AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Har ei venninne som alltid klager, så tenkte spørre her inne hva dere mener. - Måler opp vann i litermål, heller det i saus eller vanner potteplanter, skyller så litermålet og setter det tilbake i skapet. - Bruker brødkniv til å skjære opp rundstykker/brød, og så tørker jeg av smuler med et håndkle fra den og skjærebrettet (som kun blir brukt til å tørke rene hender etter vask og tørke av fjøl/kniv) Dette mener hun er veldig uhygienisk, og at det må vaskes etter bruk. - Hun mener man må skjære av alle 6 sidene på gulosten og kaste de, for så å bruke osthøvel til de skivene ost man skal ha. (Altså skjønner det om den har ligget lenge, men nå er det snakk om ost som blir brukt opp i løpet av en uke som ikke har mugg eller tørre sider på seg) - Dersom jeg har en 1/2 løk eller paprika i kjøleskapet pakket inn i pose fra en dag eller to før, så mener hun den har blitt gammel og ikke kan spises. Det samme gjelder salat, agurk etc der man kan skjære av det ytterste som kanskje har tørket inn. Jeg synes hun er litt hysterisk, og dette begynner å gå meg på nervene Vi lager mat og spiser sammen et par ganger i måneden, har alltid vært koselig men vurderer å droppe det om jeg hele tiden må høre på hvor ille og uhygienisk det er. Anonymous poster hash: 90d59...0aa
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er som deg. Anonymous poster hash: de376...0da 2
nattsvermer Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Jeg gjør akkurat det samme som deg. Hun venninna di må jo kaste unødig mye mat? 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Din venninne er nok noe hysterisk. Men skal være litt enig i at å bruke samme håndkle til håndvask og mat ikke er helt ok. Men du er jo vant til å gjøre det og kommer jo fra det uten varige men, så farlig er det jo på ingen måte. Anonymous poster hash: 1979b...621 1
dillyduzit Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Kanskje hun har ocd av noe slag? Jeg gjør det samme som deg. Endret 16. juni 2014 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 jeg gjør det samme, og har aldri sett på det som uhygienisk. Anonymous poster hash: d0fe9...830
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Godt å se at det er mange som gjør det på samme måten! Men skal være litt enig i at å bruke samme håndkle til håndvask og mat ikke er helt ok. Men du er jo vant til å gjøre det og kommer jo fra det uten varige men, så farlig er det jo på ingen måte. Hvordan er det uhygienisk? Bruker jo såpe og varmt vann, så man tørker jo av rene hender. Anonymous poster hash: 90d59...0aa
Chifru Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Jeg gjør det samme som TS. Ser ikke noe galt i det.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Hun er hysterisk, du er normal. Anonymous poster hash: 8809e...d58 2
Rosa Sitron Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Du har rett. Jeg er enig med henne om gulosten, men det blir jeg mobbet for også. Så jeg vet jeg er hysterisk der =)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Godt å se at det er mange som gjør det på samme måten! Hvordan er det uhygienisk? Bruker jo såpe og varmt vann, så man tørker jo av rene hender. Anonymous poster hash: 90d59...0aa Hendene blir ikke ordentlig rene etter håndvask. Så akkurat den der skjønner jeg godt. Ikke alle er like flinke å vaske hendene, og jeg har sett forskning på hvor mye bakterier man kan ha når man ''har vasket hendene''. Hva med å ha et håndkle til håndtørking og et til å tørke av redskaper? Anonymous poster hash: 439c6...e35 3
ekkoet Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg har en duk for oppvask og et håndkle for hender. Det er alltid en mulighet for at man ikke blir helt ren på hendene før man tørker seg. I tillegg er dette et håndkle som blir mer brukt og er mer fuktig. Satt på spissen, ville du ha tørket oppvasken i håndkle du har hengende på do? Jeg vet at det er en litt drøy sammenligning, men man har også kilder til bakterier på kjøkkenet som kommer i kontakt med hendene, slik som rått kjøtt. Brødkniv pleier jeg ikke tørke med mindre det henger noe fast på den, samme med skjærbrett. De vaskes jevnlig eller hvis noe har hengt seg fast ellers bare rister/koster jeg av. Endret 16. juni 2014 av ekkoet 2
skyflakes Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Hun er hysterisk. Vasker ikke et litermål om jeg bare har brukt det til vann, det blir jo ikke mer rent av at jeg vasker det. Løken kan ligge leeenge i vårt kjøleskap før det blir brukt opp, det hørtes ganske uøkonomisk ut å kaste en halv løk/paprika etter to dager Men bruker (i liket med flere her ser jeg), to forskjellige duker til oppvask og til å tørke hender. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er som deg, bortsett fra at jeg bruker ikke håndkle til hendene på bestikk og annet. Så der ville jeg funnet meg noe annet å tørke av kniven med. Vi er jo veldig våte på hendene når vi tørker oss med håndkle så det er en yngleplass for bakterier. Bruk to forskjellige håndkle til hender og oppvask og bytt de ofte. Men slik jeg ser det så trenger du ikke å tørke av brødkniven etter å kun ha skjært brød og rundstykker. Jeg har alltid skjærebrett med brødsamler stående fremme og så ligger brødkniven oppå der. Vasker den noen ganger i uken eller om jeg plutselig har brukt den til noe annet enn å skjære brød. Eller den er synlig skitten. Anonymous poster hash: 933ee...abc
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Har ei venninne som alltid klager, så tenkte spørre her inne hva dere mener. - Måler opp vann i litermål, heller det i saus eller vanner potteplanter, skyller så litermålet og setter det tilbake i skapet. - Bruker brødkniv til å skjære opp rundstykker/brød, og så tørker jeg av smuler med et håndkle fra den og skjærebrettet (som kun blir brukt til å tørke rene hender etter vask og tørke av fjøl/kniv) Dette mener hun er veldig uhygienisk, og at det må vaskes etter bruk. - Hun mener man må skjære av alle 6 sidene på gulosten og kaste de, for så å bruke osthøvel til de skivene ost man skal ha. (Altså skjønner det om den har ligget lenge, men nå er det snakk om ost som blir brukt opp i løpet av en uke som ikke har mugg eller tørre sider på seg) - Dersom jeg har en 1/2 løk eller paprika i kjøleskapet pakket inn i pose fra en dag eller to før, så mener hun den har blitt gammel og ikke kan spises. Det samme gjelder salat, agurk etc der man kan skjære av det ytterste som kanskje har tørket inn. Jeg synes hun er litt hysterisk, og dette begynner å gå meg på nervene Vi lager mat og spiser sammen et par ganger i måneden, har alltid vært koselig men vurderer å droppe det om jeg hele tiden må høre på hvor ille og uhygienisk det er. Anonymous poster hash: 90d59...0aa Hehe....gjør akkurat det samme som deg Anonymous poster hash: 8ccfd...992
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Brødsmuler har veldig lite smittefare, så kniver/fjøler trenger ikke vask etter hver bruk overhodet. Grønnsaker kan ligge til du ser det er dårlig, ferskt kjøtt derimot i åpnet pakke skal ihht mattilsynet ikke ligge mer enn 1 døgn i 2- maks 4 grader(altså nederst). Det med osten gir ingen mening, derimot skal du skjære av et stykke om det er mugg(ostemugg sprer seg ikke, i motsetning til mugg på brød). Jeg er veldig nøye selv, og har til tider angst som påvirker slike tanker i overkant mye- og selv jeg synes hun har et problem. Hun har rett og slett tvangstanker som hun overfører på deg. Be henne lese på mattilsynets hjemmesider ang oppbevaring og tilbereding av mat, hun vil ikke finne ett eneste holdepunkt for sine krav.Anonymous poster hash: 683ad...c1a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 Hun er hysterisk. Anonymous poster hash: 319ee...2d6
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 17. juni 2014 #19 Skrevet 17. juni 2014 Stakkars dame. Hun må jo bruke flere hundre kroner ekstra i måneden på mat om hun kaster så mye mat? Paprika, løk og grønnsaker kan ligge opptil en uke i kjøleskapet mitt, noen ganger lengre også så lenge jeg ser at det ikke er dårlig. Ost like så, jeg høvler bare av en skive rundt sidene om den er blitt litt tørr. Brødfjøla og kniven får en vask en gang i uka og det er det. Jeg har en brødfjøl hvor smulene samler seg i et brett under. Ikke no uhygienisk i det, det er uhysterisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå