Tvist Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har en 11 mnd gammel katt som i det siste har begynt å gå ut alene. Hun spiser kun kattemat (tørrfor) fra dyrebutikk (royal canin og orijen). Men hun kaster opp en del, i dag har hun kastet opp 3 ganger. Hun gjør det ikke hver dag, men noen ganger i uken.Hun er kastrert, har ikke fått ormekur, da hun knapt nok har vært ute. Hun fikk det en gang da hun var bitteliten, ikke hos meg. Hun har også et litt svakt immunsystem (mistet moren tidlig), kan det ha innvirkning? Hva kan det skyldes? Har neon ideer? Skal til dyrlegen for vaksinering neste uke, så skal høre hva de tror...
Kontormus Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 To av mine fosterhjemskatter ble syke da jeg hadde kreftsyk katt her som var tatt inn fra gata. Det rant tynn avføring av ham og han ble stakkar avlivet samme dag. Poenget er at to ble spysjuke etter at han var her. Og i følge veterinæren kunne dette skyldes at de hadde fått i seg tarmbakterier fra den syke. Èn av kattene var ikke spesielt preget annet enn at han kastet opp noen ganger. Den andre ble kjempedårlig. Begge holdt på et døgn før de ble ferdig med det. Så observer i ett døgn, hvis det ikke er tegn til bedring er det best å konsultere veterinær.
Mrs Smith Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Mark eller innvollsorm. Er som regel det hvis de begynner å kaste opp. Eller hårball.
Tvist Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2014 Men vanligvis kaster de opp hår, eller hår og spytt når det er hårballer, ikke mat. Og det pleier ikke være så ofte.Hun får kattemalt en gang i mellom mot hårballer. hun kastet opp i natt også, så da ble det 4 ganger i går. Orm kan selvsagt være, men jeg har ikke sett noe i avføringen eller oppkastet. Evt. kan jeg gi henne en ormekur, det skader jo ikke.
Tvist Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2014 Har forresten en katt til som er frisk og fin, hun har aldri hatt problemer med det.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Hei TS Jeg ha en katt som har intoleranser, eller atopi og veldig sensitiv, som dyrlegen sier. Vi bruker spesialfor til henne først og fremst, men hun har såpass sensitiv kropp at vi må gi medisiner annenhver dag for at hun ikke skal kaste opp og klø så mye at hun biter av seg pelsen. Dette med oppkastet begynte etter ca 2,5 år helt plutselig. Mat for sensitiv mage, prøv det? Anonymous poster hash: 43d10...5bb
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Har hun fri tilgang på mat? Om hun spiser for mye om gangen kan hun bli kvalm og kaste opp. Prøv å gi små porsjoner (1-2 spiseskjeer) fordelt ut over flere måltider.
Tvist Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2014 Takk for gode råd. Hun har fri tilgang på mat. Jeg prøver først å ta bort Orijen foret, bare royal canin på henne i øyeblikket, så får vi se. Hun kastet opp to ganger i formiddag også...
Tvist Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2014 Kastet opp igjen, denne gangen har hun ikke spist, så det var bare spytt. Får høre med veterinær i morgen. Hun er ikke slapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå