Gå til innhold

Gira på sparing! Endelig! Hjelp meg gjerne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! :blomst:

Jeg er ei jente på 21 år. Jeg studerer, mottar studielån (deler gjøres om til stipend) og jeg har deltidsjobb. Har vært litt slurvete med økonomien fordi jeg føler jeg har "god råd" med jobben, hvor jeg tjener ca 6000-10000 i måneden. Med slurvete mener jeg at jeg ikke ser på prisene når jeg kjøper mat, og jeg drar gjerne på konserter osv i andre byer en helg i ny og ne. Har også vært glad i å fikse meg, i form av frisør/negler/voksing etc... Men kuttet veldig ned på det nå.

Noen faste utgifter blir det jo, men jeg bor ikke særlig dyrt.

I dag, etter å ha fått feriepenger på konto, klarte jeg endelig å fylle opp den magiske "grensen" - 100 000 kr på BSU-kontoen. (Har byttet til DNB, og derfor en BSU2.0-konto med lik rente, bare uten skattefradrag)

Dette gav meg en helt ny følelse av oppnåelse og lykke. Har bestandig hatt litt trangt om penger, helt til jeg ble 17 og fikk deltidsjobb, og brukte en god del penger på typiske forbruksvarer som sko/klær/reiser/tull og dilldall :vin: . Har kun hatt som mål å fylle BSU opp i løpet av året, og ikke spart særlig ut over det. Nå som jeg så at 90k ble til 100k... Ble bare så glad. Nå er jeg klar for å spare. :kul:

Kan dere gi meg noen gode tips til å spare mer? Føler meg som en slags gribb nå, ønsker nesten å gjøre det til et prosjekt å bruke minst mulig penger...

Ting jeg kommer på i farta:

- Handlelister og ingen impulskjøp

- Ingen innkjøp i kantine/lunsj/ta-med-kaffe

- Lite kino- og cafebesøk. Man kan møtes hjemme hos noen eller se på netflix:)

- Kjøpe skolebøker brukt

- Selge noen av mine vesker (?)

- Sykle helt til snøen kommer, for å korte ned på busskostnadene i høst

- Starte tidlig med julegaver osv, kjøpe på salg, og slippe de store kostnadene i desember.

- Bytte telefonoperatør

Jeg vet at det er mange slike tråder allerede - og jeg har lest dem alle. Kommer du på noen lure sparetips?

Anonymous poster hash: aa69f...591
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg elsker sånne tråder! Følger med her :laugh:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting til! Jeg må innrømme at jeg ikke har spart lånet mitt engang!! Skandaløst, jeg vet det, men det kan bli mitt nye sparemål. Å sette hele lånet på en sperret konto, eller noe. Trodde ikke jeg kom til å klare å jobbe såpass mye ved siden av studiene som jeg gjør, men det går! :fnise:

Føler jeg på én måte er flink som har 100 000 kr på konto, men samtidig kunne jeg hatt så utrolig mye mer:S Men jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg har brukt det på opplevelser i tillegg til ting og tang..

Jeg ser jo tilbake på konsertene og reisene med glede.

Men nå er jeg gnien :plystre::icon_lol:

AnonymBruker
Skrevet

Skriv budsjett * og hold deg til budsjettet. (* Budsjett for hele året for: penger inn, penger ut (regninger, husholdning, annet forbruk, penger til annet forbruk. Del så på 12 mnder)

Forsikringsselskap og strømleverandør; sjekk priser og evt bytt til rimeligere.

Handle på tilbud.

Skriv ukesliste for handling.

I tillegg: Handle inn stort av ting du bruker mye av, når det er på tilbud, slik at du har i flere måneder fremover av f.eks vaskepulver.

Anonymous poster hash: e13ec...02b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men.. er ikke grensa på BSU 200 000 kr?

Anonymous poster hash: bd60f...85a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv budsjett * og hold deg til budsjettet. (* Budsjett for hele året for: penger inn, penger ut (regninger, husholdning, annet forbruk, penger til sparing. Del så på 12 mnder)

Forsikringsselskap og strømleverandør; sjekk priser og evt bytt til rimeligere.

Handle på tilbud.

Skriv ukesliste for handling.

I tillegg: Handle inn stort av ting du bruker mye av, når det er på tilbud, slik at du har i flere måneder fremover av f.eks vaskepulver.

AnonymBruker
Skrevet

Betal regninger med e-faktura eller autogiro.

Følg med i tilbudsaviser (det finnes også apper o.l med oversikt over hvor det er rimeligst å handle div husholdningsvarer)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men.. er ikke grensa på BSU 200 000 kr?

Anonymous poster hash: bd60f...85a

Hmm jo? Jobber meg oppover :wow:

AnonymBruker
Skrevet

Åja sånn ja, derfor jeg skrev grense i hermetegn...:-) Men når man ser at det femsifrede beløpet man har blir sekssifret... Det var helt vilt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får også apper der du kan legge inn ukesbudsjett og andre budsjett, og dermed kan du legge inn et beløp for hver ting du handler innen de forskjellige gruppene (mat, transport, kino o.l. osv) i budsjettet, slik at du hele tiden har oversikt over hvor mye penger som er igjen av denne ukas budsjett til de forskjellige gruppene. Flere banker har en slik app.

• Liker 4
Skrevet

Du får også apper der du kan legge inn ukesbudsjett og andre budsjett, og dermed kan du legge inn et beløp for hver ting du handler innen de forskjellige gruppene (mat, transport, kino o.l. osv) i budsjettet, slik at du hele tiden har oversikt over hvor mye penger som er igjen av denne ukas budsjett til de forskjellige gruppene. Flere banker har en slik app.

+1

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde sinnsykt høyt forbruk på dagligvarer, så i det siste har vi begynt å nerde med å se på kvitteringene. Nå kjøper vi litt mer fra firstprice (sjekk firstprice-tråden), og vi planlegger ukesmenyer hver eneste uke. Det er vanskelig til tider, men det går. I dag handlet vi for 400,- (ekskludert potetgullet mannen ville ha :fnise: ) som inkluderer 7 middager, noen mellommåltider, og litt andre dagligvarer. Tror vi sparer en god del der.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jepp, jeg bruker Home Budget. Det er veldig enkel og har app både på mobilen og Mac'en. Finnes til Windows også. Der lager man et budsjett for mnd, og så fører man regnskap etterpå. Så kan man gå inn på hver enkelt kategori og se hvordan man ligger an med å følge budsjettet.

Endret av Tante-Sofie
Skrevet

Når jeg var student med trangt budsjett regner jeg ut hvor mye jeg kunne bruke pr uke, etter at leie og regninger var betalt. Siden tok jeg ut det beløpet i kontanter og lot kortet ligge hjemme. Man får en annen følelse med penger når man bruker kontanter, og så hadde jeg per definisjon kun de kronene den uken. En uke er også en veldig overkommelig tidsperiode hvis det bli havregrøt noen dager pga noe man bare må ha ;)

AnonymBruker
Skrevet

- Lån pensumbøker på biblioteket fremfor å kjøpe dem

- Spis havregrøt til et måltid hver dag, eks. frokost eller kvelds

- Bytt sparekonto til en med bedre rente, den beste finner du på finansportalen.no

- Bytt BSU konto til en med bedre rente

- Hamstre når det er tilbud på dagligvarer/mat

- Bytt til billigere strømabonnement

- Ikke spis kjøtt hver dag

- Dropp godterier og brus

- Ønsk deg penger til jul/bursdag, eller ting du uansett måtte ha kjøpt

- Bruk kreditkort til å betale for reise så du slipper å slippe å betale for reiseforsikringen

- Bruk de klærne du har, må du ha noe nytt så kjøp på salg

- Ikke mer dill dall til hjemmet

Anonymous poster hash: 9cb52...a24
  • Liker 1
Skrevet

Ja, spar hele lånet på konto om du kan, det er kanskje det beste målet du kan ha. Å betale tilbake mest mulig med en gang du er ferdig med å studere. Det gjør det lettere å ha veldig god økonomi senere i livet også! Du kan også låne mer til bolig f,eks om du har lite eller intet studielån. Selv om studielån er "billig", så koster det allikevel fort hundretusner i renter pga utrolig lang nedbetalingstid. De pengene kunne vært brukt på noe annet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det du foreslår. Jeg rotet vekk alle pengen fra all jobbingen min, og studielånet også. Så nå føler jeg på en måte at jeg snakker til meg selv i fortiden :) Ja, lev på jobbpenger så langt det går, og lev billig, spar penger :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, spar hele lånet på konto om du kan, det er kanskje det beste målet du kan ha. Å betale tilbake mest mulig med en gang du er ferdig med å studere. Det gjør det lettere å ha veldig god økonomi senere i livet også! Du kan også låne mer til bolig f,eks om du har lite eller intet studielån. Selv om studielån er "billig", så koster det allikevel fort hundretusner i renter pga utrolig lang nedbetalingstid. De pengene kunne vært brukt på noe annet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det du foreslår. Jeg rotet vekk alle pengen fra all jobbingen min, og studielånet også. Så nå føler jeg på en måte at jeg snakker til meg selv i fortiden :) Ja, lev på jobbpenger så langt det går, og lev billig, spar penger :)

Jeg ville også ha spart på studielånet om jeg var TS, men jeg ville ikke nedbetalt det med en gang jeg var ferdig som student. Jeg ville heller ha brukt det som egenkapital til bolig, renten på studielånet er mye bedre enn boliglånet og et mye gunstigere lån i sin helhet :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For all del, spar gjerne mest mulig av lånet, men for guds skyld ikke betal det tilbake når du er ferdig hvis du har planer om å kjøpe bolig. Bruk det heller som egenkapital. Du får aldri igjen et lån med så gode betingelser som det du får på studielånet.

Anonymous poster hash: 4d5a1...972

• Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! :blomst:

Jeg er ei jente på 21 år. Jeg studerer, mottar studielån (deler gjøres om til stipend) og jeg har deltidsjobb. Har vært litt slurvete med økonomien fordi jeg føler jeg har "god råd" med jobben, hvor jeg tjener ca 6000-10000 i måneden. Med slurvete mener jeg at jeg ikke ser på prisene når jeg kjøper mat, og jeg drar gjerne på konserter osv i andre byer en helg i ny og ne. Har også vært glad i å fikse meg, i form av frisør/negler/voksing etc... Men kuttet veldig ned på det nå.

Noen faste utgifter blir det jo, men jeg bor ikke særlig dyrt.

I dag, etter å ha fått feriepenger på konto, klarte jeg endelig å fylle opp den magiske "grensen" - 100 000 kr på BSU-kontoen. (Har byttet til DNB, og derfor en BSU2.0-konto med lik rente, bare uten skattefradrag)

Dette gav meg en helt ny følelse av oppnåelse og lykke. Har bestandig hatt litt trangt om penger, helt til jeg ble 17 og fikk deltidsjobb, og brukte en god del penger på typiske forbruksvarer som sko/klær/reiser/tull og dilldall :vin: . Har kun hatt som mål å fylle BSU opp i løpet av året, og ikke spart særlig ut over det. Nå som jeg så at 90k ble til 100k... Ble bare så glad. Nå er jeg klar for å spare. :kul:

Kan dere gi meg noen gode tips til å spare mer? Føler meg som en slags gribb nå, ønsker nesten å gjøre det til et prosjekt å bruke minst mulig penger...

Ting jeg kommer på i farta:

- Handlelister og ingen impulskjøp

- Ingen innkjøp i kantine/lunsj/ta-med-kaffe

- Lite kino- og cafebesøk. Man kan møtes hjemme hos noen eller se på netflix:)

- Kjøpe skolebøker brukt

- Selge noen av mine vesker (?)

- Sykle helt til snøen kommer, for å korte ned på busskostnadene i høst

- Starte tidlig med julegaver osv, kjøpe på salg, og slippe de store kostnadene i desember.

- Bytte telefonoperatør

Jeg vet at det er mange slike tråder allerede - og jeg har lest dem alle. Kommer du på noen lure sparetips?

Sjekk tilbud på vaskepulver m.m. på Europris denne uken. Under halv pris på Neutral vaskepulver.

Bestill tilbudsaviser fra firma som har interessante varer for deg på mail, for å enkelt finne de beste tilbudene.

Noen har også app som gir fin oversikt over tilbud som du ønsker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...