Gjest fremtidig telterske :-) Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Hei! Mannen min og jeg vil kjøpe oss et telt, men ingen av oss har peiling.. Vi skal vel kjøpe to telt, siden jeg insisterer på et skikkelig, rommelig telt som er høyt (gjerne som man kan stå i, eller nesten stå i) - jeg kan ikke FORDRA klaustrofobiske telt... M.a.o. er dette nødt til å bli tungt og stort, det blir et biltelt. Og så trenger vi et lett og nett et, til fotturer (da får jeg bare finne meg i å bo litt trangt..). Har fått med meg at det er noe som heter vannsøyle.. men hva er nå det..? Vi har ikke peiling på telt - er det noen som har noe å anbefale, mht -merker -hva en skal se etter -konkrete modeller? Vi har ikke akkurat noe helt enormt med penger, men siden det er en sjelden investering, så får vi bare betale det det koster, så lenge det blir bra.. (PS - selv om vi er to, kan vi godt kjøpe et stort telt, 3 eller 4-manns, på "kjøre-bil-teltet" altså.. Greit å ha hvis man har med venner på tur, får barn etc.. Skal holde i noen år, og god plass er bare bra! :-)) På forhånd takk for tips!
Julie Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 Hei! Vannsøyle har jeg ikke hørt om... Hva slags bruk er det snakk om? Kun sommerstid, på campingplassen, på fjellet? Jeg har et Helsport Rondane som jeg er meget fornøyd med. Solid og bra telt. Betalte 3000 for det, koster egentlig 4800 kr. Lav vekt er absolutt en fordel, spesielt dersom du skal bruke det i fjellet (tro meg, på lange etapper gidder du ikke å drasse på ekstra kilo). Ellers kommer jeg ikke på mer å si akkurat nå, si litt mer om hva du har tenkt å bruke teltet til så kan jeg kanskje hjelpe deg litt mer? Helsport lager bra telt ja, samt svenske Hilleberg. Mulig Bergans også lager telt, tror det. Men obs, klærne deres er av varierende kvalitet. Julie.
Gjest Lea Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 Bor du i Oslo, så prøv Sportshuset. De har godt utvalg i telt (sist jeg sjekket i alle fall). Anbefaler å kjøpe et tunneltelt, mye enklere å sette opp enn de gamle rammeteltene. Vannsøyle har noe med nedbørsmengde å gjøre tror jeg. Av merker kan jeg gå god for Basecamps telt. Vi har et ganske stort tunneltelt med to soverom og ståhøyde. Det veier vel 10-15 kg og er enkelt å sette opp. Mener at det koster ca 2500 kroner.
Gjest Poirot Skrevet 20. juni 2004 #4 Skrevet 20. juni 2004 Jeg lurer også på hva det skal brukes til. Å ha i bil for å kjøre til campingplass Å blruek ute, ispfall om sommer/vinter. Dette vil påvirke svaret mye.
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #5 Skrevet 20. juni 2004 Vannsøyle handler om hvor mye nedbør teltduken tåler. Se for deg dette: Du har en sylinder med hull i begge ender. Nederste ende står plassert oppå teltduken. Så fyller du på med vann. Tallet som oppgis som vannsøyle, angir hvor mye vann du kan fylle i sylinderen før vannet trenger gjennom teltduken. See? I praksis trenger du ikke en vannsøyle som tilsier at du kan telte under vann. Vannsøyla er bare en av mange ting du må tenke på. Andre viktige ting er: - vekt - størrelse - utstyr (f.eks. stormmatter) - slitestyrke Som andre har påpekt, må du vite litt mer om når du skal bruke teltet. Telting vinterstid stiller større krav til teltet enn telting sommerstid. Om vinteren må du ( i alle fall er det en kjempefordel) ha et telt med stormmatter. Det er små flak langs kanten av teltet som du kaster snø oppå - det isolerer bedre. Skal du bære teltet langt, har vekta mye å si. Jeg ville ikke dratt på tur andre steder enn i hagen med et telt til under 2000 kroner. Ikke fall for fristelsen til å kjøpe første og beste røverkjøp, men gjør litt undersøkelser først. Billige telt duger stort sett bare i pent vær. Skal du til fjells, må du ha telt som tåler litt mer. Helsport har glimrende telt. Jeg har tilbragt mang en natt i Helsporttelt og kan anbefale dem på det varmeste. Men også Helsport har billige og dyre telt, ut fra bruksområder. Et annet merke jeg stoler på er Fjällräven (selv om jeg ikke har testet teltene deres, bare klærne). Når det gjelder store telt som du kan stå i, er de gammeldagse husteltene nokså upraktiske å ha med seg. De er best til fast camping. Et alternativ kan være å kjøpe en lavvo. Da kan du stå inni, du har god plass, den er enkel å sette opp, og rommer mange. Det finnes t.o.m. lettlavvoer med bare en stang, som er lette nok til å ta med på tur utenfor campingplassen.
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #6 Skrevet 21. juni 2004 Mange kloke ord fra Pepita. Jeg ville puttet pengene i det "lille" teltet. "bil-telt" har jeg sett du kan få på tilbud hos COOP for 799,-. Om været blir dårlig eller teltet blåser istykker kan dere alltids legge dere i bilen. Ellers er Lavvo en glimrende løsning, men det koster ofte en god del mer penger. Med hensyn til det litt teltet så er det hovedsaklig to typer som finnes - kuppel og tunnel. Skandinaviske telt er ofte av tunnel-typen, eller en hybridløsning. Sør-europeiske og amerikanske telt er oftere av kuppeltypen. Tunnel er enklere å sette opp, men mindre vindstabile. Kuppel er ikke gunstig å sette opp i regnvær, da innerteltet må opp først. Som andre har påpekt er kjøpet helt avhengig av hva/hvor dere skal bruke teltet. Skal dere ikke bruke teltet på snaufjellet og ikke vinterstid ville jeg begrenset "ekstrem-funksjonene" og heller gått etter et lettere telt. Skal dere ha det på fjellet vinterstid er det greit med et såkalt 4-sesongers telt. Tunnel-telt bør i så tilfeller ha stormmatter(noe som øker vekten), mens kuppeltelt er like fine uten. Bra tunneltelt - Helsport, Hilleberg BRa kuppeltelt - MSR, Bibler, NorthFace Helsport og Hilleberg vil du generelt få billigere her i Skandinavia. De andre er generelt dyrere, og mange av modellene er mer "ekstreme" - laget for ekspedisjoner o.l
Julie Skrevet 21. juni 2004 #7 Skrevet 21. juni 2004 Du kan også spørre på www.fjellforum.net Der er det mange folk som har mye erfaring med telt og turutstyr generelt.
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #8 Skrevet 21. juni 2004 Du kan også spørre på www.fjellforum.net Der er det mange folk som har mye erfaring med telt og turutstyr generelt. Også er det så greit å finne frem der, siden forumet er akkurat likt KG, bare blått!
Gjest fremtidig telterske Skrevet 21. juni 2004 #9 Skrevet 21. juni 2004 Du verden, så mange fine svar jeg har fått! Tusen takk!! Dere spør om bruken, ok: Helt klart ikke noe vintertelting på oss med det første, så sommer er greit.. Det jeg mente med at jeg tror vi bør gå for to telt, altså et "bil-telt" og et "bære-telt" er: 1) Bilteltet: Et telt som er stoort (pga min komfort/latskap/bortskjemthet eller kall det hva du vil ;-)) og som dermed blir så stort og tungt at en ikke kan bruke det til vandringer. Vekten her har m.a.o. ingenting/lite å si. Mest for camping (på fjellet også, men dog, camping) 2) Et lett telt - som man kan ta med på vandring i fjellet, og på sommerleire og musikkfestivaler og, ja, alt... Igjen, tusen takk altså! Dere er til stor hjelp.
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #10 Skrevet 22. juni 2004 http://www.sport-it.no/show.asp?page=znet_...telt__lavvo.htm http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/we...I&template=loop
apple Skrevet 11. juli 2004 #11 Skrevet 11. juli 2004 http://www.frisport.dk/2004/NO/lavvu/norefjell.htm Ein slik lavvu med kun ei stang, som er laga av lette materiale, kan brukast både som "bil-telt" og "bære-telt". Frisport har ulike storleikar på lavvuane sine, men alle er høge nok til at du kan stå i dei, i alle fall i midten. Viss ikkje dette fristar, ville eg ha gått for eit kuppeltelt og eit hustelt. Hilleberg har forresten og i alle fall eitt godt kuppeltelt, for me har eit kuppeltelt frå dei som me er godt nøgde med, det heiter STAIKA.
Isabel Skrevet 28. juli 2004 #12 Skrevet 28. juli 2004 Jeg og ei veninne var akkurat lå akkurat i telt under et stevne - og det var et 4 manns-telt som var 180cm, altså det gikk an å stå inne idet!! Anbefaler det så utrolig masse, har IKKE gidda å bodd i et pittelite telt som det ikke går an å stå oppreist i, i ei uke!!!!! Alikevel om det var 4mannstelt, var det akkurat passe for oss, to madrasser midt på og utstyret rundt, hadde iallefall IKKE vært plass til to til!!!!! (Ei anna venninne lå over ei natt, og det ble jammen trangt!!!!!)
Gjest Skya Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå