Gå til innhold

Hvorfor tror mennesker på ubegrunnet frykt?

waco

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky

Waco: Takk for pen omtale av mitt innlegg!

Er klar over at frykt ikke direkte kan bekjempes med kun informasjon, men mitt innlegg bli da rettet mot de som virkelig er interessert i realistisk info. ikke kun skremselpropaganda fra mennesker som ikke har/lite peil på hva de snakker om...

At endel mennesker har en virkelig frykt for hunder SKAL respekteres! Men disse er som regel redd for alle hunder, ikke kun de som blir fremstilt som farlig i media.

Foreldre har en oppgave i å lære sine barn å omgås hunder på en trygg måte, altså regel en: Aldri gå bort til en hund uten eiers samtykke. Deretter må barn og voksne, møte hunden på deres premisser. Dette gjelder alle hunderaser selvfølgelig. Hadde folk fulgt dette, ville antall skader i møte med hunder bli redusert betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deter feil, amstaffen har aldri blitt avlet for kamp. Amerikanske Staffordshire Terrier ble godkjent som rase av den Amerikanske Kennelklubben i 1936 som utstillings, bruks og familiehund. En hund er heller ikke en kamphund før den har blitt brukt i kamp, på samme måte som en hund ikke er en sporhun før de har lært seg å gå spor.

Nei, der tar du feil. Amstaff ble brukt som kamphund. Hundekamper ble forbudt i USA, antagelig tidlig i forrige århundre. Derfor er den selvfølgelig ikke klassifisert som noen kamphund. Det finnes vel heller ingen hundeklasse som heter noe slikt.

Man kommer uansett ikke utenom at Amstaff/pitbull er avlet frem for nettop dette formålet.

Som du sier, en hund er ingen kamphund før den er brukt i kamp, men uansett ligger det i genene på en slik hund å sloss med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' der tar du feil. Amstaff ble brukt som kamphund. Hundekamper ble forbudt i USA, antagelig tidlig i forrige århundre. Derfor er den selvfølgelig ikke klassifisert som noen kamphund. Det finnes vel heller ingen hundeklasse som heter noe slikt. [/quote']

Nettopp, det finnes ingen hundeklasse som heter det. Derfor kan man ikke si at amstaff/pitbull er "kamphunder".

De hundene som ble brukt til hundekamper før forbudet er lite relevante for dagens hunder, og de er også forgjengerne til veldig mange raser, og ingen av dem har kun blitt avlet til kamp. Men mange raser har desverre blitt brukt som kamphunder, feks Akita Inu, Bokser, Rottweiler, Wheaten Terrier, Bull Terrier, uten at dette er relevant for rasene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en puddel er i feil hender' date=' så kan den sikkert angripe like lett, men vil den være like pågående og gjøre like store/omfattende skader? [/quote']

Dersom puddelen er stor nok kan den også gjøre stor skade. En amstaff har ikke en fysikk som tilsier at en kan gjøre større skade enn andre hunder. Den er kraftig bygget, men ikke mer enn andre raser. Tar du feks en elghund vil du se at de har veldig lik bygning, og at elghunden er like sterk og muskuløs som en amstaff. Kjevene til amstaffen er sammenlignbare med andre hunder på samme størrelse. Den er heller ikke mer pågående eller tilbøyelig til å slåss enn andre terriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 1990 altså før forbudet var det omtrent 1000 pitbull/amstaff i norge...

i år 2000 var det 10 000 pit/amstaff.... DVS at etter forbudet har andeleen pit/amstaff 10-doblet seg.....

Disse tallene er feil. Da forbudet mot pitbull kom fantes det under 10 amstaffer og under 20 pitbuller i Norge, dvs max 30 totalt. Ved utgangen av år 2000 fantes det rett over 600 registrerte amstaffer i Norge. Ingen vet sikkert hvor mange pitbuller det fantes, men jeg tviler sterkt på at det er snakk om over 9000 stykker...

Lurer også litt på hvorfor du slår sammen pitbull og amstaff, da disse to rasene har utviklet seg veldig forskjellig i Norge, siden den ene er forbudt, og den andre ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor tror mennesker på ubegrunnet fryk" er tittelen på innlegget - men er det helt ubegrunnet?

Etter å ha hatt hund i alle år (stoor men ikke av type kamphund) er også jeg lei folks irrasjonelle hundenevroser, MEN, det jeg ikke forstår er hvorfor så mange ønsker å ha en hund som så mange frykter??

Jeg lener meg litt på utsagnet ""guns don't kill people, people kill people" som noen skrev her inne. Et maskingevær er ikke farlig i seg selv - men hvorfor i all verden vil noen ønske å f.eks. spasere ned over Karl Johans gate med et maskingevær - selv om de ikke har til hesikt å bruke det? Noe av hensikten må da være å virke avskrekkende??

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Disse tallene er feil. Da forbudet mot pitbull kom fantes det under 10 amstaffer og under 20 pitbuller i Norge, dvs max 30 totalt. Ved utgangen av år 2000 fantes det rett over 600 registrerte amstaffer i Norge. Ingen vet sikkert hvor mange pitbuller det fantes, men jeg tviler sterkt på at det er snakk om over 9000 stykker...

Lurer også litt på hvorfor du slår sammen pitbull og amstaff, da disse to rasene har utviklet seg veldig forskjellig i Norge, siden den ene er forbudt, og den andre ikke er det.

Ifølge denne artikkelen er det ca 1000 av hver av rasene i Norge, og hvorfor det finnes flere pitbullere i Norge på tross av forbud kan man også lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg lener meg litt på utsagnet ""guns don't kill people, people kill people" som noen skrev her inne. Et maskingevær er ikke farlig i seg selv - men hvorfor i all verden vil noen ønske å f.eks. spasere ned over Karl Johans gate med et maskingevær - selv om de ikke har til hesikt å bruke det? Noe av hensikten må da være å virke avskrekkende??

Siden det har blitt vist mange fine "bevis" i form av bilder av hunder her, tenkte jeg å vise et fint bilde av en m16 som ligger snilt i armene til en soldat. Ser ikke farlig ut den. m16 Synes vi alle skal få muligheten til å gå rundt med slike, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor du ikke ønsker den samme tiglang til veterniær for alle dyr....?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Waco

Hvem tiltaler du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tiltaler du her?

Du kunne like gjerne sammenligna en papegøye med m16 våpenet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr har lik tilgang på vetrinær. Dersom du velger å ikke dra til vetrinæren med bikkja di, så er det dyremishandling, uansett hva grunnen måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr har lik tilgang på vetrinær. Dersom du velger å ikke dra til vetrinæren med bikkja di, så er det dyremishandling, uansett hva grunnen måtte være.

Hva om du har en pitbull som blir avlivet dersom den kommer i kontakt med vet-klinikk da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Du kunne like gjerne sammenligna en papegøye med m16 våpenet ditt...

haha :) Ja, fryktlige mange som ønsker papegøyer som trusselsymbol. Ser for meg tøffe skinheads flyr rundt med en papegøye på skulderen. Du og, på tross av å være en nærmest notorisk kverulant, forstår at mange ønsker seg en pitbull som et statussymbol? Hvorfor er den statussymbol for mange? Hvorfor tror du noen ønsker å trosse et forbud mot disse hundene? Tror du det bare er ellers lovlydige borgere (i Norge) som skaffer seg slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hva om du har en pitbull som blir avlivet dersom den kommer i kontakt med vet-klinikk da...?

Du burde kanskje tenkt på det før du anskaffet deg en hund som er ulovlig å eie. Hvorfor fikk du deg ikke en amstaff i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krushår, tenk deg om littegranne nå....

Bikkja vi har, har vi i SPANIA!!!!

Det er en grunn til at vi også må ha tilholdsted der når det er slike mongloide lover i norge....

Ifølge Aftenposten blei det født nærmere 500 amstaffer ifjor..... nesten 500 valper årlig!!!!!

Men slik lovgivning er helt logisk for deg, er den ikke?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Hei Krushår, tenk deg om littegranne nå....

Bikkja vi har, har vi i SPANIA!!!!

Det er en grunn til at vi også må ha tilholdsted der når det er slike mongloide lover i norge....

Ifølge Aftenposten blei det født nærmere 500 amstaffer ifjor..... nesten 500 valper årlig!!!!!

Men slik lovgivning er helt logisk for deg, er den ikke?

Waco

Så ikke ta med deg hunden hit da. 500 amstaffer? Hva er problemet med det? De er lovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha :) Ja, fryktlige mange som ønsker papegøyer som trusselsymbol.

Jeg blei attacka av en papegøye i bangkok, men jeg vil ikke forby alle papegøyer for det....

Hvorfor tror du noen ønsker å trosse et forbud mot disse hundene?

Fordi loven er mongo

Tror du det bare er ellers lovlydige borgere (i Norge) som skaffer seg slike?

Mener bare at flere blir lovlydige om vi avkriminaliserer.....

Men på en annen side....menneskelig frykt kan aldri forklares.....

Noen skjønner ikke at det blir flere ulovlige bikkjer om man forbyr dem.

Det blir faktisk en helt industri skapt av forbudet..... (som f eks høyere pris).....

Siden ikke alle mennesker er like rasjonelle som deg Krus, er det derfor du ønsker å forby annen menneskelig atferd....?

Er det flere bikkjer du ønsker vekk, sånn som f eks dogo argentino eller den livsfarlige kongepuddelen?

Hva er farligst, en hest eller bikkje?

-Svaret må jo være mennesket...men det teller jo ikke i denne sammenligning...

Waco

Det er trist at det fremdeles finnes folk som ikke ønsker legehjelp til tisper som venter valpekull.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ta med deg hunden hit da. 500 amstaffer? Hva er problemet med det? De er lovlige.

De blir nok forbudte en dag...

Problemet er at jeg kan ikke forklare min vesle niese på tre år at vi har en lovgivning som forbyr menneskeskapte raser pga slike fordomsfulle mennesker som Krus.....

Waco

Synes du det blir en behageligere verden med flere lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg godt tenkt meg en Amstaff fordi de høres ut som flotte hunder. Syns de er pene også.

Grunnen til forbudet mot Amstaff og Pitbull er kanskje at de ofte havner i gale hender..

Men jeg tror ikke forbud mot enkelte hunderaser er noen god ide. Alle hunder kan jo bli farlige i de "rette hender".

Det burde heller stilles større krav til hundeeiere, og eieren burde vært den som fikk straffen hvis hunden gikk til angrep på noen.

Her kan man se at det ikke bare er kamphunder som dreper:

http://www.hundebitt.no

Lurer på om det finnes noen statistikk over mennesker drept av hund og hvilken rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...