Gå til innhold

Hvorfor blir folk som får penger fra NAV hakket ned på?

Anbefalte innlegg

Gjest Ninni90
Skrevet

Får selv penger fra NAV. Er 24 år. Hadde jeg ikke fått så hadde jeg ikke hatt noe. Kom deg ut i jobb sier folk. Alt er så enkelt for noen. Hvor mange ganger har jeg ikke prøvd? Jeg klarer deg ikke. Sliter psykisk og har sosial angst. Jeg har prøvd siden jeg var 19 år. Det ender opp med at jeg ligger våken og gruer meg hver natt. Får kraftig hjertebank. Når jeg skal på jobb får jeg nesten panikk. Det ender med at jeg ikke orker det mer. Har prøvd mange forskjellige psykologer. Jeg måtte finne på noe så jeg overlever. Alt handler jo om penger. Får hjelp fra NAV og det blir jeg angrepet for. Er lei av å bli hakket ned på hele tiden. Skulle ønske jeg var som alle andre og ikke unormal som jeg blir kallt for. Så lenge folk ikke lurer til seg penger gjennom NAV så kunne folk godtatt at noen virkelig trenger hjelp? Det ER ikke bare å komme seg ut i jobb for folk som er "syke". Folk burde skjønt det. De som hakker ned på "navere" burde fått prøvd selv hvordan det er å slite. Kanskje de hadde holdt mer kjeft da? Har ofte bare ville dødd for folk får meg til å føle meg mindreverdt. Hva har jeg i denne verden å gjøre da når ingen liker meg?

Andre som føler det sånn? Godtar dere navere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er faktisk bare å komme seg ut i jobb. Skjerp deg, Norge går ikke rundt om alle skal nave

Anonymous poster hash: 3c9ae...7cb

• Liker 19
Gjest Ninni90
Skrevet

Nei, det er faktisk bare å komme seg ut i jobb. Skjerp deg, Norge går ikke rundt om alle skal nave

Anonymous poster hash: 3c9ae...7cb

Du skulle prøvd å slite med noe av det jeg sliter med og kjent hvordan det føles så hadde du ikke sagt det. De som klarer seg fint i jobb skal ikke nave nei. Ingen skal "lure" til seg penger og få fra NAV bare for de ikke GIDDER å jobbe. Finnest de også desverre.

Skrevet

Folk forstår tydeligvis ikke ting de ikke har opplevd selv. Har slitt med det samme som deg og vet at verden ikke er svart/hvit.

• Liker 12
Skrevet

folk e uviten , sympatiløs og egoistisk...folk som ikke har vært psykisk syk trot det bare er tøv..rett og slett

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de(vi) som har vanlig jobb hakker på dere som naver er fordi det er irriterende for oss at 30-40% av våre hardt opptjente penger går til skatt, mens du ikke kan pga diverse lugubre sykdommer.

Det er kjipt for oss at noen bare får og får, men andre må jobbe hardt for det. Jeg hadde ikke hatt noe om jeg ikke jobbet jeg heller, men jeg jobber (MYE) så da har jeg ting.

Anonymous poster hash: 06c4f...d9c

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har fordommer. Dessverre er det folk som går til NAV for å få penger fordi de ikke gidder å jobbe, mens de som virkelig ikke kan pga psykiske sykdommer ol blir også dømt på samme måten som late folk.

Anonymous poster hash: fba32...862
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du bodde i et land hvor NAV ikke eksisterte? Hvor du ikke hadde mulighet å ikke jobbe - men måtte jobbe for å overleve, for å ha noe å spise i det hele tatt? Ville det motivert deg til å stå opp på morgen og dra til jobb hver dag? Ville det hjulpet på angsten?

Tror det som irriterer folk er at percent av syke er mye større i Norge enn i land uten like sterk sosial støtte. Ser ut som når det er en mulighet å ikke jobbe men allikevel overleve, så velger flere det.

Anonymous poster hash: 644db...25d

• Liker 15
Gjest Ninni90
Skrevet

Grunnen til at de(vi) som har vanlig jobb hakker på dere som naver er fordi det er irriterende for oss at 30-40% av våre hardt opptjente penger går til skatt, mens du ikke kan pga diverse lugubre sykdommer.

Det er kjipt for oss at noen bare får og får, men andre må jobbe hardt for det. Jeg hadde ikke hatt noe om jeg ikke jobbet jeg heller, men jeg jobber (MYE) så da har jeg ting.

Anonymous poster hash: 06c4f...d9c

Ja mye av grunnen er sjalusi tydligvis. Sjalusi og penger får bare hat frem i folk. Jeg skulle gjerne vert ute i jobb for å tjene egne penger. Tror du ikke jeg har prøvd? Skulle gjerne byttet livet mitt med noen så jeg fikk jobbe og noen andre vert hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på alle som er i nav-systemet, men syns det er fryktelig synd at nav ikke heller bruker ressurser på å få folk ut i en jobb som passer! Alle kan gjøre en eller annen jobb, men det er klart at de som sliter psykisk ikke har lett for å gå på intervjuer eller arbeide på steder med masse folk de må forholde seg til.

Det finnes en jobb for alle lidelser, og den rette jobben mener jeg at er navs oppgave å finne! Ingen ønsker eller har godt av å bare motta penger fra nav over lenger tid, men nav må gjøre en grundig og god jobb for å finne gode løsninger. På sikt ville dette kostet mye mindre penger, og de som mottar penger ville følt seg mer verdt med en jobb å gå til. I tillegg må nav kvitte seg med ryktet som alle stakkarslige utenlandske sjelers bank, slik at man kunne ha tiltro til at de som mottok støtte derfra gjorde det på ærlig vis.

Anonymous poster hash: d6b75...780
  • Liker 15
Skrevet

1. Folk er misunnelig på det de tror er "ferie & fritid"

2. Folk tror de dekker dette personlig - uansett hvor mye/lite skatt de betaler

3. Folk glemmer at mange som mottar trygd selv har betalt mye i skatt

4. Folk elsker å bruke pekefinger når de tror de kan lære andre om moral. Du vet, "splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ens eget".

• Liker 29
Gjest Ninni90
Skrevet

Hva om du bodde i et land hvor NAV ikke eksisterte? Hvor du ikke hadde mulighet å ikke jobbe - men måtte jobbe for å overleve, for å ha noe å spise i det hele tatt? Ville det motivert deg til å stå opp på morgen og dra til jobb hver dag? Ville det hjulpet på angsten?

Tror det som irriterer folk er at percent av syke er mye større i Norge enn i land uten like sterk sosial støtte. Ser ut som når det er en mulighet å ikke jobbe men allikevel overleve, så velger flere det.

Anonymous poster hash: 644db...25d

Kanskje det ikke er så mye mobbing der som har ødelagt folk? Du vet kanskje hva mobbing gjør med folk. De gangene jeg har vert i jobb var det mobbing med en gang. For jeg er stille og rolig. Det var visst noe de aldri hadde opplevd at et menneske var før. Men mange tror alt er så enkelt bare for vi lever i "verdens rikeste land"!

Gjest Ninni90
Skrevet

1. Folk er misunnelig på det de tror er "ferie & fritid"

2. Folk tror de dekker dette personlig - uansett hvor mye/lite skatt de betaler

3. Folk glemmer at mange som mottar trygd selv har betalt mye i skatt

4. Folk elsker å bruke pekefinger når de tror de kan lære andre om moral. Du vet, "splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ens eget".

Helt sant. Men folk skal vite at det føles ikke som noe ferie. For det er det ikke. Må ikke tro jeg bare sitter på rumpa og lever livet. Jeg betaler skatt jeg også.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mange ikker ser bjelken i eget øye. Mange mener seg berettiget til å rakke ned på de som trenger hjelp fordi de mener at de ikke har "fått noe gratis selv". Neida, bare skolegang, evt. høyere utdannelse, helsevesen++

Ofte er dette de samme folkene som taler varmt for å importere billig arbeidskraft fra lavkostland, slik at norske arbeidstakere skyves ut og følgelig får behov for offentlige tjenester. Forstå dem den som kan, jeg kommer aldri til å forstå deres manglende logikk og bedritne menneskesyn.

Anonymous poster hash: d12c0...dd4
  • Liker 6
Skrevet

Det ligger noe psykologisk i det å bli fratatt store deler av sin verdskapning for så å se at det blir gitt bort til andre.

Eksempelvis, om du jobber, sliter og står på og såvidt klarer å få det til å gå rundt- har knapt penger til noe annet enn det aller mest nødvendige, aldri har brukt penger på ferier, ikke kjøpt noe spesielt til deg selv og føler du aldri helt får gitt barna det de fortjener - da er det lett å føle en bitterhet når man vet at 50-70 prosent av det en skulle hatt i lønn blir gitt bort til andre som ikke jobber.

Når politikere da i tillegg ikke viser respekt for de pengene de bruker og gir bort til andre, (staten har tross alt ingenting selv, alt den gir bort har den tatt fra noen andre), pengene brukes på mye annet enn det politikere har snakket om og prioriteringer føles helt feil (flotte tilbud til kriminelle mens eldre lever på badet eksempelvis) vil folk bli forbannet.

Du må huske at dette handler ikke om veldedighet og frivillighet - disse pengene er ikke gitt deg basert på de opprinnelige eiernes ønsker, men mot deres vilje. Og de jeg nevner over vil føle at det er langt enklere å svelge hvis de går til noen som de klart og tydelig kan se aldri hadde klart å jobbe (en multihandicappet person eksempelvis, eller en pensjonist som ligger på sykehjem), enn en person som i likhet med dem selv har det tungt og sliter - men som ikke jobber (du snakker om angst og problemer, det er viktig å huske at svært mange som jobber også sliter med dette)

Hele velferdssystemet med blant annet NAV-kontorene baserer seg på at noen betaler alt, og andre ingenting. Og for hver eneste person som mottar trygd, må noen andre jobbe lengre for den samme lønnen. Respekten for dette blir mindre og mindre, stadig flere svindler, lyver og lever på trygd mens de kunne klart å jobbe. I likhet med personer som anmelder falske voldtektssaker ødelegger dette veldig for de som ikke har mulighet til å jobbe uansett hvor mye de hadde forsøkt.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde byttet bort mitt liv "i sus og dus" mot å bli frisk og jobbe på flekken!!!

Livet er ikke noen dans på roser når man lever på NAV, det er ikke selvvalgt. Man har ingen valg.

Anonymous poster hash: d64c0...198
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger noe psykologisk i det å bli fratatt store deler av sin verdskapning for så å se at det blir gitt bort til andre.

Eksempelvis, om du jobber, sliter og står på og såvidt klarer å få det til å gå rundt- har knapt penger til noe annet enn det aller mest nødvendige, aldri har brukt penger på ferier, ikke kjøpt noe spesielt til deg selv og føler du aldri helt får gitt barna det de fortjener - da er det lett å føle en bitterhet når man vet at 50-70 prosent av det en skulle hatt i lønn blir gitt bort til andre som ikke jobber.

Når politikere da i tillegg ikke viser respekt for de pengene de bruker og gir bort til andre, (staten har tross alt ingenting selv, alt den gir bort har den tatt fra noen andre), pengene brukes på mye annet enn det politikere har snakket om og prioriteringer føles helt feil (flotte tilbud til kriminelle mens eldre lever på badet eksempelvis) vil folk bli forbannet.

Du må huske at dette handler ikke om veldedighet og frivillighet - disse pengene er ikke gitt deg basert på de opprinnelige eiernes ønsker, men mot deres vilje. Og de jeg nevner over vil føle at det er langt enklere å svelge hvis de går til noen som de klart og tydelig kan se aldri hadde klart å jobbe (en multihandicappet person eksempelvis, eller en pensjonist som ligger på sykehjem), enn en person som i likhet med dem selv har det tungt og sliter - men som ikke jobber (du snakker om angst og problemer, det er viktig å huske at svært mange som jobber også sliter med dette)

Hele velferdssystemet med blant annet NAV-kontorene baserer seg på at noen betaler alt, og andre ingenting. Og for hver eneste person som mottar trygd, må noen andre jobbe lengre for den samme lønnen. Respekten for dette blir mindre og mindre, stadig flere svindler, lyver og lever på trygd mens de kunne klart å jobbe. I likhet med personer som anmelder falske voldtektssaker ødelegger dette veldig for de som ikke har mulighet til å jobbe uansett hvor mye de hadde forsøkt.

Joda, men om man skulle sittet igjen med nesten alt så hadde man heller ikke hatt tilgang til offentlige helsetjenester, skolegang mm. heller. I den grad man kan betale for det selv så er en omtrent like langt da "ekstra" penger man ville hatt som lavere beskatning nødvendigvis måtte brukes på det.

Anonymous poster hash: d12c0...dd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som får penger fra NAV som er navere. Viktig å huske på. Jeg ser da ikke ned på de som ikke snylter.

Anonymous poster hash: 18dc2...44f
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal innrømme at jeg ser litt ned på de som ikke jobber av psykiske årsaker. Da tenker jeg ikke på de mest ekstreme tilfellene, de som er psykotiske o.l., men de som har diverse angstlidelser eller depresjoner.

Hva gjør dere egentlig på når dere ikke jobber? Blir dere virkelig så mye friskere av å gå hjemme uten mål og mening hele dagene? Har selv hatt en i nær familie som slet med psykiske problemer, og det eskalerte virkelig ikke lenge etter at han sluttet å jobbe. Når du først har havnet i det uføret, virker det som det er umulig å komme tilbake.

Anonymous poster hash: 17783...f60
  • Liker 14
Gjest Ninni90
Skrevet

Jeg håper selvfølgelig at jeg får en jobb i framtida. En eller annen gang må jeg klare det. Håper angsten forsvinner. Jeg driver med "trening" for å komme meg ut blandt folk. Den gangen jeg ble mobbet på en liten jobb jeg hadde så fikk de meg til å rømme fra alt. Jeg er veldig følsom og tar det folk sier til meg.

Jeg får ikke akkurat så mye penger fra NAV at jeg lever i luksus. Har ikke akkurat så mye råd til reiser osv.. Har vert to ganger i utlandet i hele mitt liv, og det var med skolen. Det bør være sånn at folk som jobber skal få mer penger enn de som naver. Men når vi ikke klarer å jobbe om det er pga fysiske sykdommer eller psykiske sykdommer så må vi ha noe å overleve av. Psykiske problemer kan være mye vondere enn fysiske. Det er noe av det verste som finnest og et liv jeg håper de fåeste får oppleve. Ikke en gang min verste fiende fortjener det.

Egentlig bryr jeg meg ikke om så mye penger, jeg er glad jeg har penger til mat, klær og alt det vanlige man trenger i livet. Det viktigeste for meg er vennskap, kjærlighet og respekt. Jeg ønsker å bli respektert i livet selv om jeg får penger fra NAV. Bare så dere vet det så har jeg ikke fått pengene helt gratis. Jeg har måttet være i en eller annen "aktivitet" for å få det. Får aktivitetsplan fra NAV hver måned.

Snyltere håper jeg blir tatt. De fortjener straff for det de gjør. DET er late folk det. NAV må følge mye mer med på hvem de hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...