Gå til innhold

Fotograf

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

MÅ man ha fotograf?
SYnes det er så utrolig dyrt! Fotografene har det godt ser jeg, mtp pris..!

Anonymous poster hash: 72ec6...0d6
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha fotograf eller ikke er vel opp til deg selv`? Forresten finnes det mange billige fotografer på vei opp i karrieren! :)

Anonymous poster hash: c763e...e97
AnonymBruker
Skrevet

MÅ man ha fotograf?

Tja, du kan jo selv forsøke å kjøpe inn alt utstyret som trengs for å oppnå høy kvalitet på bildene, bruke tiden det tar å møte brudeparet, besøke location, planlegge dagen og pusse, teste og klargjøre utstyret, transport, fotografere i flere timer også etterbehandle bildene i enda flere timer. Jeg tror du hadde fått deg en solid oppvekker i forhold til timesprisen, ikke minst når du skal ta andre utgifter med i beregningen (forsikring for eksempel).

Nei , selvfølgelig må dere ikke ha fotograf. Dere må ikke ha noe annet enn dere selv, en vigsler og vitner. For noen betyr bildene fra dagen mye, disse leier inn profesjonelle fotografer. Andre ønsker ikke å prioritere dette, og ber venner eller familie om å ta noen bilder (de fleste synes det er hyggelig med i allfall noen bilder).

Anonymous poster hash: af5ce...dea

• Liker 9
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det finnes jo mange ulike måter å gjøre det på.

1) Man kan bestille en rådyr fotograf som følger både brud og brudgom gjennom hele dagen

2) Man kan velge å stole på at slekta tar noen bra bilder av den/gir nær familie dette som dagens oppdrag gjennom hele dagen, men at man likevel tar en tur til fotografen i en times tid for å få en viss mengde med proffe bilder.

3) Man velger å la nær familie (f.eks. foreldre eller søsken som sikkert gladelig ville tatt bilder uansett) få hovedansvaret for dette under selve dagen. Da kan det gjerne være smart å gi disse en form for fysisk presang etter bryllupet som takk.

Gjest Tekola
Skrevet

For oss var det viktig med gode bilder i etterkant, og jeg ville aldri turt å gamble på at familie og venner fanget de øyeblikkene vi er glade for å ha bilder av.

Det finnes jo mange fotostudenter, hobbyfotografer osv også. Du kan jo alltids legge det ut på Finn Oppdrag eller Småjobber og be om å få se eksempler fra tidligere oppdrag, om du ikke vil betale så mye. Men det er absolutt ikke god timebetaling fotografene får, som AB over her påpeker.

Skrevet

Et lite tips, som jeg har gitt før: Finn, hør med eller søk opp elever som tar fotografutdannelse (nkh, oslofotokunst skole etc etc) og hør med dem om noen av disse er interessert med å ta bildene for dagen deres. Spør også om potrofølje (de fleste har en online). Mange som er ivrige på et oppdrag.

Evt send meg en pm, så har jeg noen folk du kan sjekke ut.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er den ene dagen du ikke vil satse på en hobbyfotograf eller lignende.

Dere kommer til å andre.

Det er verdt det, selv om det er mye penger :)

Anonymous poster hash: 18b69...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Dette er den ene dagen du ikke vil satse på en hobbyfotograf eller lignende.

Dere kommer til å ANGRE.

Det er verdt det, selv om det er mye penger :)

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke få en som er invitert til å bære fotograf. Det er utrolig kjipt å da ikke få kose seg ordentlig som gjest, men bare stresse med å ta bilder.

Jeg hadde GLATT kuttet ut andre ting og prioritert fotograf. Er så glad for å ha fine bilder nå i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

Du må ingenting. Er ikke bilder viktig på denne dagen, så får du satse på at venner kan ta bilder med mobilen istedet.

AnonymBruker
Skrevet

Man velger det som betyr noe for en selv, ferdig med det. Vi brukte MYE penger på en dyktig fotograf fordi vi både er fotointeresserte og var opptatt av å ha den typen minner. Det var det riktige valget for oss, men det trenger ikke være det for andre (bryr man seg ikke så mye, så er det jo fort en masse bortkasta tusenlapper).

Det er forøvrig rimelig arrogant og ganske innsiktsløst å anta at høy pris = fotografen har det godt. La oss si at du betaler 15.000 for heldagsfoto. Mange fotografer tar mer enn dette, noen er billigere. Det er ikke akkurat 15.000 som går rett i fotografens lomme for én dags arbeid.

For det første ligger det flere timer jobb i dette enn du tror.

Forarbeid: møter med paret, research av fotolokasjoner, klargjøring av utstyr: 2 timer

Fotografering på selve dagen: 10 timer

Div. etterarbeid og redigering av 500-1000 bilder: 50 bilder

TOTALT: 62 timer.

Det blir en timelønn på 241 kroner. Som ikke en grei lønn, men ikke fryktelig imponerende.

MEN: av denne summen skal det betales 25% moms. Og så inntekst- og fellesskatt på rundt 26%. Og så trygdeavgift på 11%. Da er timelønna nede i 119 kroner!

Ikke går dette rett i lomma heller, for det skal også dekke innkjøp av utstyr (gode kameraer og objektiver koster fort 10.000,- stykket), forsikring av utstyret, ev. etterutdanning/oppdatering og alle kostnader knyttet til studio (leie, strøm, etc) om fotografen har det. Og andre driftskostnader, som nettside, telefon, kontorutstyr, regnskapsfører om nødvendig etc.

SÅ kan fotografen begynne å betale husleie, mat og studielån som resten av oss.

Anonymous poster hash: 2d74c...56f
  • Liker 8
Skrevet

Jeg skal spørre ei skolevenninne om hun kan tenke seg å fotografere. Hun har gått på fotoskole og jeg synes hun er flink :) Sjekket priser på heldagsfotografer og det kostet over 20 000 :o En av dem tok 27 000! Jeg forstår ved å lese her at de har mange utgifter, men at det koster en månedslønn er jo helt vilt. For meg som er student blir det flere månedslønner :P

Skrevet

MÅ man ha fotograf?

Selvfølgelig MÅ du ikke ha fotograf. Det kommer an på hvor viktig gode bilder er for deg.

Vi kjenner en dyktig hobbyfotograf som vi har bedt ta brudebilder. Og familien er også full av ivrige fotografer, en del dyktige også, så regner med det blir gode bilder fra festen også.

Skrevet (endret)

For oss var det en selvfølge å bruke penger på en god fotograf. Dette er dagen man vil ha fine bilder fra...

Vi ville heller ikke legge en demper på festen til gjester ved å be de ta bilder istedet. Vi ønsket at alle skulle kunne delta på alt og kose seg.

De tok selvfølgelig bilder, men ble ikke "presset" til å ha ansvar for å ta masse bilder osv.

Er veldig glad vi sitter med masse fine bilder i etterkant.

Vi hadde heller droppet noe annet enn å droppe fotograf..

Ville heller ikke turt å ta sjansen på en student. Hadde jeg vært student, hadde jeg forøvrig ALDRI turt å ta oppdraget heller. Dette er parets viktigste dag, og man får ikke en ny sjanse til bilder. Har hørt litt for mange skrekkeksempler til det.

Men MÅ dere ha fotograf? Nope.

Edit: At man er fotograf, betyr ikke at du er flink. Sjekk porteføljen og referanser.

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Bare ikke spør en gjest om h*n kan være fotograf hele dagen. Det er masser av jobb og krever timesvis med etterarbeid, så betal iallefall vedkommende noe for det.

Det er som å be en snekker bygge en garage til deg kun som en tjeneste uten at du betaler snekkeren en krone for det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om flere brudepar hvor deres beste bilde fra bryllupet er brudeparet bak bordet med skitne tomme middagstallerkner, kornete og med gulskjær og lysende øyne...

Mange av bildene (som gjestene tar) blir i dag også tatt med mobiltelefoner. "Mobilkamera har jo blitt så bra i dag". Newsflash: Mobilkamera er IKKE gode nok! Ser dere fotografer fly rundt med iPhonen sin når de fotograferer kundene sine?

Det er også veldig mange privatpersoner som har kjøpt seg speilrefleks og som tror de automatisk blir en god fotograf av det. De tar fortsatt dårlige bilder (hvis de i utgangspunktet er en dårlig fotograf). Eneste forskjellen er at de dårlige bildene er i litt bedre kvalitet...

Du KAN være heldig da! Vi hadde fotograf, og vi hadde også mange flinke gjester som knipset skikkelig bra bilder også, som de sendte oss etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jo ikke at jeg skulle ha noen til å ta bilder med mobilkamera om vi velger hobbyfotograf.
Det hadde i så fall vært 2-3 venner som har speilreflekskamera, som hadde fått tatt noen bilder hver.
Synes at 9 000 for 20 bilder er mye. Vi skal ha et budsjettbryllup, så det er noe som nesten er uoppnåelig.
Derfor lurte jeg på om det er noe man absolutt MÅ ha, eller om det holder med hobbyfotografer.
En annen ting er at vi bor i en liten by i nord, og har få alternativer når det kommer til fotografer..

• Liker 1
Skrevet

MÅ man ha fotograf?

Du kjøper utstyr til rundt 100 000, må kanskje leie inn 1-2 assistenter, kjører ofte langt for å ta bilder på location, må holde deg oppdatert ved å bruke mye tid på fotografering uten betaling, lete etter locations osv.

I tillegg krever gjerne en dags fotografering mange timers planlegging - spesielt for å ha plan b hvis det blir dårlig vær. For ikke å glemme jobben ved å gå gjennom hundrevis av bilder, granske hvert enkelt, bruke flere minutter på justering av hvert bilde i programmer som Lightroom, beskjæring etc. Kanskje tilsammen flere timer med kommunikasjon med kunden før og etter fotograferingen.

Fordel eksempelvis 20 000 for jobben, så skal staten ha 4000 kroner i mva, da er vi nede på 16 000. Så skal staten ha ca 30 % i skatt, da er vi nede på rundt 12 000. Trekk fra 1000 kroner for assistent, så er du nede på 11 000. Trakk fra kostnader til transport, slitasje på utstyr osv (avskrivning normalt sett over 3-5 år). Fordel så det resterende på 5-7 fulle virkedager. Du sitter da igjen med en timeslønn under selve oppdraget på 2-300 kroner. Og da er det ikke tatt hensyn til at fotografer har store perioder iløpet av året hvor de ikke har oppdrag - og som sagt, utstyret må dekkes av egen lomme.

Min erfaring er at folk som klager på slikt gjerne kun ser på foto som en hobby og ikke en jobb.

• Liker 1
Skrevet

9000,- for 20 bilder er mye i et budsjettbryllup, ja. Da skal det være 20 blinkskudd, og dere skal nesten se ut som fotomodeller etterpå :D Men fotografer har mye utgifter og kunnskaper som folk ikke ser! Utstyret og programmene som de har kjøpt, koster uendelig mye mer enn det du ser i salgsavisen på elkjøp... Erfaringen og kunnskapen har tatt åresvis og mye mye arbeid å få. Men det er selvsagt ikke alle som har råd til dette.

Hvis disse hobbyfotografene har skikkelig utstyr (ikke det billigste speilreflekskameraet som finnes på salg til 2500,- med crappy standardobjektiv), de er flinke til å ta bilder og de ikke synes det er stress, så holder det sikkert i massevis i et budsjettbryllup. Men se gjerne igjennom bildene de har tatt av dere som par, osv før solen går ned, og før dere har tatt av brudestasen og sminken, slik at dere evt. får tatt litt flere bilder om de ikke skulle være gode nok.

• Liker 1
Skrevet

Men se gjerne igjennom bildene de har tatt av dere som par, osv før solen går ned, og før dere har tatt av brudestasen og sminken, slik at dere evt. får tatt litt flere bilder om de ikke skulle være gode nok.

Et godt råd. Tror vi skal følge det selv også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...