Gå til innhold

Sjømat, hva er sunnest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig lite fisk og sjømat, spiser det ikke hver måned en gang, men tenkte å begynne å spise mer av det. Hvilken sjømat er sunnest, dvs. inneholder mye omega-3 eller inneholder lite miljøgifter, kvikksølv, osv.? Er makrell i tomat sunt? Tenker å prøve å spise fisk/sjømat til et måltid 2-3 ganger i uken, er det nok? :)

Anonymous poster hash: 73754...e4b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fete fiskene inneholder naturlig nok mest omega 3. Laks og makrell er gode eksempler og lett tilgjengelig :) Men andre magrere fiskearter som f.eks torsk skal også være sunt. Fisk 2-3ganger i uker en supert! Hvis du ikke her vant med å spise det ville jeg nok begynt litt mer forsiktig med en gang per uke rett og slett for at det ikke skal bli for overveldende og du skal gå lei. www.godfisk.no har mange gode oppskrifter. Marelli tomat er jo en veldig enkel måte å få i seg mer fisk på. De fete fiskene inneholder mer tungmetaller enn de mangre men man trenger jo dette fette så litt tror jeg bare man må leve med..

AnonymBruker
Skrevet

Mener å huske at de som er lengst nede på matsyklusen har minst miljøgifter, mens det har hopet seg mest opp i "rovfisk". Altså vil feks reker inneholde mindre miljøgifter.

Anonymous poster hash: fb264...bc1
Skrevet

Jeg ville absolutt satset på å spist en del villfisk. Dvs ikke laks og ørret. Kan selvfølgelig spise dette også en gang i blant. Men ville spist mer villfisk som vokser opp i et naturlig miljø uten masse rare tilsetninger og annet griseri.

Torsk, kveite, kolje, makrell, lyr, brosme, breiflabb, flyndrer, sei osv osv er ypperlige matfisk. Mange av dem er også magre.

AnonymBruker
Skrevet

Sild er en fisk som er undervurdert! Mye omega 3, lite tungmetaller, og enn så lenge et av de mest bærekraftige og miljøvennlige valgene.

Anonymous poster hash: e0391...a57
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) jeg tror jeg prøver med makrell i tomat først og ser hvordan jeg liker det. Laks og ørret liker jeg, men det er jo ikke det sunneste. Vet ikke hvor jeg kan få tak i villfisk.

Hva med reker og blåskjell, er det sunt?

Skrevet

Tusen takk for svar :) jeg tror jeg prøver med makrell i tomat først og ser hvordan jeg liker det. Laks og ørret liker jeg, men det er jo ikke det sunneste. Vet ikke hvor jeg kan få tak i villfisk.

Villfisk menes om all fisk som er tatt opp av fiskebåter i sjøen, laks og ørret f.eks er oppdrett.

Villfisk som er torsk, sei, lyr, brosme, lange, kveite, rødspette, piggvar, uer, kolje, hvitting, breiflabb osv får du kjøpt mange steder, til og med på kiwi og lignende om ikke alt. Meny eller andre gode butikker sammen med fiskebutikk selger dette hver dag.

Skrevet

Prøv makrell i tomat med salsa, og den med basilikum, det er mer tomat i den, og det smaker supergodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...