsøker det, er mishandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 22. juni 2004 #96 Del Skrevet 22. juni 2004 Og til deg som påstår at polarhunder er av de hunder som biter mennesker mest' date=' kan du vennligst dokumentere dette?[/quote'] Polarhunder er ikke de som biter mest, men det er de som har drept flest mennesker i Norge. Dersom du går inn på hundebitt.no og ser under "Dødelige hundeangrep" finner du at begge de to guttene ble drept av polarhunder eller blanding av polarhund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #97 Del Skrevet 22. juni 2004 Snakker om hvor mye kunnskap jeg har....? En hund blir lik sin eier...og siden broren min (eieren) er rolig og avslappet slik som meg så vil jo selvfølgelig sara også etterape den samme menneskelige rolige atferden... Sara var rundt 5-6 måneder ved dette fotografiet tatt ved årskiftet og da er jo hun allerede teen-age idag som vi snakket om.... Menstrusasjonen hadde hun i april tror jeg... Selv om jeg kan lite om hundehold så betyr det ikke at eplekjekke altvitende "individer" kan fortelle meg ting som jeg har videobevis mot.... Men man prøver etter beste evne og skape en rolig og harmonisk tråd....en tråd som gjenspeiler hverandre uvitenheter hvor vi samtidig kan lære av hverandre.... Aggresjon kommer ikke før tre års alderen sier Eir.... Jaha.... Hvorfor opplever ikke jeg tilsvarende med amstaffer og pitbuller jeg møter da.... selv om de drar på åra....5-6 år er de like og harmoniske som dengang de var 3-4 år gamle.... Greit nok at kvinner har en "overgangsalder" som gjør dere tverre midt i livet, men det betyr ikke at tispene nødvendigvis må lide samme skjebne... Waco Som sagt, har man det godt har hunden det godt.... da kan man snakke om fred i stedet for aggresjon.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #98 Del Skrevet 22. juni 2004 Hva om en av ungene der er redd hunder? Vi holdt jo selvsagt et øye over det hele... (kameraøye) og ville jo grepet inn hvis vi så noe.... Men dere jenter bekymrer dere for mye tror jeg.... I spania er faktisk barn glad i hunder. De kommer bort og klapper og siden jeg ikke snakker spansk og de ikke snakker norsk, så går de jo bare bort uten og spørre om lov.... Jeg tror den mediaskapte frykten man besitter i norge er skapt fordi folk rett og slett BEHØVER og være litt redde...fordi at avisene og tvene og filmene og bøkene er avhenging av litt SALG!!! Og at du blåser hasjrøyk på hunden er rett og slett slemt mot bikkja, og reaksjonen hennes på det er helt normal. Alle hunder prøver å unngå hasjrøyk, bortsett fra ett fåtall som faktisk liker det. Men å fyre på hunden din, uten at hun oppsøker det, er mishandling. Jeg har flere ganger tatt sara i og sleike pollen av marihuanaplantene som soler seg ute på verandaen til brodern.... en gang hadde jeg et lite skrubbsår jeg la noen blader over...og sara sleiket over såret i søvne.... VET DU HVA? - Dagen etter var såret omtrent grodd sammen.... Det er ikke uten grunn det var farmasøytene som først ivret for å forby marihuana som medisin.......konkurransen ville vært uovervinnelig... Forresten var forsøket bare med å blåse cannabisrøyk i ansiktet hennes en test.... Vi skulle sjekke om det er sant at pitbullen plutselig blir vill dersom man forandrer atferd.... Av det jeg har sett. Kan man ikke laste en hund som biter. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 22. juni 2004 #99 Del Skrevet 22. juni 2004 Jeg er ikke den som liker å gi meg, men dine uttalelser faller på sine egen urimlelighet waco. Av de du har "diskutert" med til nå tror jeg samtlige er enige med deg at pitt/amstaff er en fantastisk flott hund, og at loven ikke er den best gjennomtenkte, så jeg skjønner ikke at du gidder. Men noe må du kanskje ha å gjøre. Takk for for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #100 Del Skrevet 22. juni 2004 Jeg er ikke den som liker å gi meg' date=' men dine uttalelser faller på sine egen urimlelighet waco. Av de du har "diskutert" med til nå tror jeg samtlige er enige med deg at pitt/amstaff er en fantastisk flott hund, og at loven ikke er den best gjennomtenkte, så jeg skjønner ikke at du gidder. Men noe må du kanskje ha å gjøre. Takk for for meg [/quote'] Phair...har jeg noen gang vært uenig med deg? Selv om jeg blir littegranne engasjert i følelsemessige temaer som angår mange mennesker så skal det også være galt for den gode samtale??? Hvis dere er så enig da...hvorfor kan dere ikke heller også snakke litt om denne frykten som driver oss gjennom livet? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå