Gå til innhold

Har bygget aalt for stor terrasse...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den er ca 80 kvm stor, og rundt 16 m lang! Og nå aner jeg ikke hvordan jeg skal innrede den for å gjøre den koselig.. Det skal fylles opp rundt den og slik, slik at plenen blir på samme høyde. Angrer meg såå fælt for at vi bygget den så stor, og det irriterer meg at vi har så lite kveldssol på den :-/

Tips og råd for å få meg på litt bedre tanker mottas med stooor takk!! :-)

Ps: Lommeboken gir litt begrensninger altså, så kom gjerne med råd om ting som ikke koster skjorta å gjennomføre!

Anonymous poster hash: 7c2be...b4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paller og atter paller :)

Gå på pinterest og se hva de har laget av paller.

Masse gode tips der.

Sakkosekker, puter, tepper gir også god "romfølelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har omtrent dobbelt så stor terrasse, enn jeg har leilighet å bo i. Hva er poenget med å bygge en "fotballbane"?

Anonymous poster hash: 17b66...bfc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har omtrent dobbelt så stor terrasse, enn jeg har leilighet å bo i. Hva er poenget med å bygge en "fotballbane"?

Anonymous poster hash: 17b66...bfc

Vi tenkte det var bedre å ha stor terrasse, enn å ha så mye plen.. Men nå vet jeg ikke om jeg er så glad for det valget vi tok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er ca 80 kvm stor, og rundt 16 m lang! Og nå aner jeg ikke hvordan jeg skal innrede den for å gjøre den koselig.. Det skal fylles opp rundt den og slik, slik at plenen blir på samme høyde. Angrer meg såå fælt for at vi bygget den så stor, og det irriterer meg at vi har så lite kveldssol på den :-/

Ps: Lommeboken gir litt begrensninger altså, så kom gjerne med råd om ting som ikke koster skjorta å gjennomføre!

Planter. Planter vil forankre terassen i plenen og området utenfor. Så plasser planter der i store krukker, tønner eller baljer. På en så stor terasse har du plass til både jordbær (feks), urtekrukker og større ting som prydtrær eller eksotiske vekster som du tar inn til vinteren.

Så kan du forankre terassen i huset med møbler for å skape en mest mulig sømløs overgang, slik at dere lettere går ut og inn.

Store møbler gjør seg også bedre i store rom - en liten fransk sittegruppe vil se rimelig snodig ut mens en svær utesoffa og egen spisegruppe vil se mer "riktig" ut.

Om dere har innsyn eller er plaget av vind er seilduk og gardiner noe som mykner opp mye mer enn de ukoselige solparasollene som folk har. De er også både billigere, mer fleksible og lettere å gjøre personlig og koselig, feks ved å velge samme farge som på stolputene, matche husfargen eller la ungene velge "regnbuetema".

Anonymous poster hash: bd8b1...f14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bygge svømmebasseng? Ville dere hatt råd til det?

Hvis ikke hadde jeg tatt meg en tur på pinterest, der finner du garantert god inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sofasittegruppe, en spisesittegruppe, et område med solsenger, kanskje en flyttbar hengekøye? Også planter. Jordbær og urtebed ser jeg er nevnt. Grønn glede (ser du på NRK nett-TV) har innredet verandahage. Verdt å kikke på for tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store utemøbler/sofagruppe, store flotte planter, partytelt, grill med tilhørende spisebord osv., hammock eller hengekøye. Søk litt rundt på patio, deck osv. så får du nok litt inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så heldig du er :D

Tips til hva du kan plassere der:

-hagebod

-kasser med blomster/grønnsaker/busker

-krukker med blomster

- en stor sittegruppe med sofa, stoler og bord og/eller spisestue variant

- en liten "kafe-gruppe" med lite bord og 2 stoler (disse er letter å flytte om du skal sitte i sol morgen/kveld etc.

-grill med benk og plass til å pensle grillmat etc

-putekasse til pledd og puter

-levegger kan dele opp om du vil ha en liten krok til noe annet.

-pergola er utrolig pent, spesielt med blomsterkasser under med klatreplanter i

-paviljong

-drivhus

-bålplass (usikker på hva det heter, men sånn lav greie i stein man kan ha et lite bål på) med benker rundt

Anonymous poster hash: f201d...ad1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt to ting:

1) Laget forskjellige soner på terrassen. Kan du ha et område med spisebord, et med solsenger og et med kjøkkenhage? Hvis det går kan du gjerne sette opp lave skillevegger mellom - som plantekasser med espalier. Da blir ikke inntrykket at den er så enorm.

2) Du bør ha mange planter, og gjerne planter som gjør mye av seg. Det jeg er mest fornøyd med på min terrasse er at jeg har store plantekasser inntill skilleveggene med klematis i. Prøv å finne en type som heter Summersnow (også kalt Paul Farges), den vokser veldig mye og dekker mye vegg veldig raskt. Det gir et veldig lunt og mykt inntrykk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere andre steder på eiendommen dere har mer sol da?

Jeg er enig med de over her.

Planter i store krukker, hammock. spisegruppe, sofagruppe, og så hadde jeg skaffet meg et eller annet slags bassenglignende greier, selv om en del synes det er harry ;) Ikke bare et sånn plaskebasseng til barna, men noe de voksne også kan bruke og kjøle seg ned i.

Anonymous poster hash: 9655d...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min terrasse er også sikkert 16 m bred, men bare litt over 2 m dyp så er ikke mer enn 40 kvm. Her har vi delt opp i soner med lekeområde (eller solseng for den som vil), spisebord og sittegruppe. Bruk planter i espalier og skjermvegger, så får du delt opp litt. Det gir lune kroker til f.eks. en liten urehage med kafébord, eller store rom til sitteområde eller spisestue. Hvis du har tak over deler av terrassen kan den brukes i regn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Terrasseovn er tingen! Da kan du forlenge sesongen ute på terrassen. Sett gode stoler rundt ovnen - superkoselig på litt kjølige kvelder!

Google f.eks. Morsø il forno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tegn terrassen og hvordan den er plassert mot hus og hage! Da blir det lettere å komme med forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det kan bli fint å dele terrassen inn i to eller tre soner. En sone med spisebord. En med møbler som er gode å sitte i, gjerne en sofa eller en benk med god madrass og gode puter, og en eller to gode stoler. Evt også en sone med en god solstol. Du trenger ikke å kjøpe alt med en gang. Noe kan vente til neste år. Det er bedre å ha en langsiktig plan enn å kjøpe på impuls. Velg møbler som er gode å sitte i, og vurder også om du vil velge noen som ikke krever for mye vedlikehold.

Det er veldig fint med mye planter. Velg ganske store krukker, i litt ulike høyder. De kan godt være forskjellige, men jeg synes det er penest dår de er nøytrale og i omtrent samme farge. Jeg foretrekker brune tidløse krukker. Plantekasser er også pent og praktisk, særlig hvis du skal ha espalier med klatreplanter. De rommer også mer jord, som er bra for plantene.

Utenfor en del av terassen kan det bli fint å plante noen lave busker inntil der terassen avsluttes, og sette noen krukker på terassen inntil disse buskene. Det gir mykere overganger.

Velg hardføre busker og stauder som kan overvintre i kasser og krukker. I tillegg kan du ha noen krukker med sommerblomster som blomstrer hele sommeren og som du kaster om høsten. Hvis du har en kald og frostfri kjeller med et vindu, eller et litt kaldt rom som ikke brukes, kan noen sommerblomstrer overvintre. Jeg pleier å overvintre både pelargonia, roser, lavendel og salvie i kjelleren. De kommer fint tilbake neste sommer. På den måten har jeg nesten ikke utgifter på blomster.

Bruk god krukkejord når du planter i krukker og kasser. Ikke bruk billigjord.

Du kan også ha grønnsaker og bærbusker på verandaen.

Hvis du skal ha klatreplanter må du passe på at de er herdige nok. I Norge har vi flere klimasoner fra H2 til H8. H2 har det varmeste klimaet. Jeg bor utenfor Oslo, og har hage i klimasone H4-H5. Jeg pleier å kjøpe busker og trær som er merket med minst H4 for planting i bakken. Har et par morelltrær som er H3, de overlever og blomster vakkert, men det blir lite moreller. Planter som skal overvintre i krukker må være mer herdige enn de som skal overvintre i bakken. Derfor velger jeg minst H6 for busker og stauder til verandaen.

Terassen din blir sikkert kjempefin når du får på plass litt møbler og mange blomster og busker. :)

Anonymous poster hash: 00778...926
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan du flytte deler av terassen slik at du får mer sol i de tidsrommene som du ønsker?

Anonymous poster hash: d3148...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angrer meg såå fælt for at vi bygget den så stor, og det irriterer meg at vi har så lite kveldssol på den :-/

gjennomføre!

Jeg ville valgt å ha terasse på to forskjellige steder ved huset, slik at en får både kveldssol og sol tidlig på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt å ha terasse på to forskjellige steder ved huset, slik at en får både kveldssol og sol tidlig på dagen

Men nå er ikke det et alternativ til TS, for terrassen er allerede bygget.

Anonymous poster hash: 871ed...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...