Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vil kjøpe leilighet, og trenger boliglån. Jeg har fast jobb med brutto inntekt 450 000,- i året, og en egenkapital på 300 000,-.

Tror dere det vil være realistisk å få et boliglån for å kjøpe en leilighet på mellom 2 - 2,3 millioner? Jeg bor i Oslo.

Jeg har ingen betalingsanmerkninger.

Håper spent på svar fra smarte kg-ere :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tippe at du kan få mellom 1,7-2mill i lån. Kommer også litt ann på et eventuelt studielån, alder, barn etc.

Anonymous poster hash: 3c2a9...6ac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når min samboer kjøpte bolig på sørlandet måtte han ut med 400 000 ca i egenkapital for en bolig til 2,3mill. Men det var fordi han var alene om å kjøpe bolig, hadde han ventet med å kjøpt bolig slik at jeg kunne vært med ville egenkapitalgrensen hatt litt lavere krav.
Her var det også snakk om null studielån eller andre lån å betale ned på.

Så vil tippe du kan kanskje få en leilighet til maks 1.9 mill

Anonymous poster hash: 302f8...112
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tenke meg du får lån til å kjøpe en til ca 2 mil, det fikk jeg, men hør med litt ulike banker hva de kan tilby, de vurderer dette ofte ulikt :)

Anonymous poster hash: 81b5b...59b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med lønn på 410 000, hadde egenkapital på 300 000 og fikk kjøpe for 1800 000. Da hadde jeg studielån på 225 000.

Anonymous poster hash: 9f084...217
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for god respons! Jeg er 20 år, har ikke studielån/andre lån, ingen samboer og ingen barn.

Takk for tipset om å sjekke ut flere banker, det høres veldig lurt ut! :)

-ts

Skrevet

Sjekk penger.no :-)

Skrevet

Sjekk penger.no :-)

Det var en god side! Den mener at jeg kan få låne 1,7 millioner, slik at jeg sammen med egenkapitalen har 2 mill å kjøpe for. Kanskje, hvis jeg finner en "snill" bank, så kan jeg låne opptil et par hundre tusen til :) haha

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke låne så mye. Fordi jeg er alene. Det er stor risiko for banken å låne ut til single visstnok, så jeg måtte ha foreldre som medlåntakere for å få 1,8 i lån med 450.000 i året, og 600.000 i EK.

Anonymous poster hash: cecff...185
Skrevet

Jeg fikk ikke låne så mye. Fordi jeg er alene. Det er stor risiko for banken å låne ut til single visstnok, så jeg måtte ha foreldre som medlåntakere for å få 1,8 i lån med 450.000 i året, og 600.000 i EK.

Anonymous poster hash: cecff...185

Har du eller familien din dårlig historikk i banken, mht. betalingsanmerkninger el.? En skulle jo tro det var noe, hvis du hadde så mye som 600 000,-! Hvis ikke er det jævlig kjipt!

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ca 1 mill i inntekt + 400.000kr i studielån. Ingen EK. Kunne få låne 3,8 mill til bolig.

Vi har hatt kundeforhold i banken i generasjoner og et veldig godt forhold. Banken kjenner alle familiemedlemmer fra besteforeldre til oss selv. De vet hva alle har. Tror det hadde noe å si for oss. I tillegg til at 1 mill var startlønn nyutdannet. Tror de så på utdannelsen også.

Anonymous poster hash: 066be...7fa

Skrevet

Har du eller familien din dårlig historikk i banken, mht. betalingsanmerkninger el.? En skulle jo tro det var noe, hvis du hadde så mye som 600 000,-! Hvis ikke er det jævlig kjipt!

-ts

Noen banker er dessverre veldig forsiktig med å låne ut til enslige. Venninna mi fikk kun låne 1.2 mill med 480.000 i lønn og 400.000 i egenkapital i hennes daværende bank, mens hun fikk 1.6 mill når hun byttet bank. Har også et annet eksempel med 450.000 i lønn og 500.000 i EK, og de ville knapt gi 1.2 mill i lån. Begge hadde studielån, men de hadde god betjeningsevne og absolutt ingen dårlig historikk med banken!

Det jeg anbefaler er å sjekke ut med flere banker og ikke gi deg med første "tilbud". :)

AnonymBruker
Skrevet

Husk også at lånet skal tilbakebetales og at renta er historisk lav. Det er ikke nødvendigvis banken som gir høyest lån som er snillest... Kjedelig å sitte med så store låneutgifter at man aldri har råd til noe...

Anonymous poster hash: 81d69...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...