AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Hva er deres definisjon på et barn som ikke er et såkalt "A4-barn"? Hva vil det si? Anonymous poster hash: d1e4d...f48
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 Eller så heter det kanskje A3.. er ikke sikker Anonymous poster hash: d1e4d...f48 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Hva er et barn som er Å4???Anonymous poster hash: 22dfa...c9b 2
Ciara Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Hva er deres definisjon på et barn som ikke er et såkalt "A4-barn"? Hva vil det si?Anonymous poster hash: d1e4d...f48 Det kan jo bety hva som helst. Barnet er litt annerledes enn de fleste andre, men hvordan er umulig og si, og det kan være både positivt og negativt.
metempsychosis Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Barn går gjennom så mange stadier, forandrer seg på så kort tid, at jeg virkelig ikke kan se hva et A4 barn kan være? Eller, A4 er muligens et barn som spiser, sover, gjør sitt fornøden, leker og oppdager, muligens.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Tja, trenger ikke å være annet enn at en gutt trener ballett i stedet for fotball. Anonymous poster hash: 1d6e2...293 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Kan et A4-barn være et barn som er svært moden, reflektert og voksen for sin unge alder og ser verden på en annen måte, men som alikevel ikke passer inn i "samfunnet"? Anonymous poster hash: d1e4d...f48 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Jeg vil si at et A4-barn er et barn som ikke skiller seg ut nevneverdig fra andre barn verken psykisk eller fysisk. Jeg har to barn hvor det ene er ganske A4 og det andre er absolutt ikke A4. Hun ene leker, løper, synger, danser, tåler å bli tilsnakket, osv. Hun andre har ekstrem sosial angst og snakker ikke i klasserommet, fungerer ikke i gymtimer, synger og danser bare hjemme bak lukkede dører, er veldig sårbar og tåler dårlig å bli tilsnakket, osv. Anonymous poster hash: 5e6a3...61b
Rosalie Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Kan et A4-barn være et barn som er svært moden, reflektert og voksen for sin unge alder og ser verden på en annen måte, men som alikevel ikke passer inn i "samfunnet"? Anonymous poster hash: d1e4d...f48 Tvert det motsatte. Et A4-barn passer inn i normen. Er gjennomsnitlig på alt det gjør og i tankegang. Det er ikke uten grunn at man gjerne snakker om "A4-skolen" som en skole som ikke er god nok, da den tar vare på A4-barna, men ikke godt nok på dem som ligger foran eller bak kunnskaps- og modningsmessig.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 A4 er det bare de kjedelige som er, så jeg sier hurra! for de som er alt annet enn A4! Anonymous poster hash: 0694b...cf6 2
Rosalie Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 A4 er det bare de kjedelige som er, så jeg sier hurra! for de som er alt annet enn A4! Anonymous poster hash: 0694b...cf6 Enig, selv om det ikke er hverken enkelt eller spesielt morsomt å være den som stikker seg ut i oppveksten...
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Jeg føler at det ikke er sosialt akseptert å skille seg ut og jeg syns det er trist. Har en sønn med utviklingsforstyrrelse så han er jo langt ifra A4 og kommer nok aldri til å bli det. Vi som familie skiller oss jo veldig ut også for vi må tilpasse oss barnet slik at han har det bra. Mitt barn følger ikke utviklingen som andre på hans alder, interesserer seg for andre ting, fokus på andre ting, liker ikke de typiske aktivitetene som andre barn liker, trenger mye mer hjelp osv. Når den typiske barnefamilien har fri fra jobb og barna hjemme fra barnehagen tar de kanskje en tur på stranda, har med seg en kurv med mat og koser seg der hele dagen, mens vi tar kanskje en tur på avfallstasjonen for å se på søppelbilene, containerene, traktorene og søpla. Folk reagerer, ser rart på oss, snakker sikkert litt bak ryggen vår osv. Til og med folk i familien kan finne på å si "selvfølgelig liker han lekeland, andre på den alderen liker jo det". Vi vet at han syns det er 100 ganger bedre å trille gressklipperen rundt i hagen enn å fly rundt i lekeland, så hvorfor skal vi da dra i lekeland? Fordi samfunnet forventer at alle skal passe inn i den boksen som kalles "normal"? Jeg syns vi skal akseptere at mennesker ikke er produsert i fabrikk. Vi er alle forskjellige, de likhetstrekkene vi har som gjør at vi passer inn i "normalen" er jo bare en brøkdel av en person. Selvom jeg utviklet meg normalt som barn, startet å gå og snakke til forventet tid, og du utviklet deg normalt som barn så betyr ikke det at vi er helt like. Før så jeg nok litt mørkere på at barnet mitt ikke var som alle andre, men nå som vi har klart å tilpasse oss bedre og lært pjokken bedre å kjenne så ser jeg mer positivt enn negativt med det. Vi blir kjent med et lite barn som ser verden på en helt annen måte enn oss og vi får noe innblikk i hans verden. Vi setter så enormt stor pris på de små tingene fordi vi ikke forventer så mye av han som hvis han hadde vært frisk og vi blir så mye bedre kjent med oss selv som personer. Mitt barn går i en tilrettelagt barnehage der barna som har spesielle behov er i samme grupper som de andre barna og jeg ser at de andre barna er kjempe flinke til å akseptere at han ikke er helt lik som de andre. Det er så fint for mitt barn og tror det er veldig verdifult for de andre barna også. Sist men ikke minst så er vi som foreldre ansvarlige for å lære barna våre at de ikke skal dømme de som skiller seg ut, vi er alle like mye verdt selvom vi ikke er helt like Anonymous poster hash: 94fc8...7ef 3
-Missi- Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Å ikke være a4 er en bra ting. Det betyr ofte å tørre å skille seg ut ikke følge "normen" til en vær tid. Jeg ble alltid oppmuntret til å gå mine egne veier og tørre å være meg selv. Det blir min gutt også. Han har feks prøvd å være a4 nå og gå på fotball, noe han ikke liker og vil slutte med, sånn halv fornøyd innimellom men overhodet ikke begeistret for det som de andre på laget. Pappan som ville han skulle prøve. I dag skal jeg ta den samtalen med far og si at han bør få slutte, gå ferdig dette semesteret så klart men så slutte. Gutten min turte ikke si dette til pappan sin selv men sa det til meg. Av gode egenskaper som er så mye mere viktig i min verden er han utrolig omsorgsfull, veslevoksen liten professor som blir sett på som eldre enn han er. I dag var han ute og plukket en stoor blomsterbukett til meg feks Spennende å se hvordan han vil utvikle seg videre, jeg skal gjøre alt jeg kan for at han skal få lov til å skile seg ut, utforske verden på sin måte, og ta del i de aktiviteter og hobbyer han selv ønsker
minister-mio Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 Kan et A4-barn være et barn som er svært moden, reflektert og voksen for sin unge alder og ser verden på en annen måte, men som alikevel ikke passer inn i "samfunnet"? Anonymous poster hash: d1e4d...f48 tvert om
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 De fleste foreldre synes jo sine egne barn er unike og spesielle (og gud forby om de var A4). A4 er jo en abstraksjon, en slags stereotypi, ikke en egen mennesketype. Vanligvis når man bruker begrepet A4, refererer man til ytre materielle ting eller status (volvo, rekkehus, fast jobb, gift, 2 barn osv), ikke til personlighet. Dermed kan man jo si nesten alle barn er A4, ettersom de fleste barn går i barnehage eller skole. Synes dette er et dårlig begrep når det kommer til barn, ettersom A4 handler om ytre ting, ikke indre.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 De fleste foreldre synes jo sine egne barn er unike og spesielle (og gud forby om de var A4). A4 er jo en abstraksjon, en slags stereotypi, ikke en egen mennesketype. Vanligvis når man bruker begrepet A4, refererer man til ytre materielle ting eller status (volvo, rekkehus, fast jobb, gift, 2 barn osv), ikke til personlighet. Dermed kan man jo si nesten alle barn er A4, ettersom de fleste barn går i barnehage eller skole. Synes dette er et dårlig begrep når det kommer til barn, ettersom A4 handler om ytre ting, ikke indre. Mulig jeg er helt på vidda, men tenkte på A4 som "normalen" og ikke-A4 som "utenfor normalen", altså annerledes. Men når jeg smaker på begrepet så føler jeg at jeg bomma noe veldig Anonymous poster hash: 94fc8...7ef
absinthia Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 A4 barn, eller det såkalte " normalbarnet" er en gruppe som er i mindretall. Noen hevder at det er så få som ca 20% som er " normalbarn" andre mener at det er så mange som 40%. Det normale er at barn ikke er helt A4.
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juni 2014 #19 Skrevet 17. juni 2014 Mulig jeg er helt på vidda, men tenkte på A4 som "normalen" og ikke-A4 som "utenfor normalen", altså annerledes. Men når jeg smaker på begrepet så føler jeg at jeg bomma noe veldig Anonymous poster hash: 94fc8...7ef Du har jo for så vidt rett i det, selv om jeg mener det er fornuftig å nyansere begrepet, fremfor en sånn dikotomi som "normal/ikke normal". Stort sett snakker vi jo om å være A4 som det å leve A4-livet, dvs noe i retning av hva jeg beskrev over. Typiske rebelske kunstnere er vel det man gjerne tenker på som typisk "ikke A4";)
Gjest Riskjeks Skrevet 17. juni 2014 #20 Skrevet 17. juni 2014 A4 barn, eller det såkalte " normalbarnet" er en gruppe som er i mindretall. Noen hevder at det er så få som ca 20% som er " normalbarn" andre mener at det er så mange som 40%. Det normale er at barn ikke er helt A4. Hvor har du disse tallene fra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå