Gå til innhold

Kanskje et dumt spm men... (om salmer)

Anbefalte innlegg

Gjest Muslingen
Skrevet

Når man ikke er en ivrig kirkegjenger, og knapt har hørt en salme i hele sitt liv....hvordan er det da når det skal synges i kirken? Man kan jo ikke melodien... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder nok for flere enn dere to, tipper jeg..... :ler:

Skrevet

Heh, ingen forventer vel at brudeparet klarer å holde følelsene nok i sjakk til å klare å synge. ;) Kanskje organisten kan spille salmene for dere på forhånd, så dere vet hva dere har bestilt. Og så finnes det sider på nettet der du kan høre salmene. Det aller beste jeg har sett er siden til Orkdal menighet!

Catzy

Skrevet

det er ikkje så uvanleg at ikkje brureparet syng trur eg, kan jo eventuelt mime :wink:

Eller du kan øve på førehand så du lærer deg salmane? Går jo an å velge salmer du har høyrt før. For det skulle forundre meg om ikkje du finn 2 salmer i salmeboka som du kjenner melodien til? Til dømes:

Herre Gud ditt dyre navn og ære

Alltid freidig

Deilig er jorden

Ingen er så trygg i fare

Å leva det er å elska

Kjærlighet fra Gud

No livnar det i lundar

Skrevet

kan ingen salmer vi heller,men vi hadde en salme under vielsen.å elska det er å leva

vi sang ikke men alle andre gjorde det :-)

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Alltid freidig

Deilig er jorden

Ingen er så trygg i fare

Å leva det er å elska

Kjærlighet fra Gud

No livnar det i lundar

kan alle disse synges under et bryllup??? Mener da så bestemt at jeg har hørt flere av de i begravelse.....eller kanskje jeg bare er helt på jordet...

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Alltid freidig

Deilig er jorden

Ingen er så trygg i fare

Å leva det er å elska

Kjærlighet fra Gud

No livnar det i lundar

kan alle disse synges under et bryllup??? Mener da så bestemt at jeg har hørt flere av de i begravelse.....eller kanskje jeg bare er helt på jordet...

Gjest Poirot
Skrevet

De kan jo handle om kjærlighet, uansett om det er begravlese eller bryllup....

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

joda, helt sikkert, men om det lar seg gjøre så synger jeg helst salmer som ikke minner meg om de i min nermeste familie som er gått bort og derfor ikke er tilstede i bryllupet mitt...helt sikkert nok å prøve å holde tårene tilbake for det som skjer der og da enn om vi ikke skal synge triste salmer også.....

Gjest Poirot
Skrevet
joda' date=' helt sikkert, men om det lar seg gjøre så synger jeg helst salmer som ikke minner meg om de i min nermeste familie som er gått bort og derfor ikke er tilstede i bryllupet mitt...helt sikkert nok å prøve å holde tårene tilbake for det som skjer der og da enn om vi ikke skal synge triste salmer også.....[/quote']

Men i og med at man i begravelse også velger salmer selv, vil dette variere fra person til person mht om man har hørt de før i begravelse.

Skrevet

det er kommet mange nye salmer på melodier som er kjente. vi hadde (i går!) bla. "morning has broken" på norsk, den er bare helt sinnsykt nydelig!!!

og melodien er jo slettes ikke noe problem!

lykke til!

Skrevet

Den er så fin!

Hva heter "Morning has broken på norsk"? Står den i en av salmebøkene?

Skulle gjerne sett den norske teksten :-)

Skrevet

Deilig er jorden er jo kjempe fin men er det noen som har brukt den i bryllup på sommeren???

har aldri jeg opplevd ,men jeg var i et bryllup i desember og der brukte de den

er vel kanksje jeg som forbinder den med en julesang :oops:

Skrevet
Den er så fin!

Hva heter "Morning has broken på norsk"? Står den i en av salmebøkene?

Skulle gjerne sett den norske teksten :-)

"Nå er det morgen" er den norske tittelen. Finnes i Salmer 1997. Nr. 127.

Skrevet

Forslag til en fin salme er "Det er så yndigt å følges ad" -her finner du teksten: http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/sa...almer/LR844.htm

Nydelig tekst som passer kjempegodt i bryllup, og så er det en melodi som alle kan - samme som "Du grønne glitrende tre"! Den ble forøvrig også brukt i bryllupet til Mary og Kronprins Fredrik.

Skrevet

Jepp, alle dei salmane kan nyttast i bryllaup! Men det er riktig at dei og kan nyttast i gravferd. Deilig er jorden er faktisk eigentleg ikkje ei julesalme, men det er jo det vi forbind med den. Har opplevd den i bryllaup på sommaren ja, kanskje litt rart men. Er no betre å ha salmar som folk kan enn at ingen syng iallefall...

Skrevet

Jeg har prøvd å søke men kan ikke finne teksten til 'Nå er det morgen'... Noen som har den?

Skrevet

Vi hørte du grønne glitrende tre goddag i et bryllup og klarte nesten ikke å holde latteren tilbake. Det ble helt fjollete for oss iallefall....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...