AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Hei. Jeg har kjøpt en brukt bil til 25000 kr inkludert omregistrering. Han bor 3 timer unna meg, men har fått mor av kjæresten min og en bilmekaniker å se på bilen. De mener den er flott til en slik bil og ingen rust eller noe å god bil. Jeg valgte å si ja til denne, men har noen spørsmål til dere. Han har reservert bilen på meg til jeg får lønn den 25, da betaler jeg han. Han har sendt kontrakten på mail som jeg skal skrive ut og sende til han. Men han nevnte at jeg må ordne forsikring i god tid før jeg kan hente den der slik at han får registrert den. Betyr det da at jeg kan registrere den allerede nå? Så er det i orden når jeg skal hente den? Det har ikke noe å si om jeg registrere den nå? mvh bilny jente Anonymous poster hash: fc462...130
-Jiinxs- Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Forstår ikke hvorfor du må fikse forsikringen på god tid før. Vanligvis er det noe man tar over tlf når man henter bilen. Det er hvertfall slik jeg har gjort det. Hvis bilen blir registrert over til deg før du har betalt. Så er vel bilen DIN? Er det noe han går med på før han ser snurten av pengene? Kan være jeg tar helt feil nå men det er nå slik jeg har forstått kjøpsprosessen Endret 16. juni 2014 av -Leon-
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Forstår ikke hvorfor du må fikse forsikringen på god tid før. Vanligvis er det noe man tar over tlf når man henter bilen. Det er hvertfall slik jeg har gjort det. Hvis bilen blir registrert over til deg før du har betalt. Så er vel bilen DIN? Er det noe han går med på før han ser snurten av pengene? Kan være jeg tar helt feil nå men det er nå slik jeg har forstått kjøpsprosessen TS: dette har han skrever: Har reservert bilen i annonseteksten, så den er din i det øyeblikket den er betalt. Du må selv kontakte ditt forsikringsselskap og tegne en forsikring på denne. Dette må du gjøre i god tid før du planlegger å hente bilen, slik at jeg får den registrert. Det va det jeg fikk beskjed om. Så da sier han jo at jeg må ordne forsikring på den før jeg henter den slik at han får registrert den? Hmm.. Anonymous poster hash: fc462...130
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Hvis den står uten skilter vil jeg tro forsikring må være i orden før man kan hente skiltene. Anonymous poster hash: fd16a...b27
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Han får ikke betalt omregistreringsavgiften på trafikkstasjonen hvis du ikke har ordnet forsikring. Anonymous poster hash: ab38d...be7
Pistolero Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Når kontrakt er signert av begge parter er salget "gjennomført". Tidligere eier skal da melde inn eierskifte til Vegvesenet (dette kan gjøres av kjøper også). Da vil Tollvesenet sende deg som kjøper krav om omregistreringsavgift. Inntil du har betalt den har du strengt tatt ikke lov til å bruke bilen. Forsikring får du ordnet på minutter sålenge du ikke har negativ historikk. Du kan også tegne forsikring før du overtar bilen. Det som er verdt å merke seg er at tidligere eier får ikke sagt opp sin ansvarsforsikring før bilen er omregistrert på deg, så du vil uansett være forsikret når du henter bilen. Dette er innfelt i lovverket. I 99.9% av alle tilfeller løser dette seg helt fint uten videre problemer. For en avskiltet bil må ansvarsforsikring være i orden før skilter kan hentes ut på trafikkstasjonen. Ved privatsalg skal du derfor ikke betale selger hele beløpet, men kan trekke fra beløpet som utgjør omregistreringsavgiften. Om du kjøper av forhandler kan forhandler normalt betale omregistreingsavgiften for deg. Ring evt forsikringsselskapet ditt, de kan svare deg på alt dette og mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå