AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 På papiret? Eier dere halve boligen hver og er ansvarlig for halve lånet hver? Slik at bare deres halvdel av det en og det andre kommer opp i selvangivelsen? Eller hvordan er det vanlig eller lurt å ordne dette? Anonymous poster hash: 006e0...f22
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 Vi giftet oss først. Da kan vi flytte forume og gjeld som vi vil i selvangivelsen.Anonymous poster hash: 062fc...73c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Vi giftet oss først. Da kan vi flytte forume og gjeld som vi vil i selvangivelsen.Anonymous poster hash: 062fc...73c Ok, hvordan flytting av gjeld og fromue er det som lønner seg da? Anonymous poster hash: 006e0...f22
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Bolig og lån står på meg, sameiet er regulert i samboerkontrakt. Anonymous poster hash: 82380...ca3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Ok, hvordan flytting av gjeld og fromue er det som lønner seg da?Anonymous poster hash: 006e0...f22 Det har variert fra år til år hos oss (pga studieår for meg, arv osv). Som ektepar kan man flytter frem og tilbake etter som hva som passer.Anonymous poster hash: 062fc...73c
Anneline80 Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Eier 50/50 og har halve lånet hver - men medlåntakere for den andres halvpart.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Samboer. Eier boligen 50/50. Vi har felles ansvar for lånet (50/50 ved samlivsbrudd). Vi betaler en lik prosentandel av lønnen inn på felleskonto til fellesutgifter, deriblant lån og utgifter til bolig. Anonymous poster hash: ce39d...02d 1
Sol79 Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Det har variert fra år til år hos oss (pga studieår for meg, arv osv). Som ektepar kan man flytter frem og tilbake etter som hva som passer.Anonymous poster hash: 062fc...73c Det kan alle andre gjøre også, så lenge man oppgir hvilket fødselsnummer det er flyttet fra og til. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Det kan alle andre gjøre også, så lenge man oppgir hvilket fødselsnummer det er flyttet fra og til. Men når du er gift blir det justert automatisk til det som er best.Anonymous poster hash: a9bdb...454
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 TS er, jeg formulerte meg sikkert veldig klønete, men jeg mente ikke å spørre om det er du eller din mann som har lån osv på seg, dette sier jo meg jo ingen ting. Jeg mente å spørre om hva som er strategisk lurt og hvorfor? Eks. setter man lånet på den med høyest intekt og høyest formue etc? Anonymous poster hash: 006e0...f22
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 TS er, jeg formulerte meg sikkert veldig klønete, men jeg mente ikke å spørre om det er du eller din mann som har lån osv på seg, dette sier jo meg jo ingen ting. Jeg mente å spørre om hva som er strategisk lurt og hvorfor? Eks. setter man lånet på den med høyest intekt og høyest formue etc? Anonymous poster hash: 006e0...f22 Man setter lånet på den med høyest inntekt. Da drar man nytte av hele rentefradraget. Man setter boligen på den med lavest formue. Da er det lettere å unngå formuesskatt. Dette er en måte å gjøre det på, men det har ikke nødvendigvis noe som helst å si. Hvis begge har høy nok inntekt til å dra nytte av rentefradraget (det får man jo nesten håpe) eller begge har så høy formue at formuesskatt må betales uansett, så har det ikke så stor betydning akkurat. Anonymous poster hash: b6835...6c1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Man setter lånet på den med høyest inntekt. Da drar man nytte av hele rentefradraget. Man setter boligen på den med lavest formue. Da er det lettere å unngå formuesskatt. Dette er en måte å gjøre det på, men det har ikke nødvendigvis noe som helst å si. Hvis begge har høy nok inntekt til å dra nytte av rentefradraget (det får man jo nesten håpe) eller begge har så høy formue at formuesskatt må betales uansett, så har det ikke så stor betydning akkurat. Anonymous poster hash: b6835...6c1 Vi har begge høy nok inntekt til å dra nytte av rentefradraget, og lav nok formue (negativ formue, faktisk) til at vi ikke betaler formueskatt. Siden det er slik lar vi bare alt stå på min selvangivelse (selv om vi kan dele det som vi selv ønsker), og skatten "spart" på rentefradraget overføres til felles bufferkonto. Samboeren min er svært lite økonomisk av seg, så dersom vi skulle delt dette mellom oss, hadde vi aldri fått noen felles bufferkonto, da han hadde brukt sin del lenge før skattepengene kom... (det er også derfor kun jeg står som eier av leilighet). Anonymous poster hash: 82380...ca3
Sol79 Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Men når du er gift blir det justert automatisk til det som er best.Anonymous poster hash: a9bdb...454 Nei, det gjør det heller ikke. Det skjer aldri for meg og mannen.
listefyll Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Tinglyst 50/50, og ytterligere presisert i samboerkontrakt og testamente. I samboerkontrakten er enkelte punkter som kunst, dyr og smykker presisert eierskap for. Livsforsikring er begunstiget den andre part. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå