Gå til innhold

manglene utbetalinger fra kommunal arbeidsgiver/innenfor helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

en venn av meg arbeider som miljøarbeider ved et av de kommunale helseforetakene i Oslo, der opplever han blandt annet leders uvilje i å oppføre vakter han jobber, samt opplever han også at oppførte vakter ikke kommer med på lønnsslipp da er forklaringen "datafeil". dette er bare to av mange kritikkverdige administrative mangler ved arbeidsplassen... (blir svimmel av å høre hvordan det er der)

arbeidstilsynet mener saken skal meldes inn til forliksrådet om ikke resterende lønn blir betalt ut, men det er gjentagelses faren vennen min vil kvele, er den kommunale organiseringen så dårlig at forliksrådet er det naturlige evt eneste steget?

..finnes der lovparagrafer å henvise til for en sånn sak?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er organisert før han ta det via forbundet, ellers bør han egentlig organisere seg snarest. Regner med samme problemstilling gjelder andre på arbeidsplassen også? Han kan også gå over hodet på sjefen og kontakte lønnskontoret med beskjed om at det er utbetalt feil lønn. Ellers blir det å ta kontakt med arbeidstilsyn og forliksråd, men det å organisere seg er virkelig det jeg anbefaler mest. Normalt når en arbeidsplass holder tilbake lønn (ikke at det glipper en måned eller to, men virkelig holder igjen lønn over tid) kan man forlange bedriften slått konkurs for å få ut penger av konkursboet eller lønnsgarantifondet. Det gjelder neppe en kommune, men pressmidler finnes nok her også. Eller syns jeg det er merkelig at de ikke går inn i datasystemet og godkjenner timelisten og evt legger inn vakter selv? Kan han ha misforstått noe? Jeg jobber både kommunalt og statlig i helsevesenet, og begge steder er vi ansvarlige for å gjøre dette selv. Lykke til uansett, kjipt med offentlige ansatte som tror lønningene utbetales fra egen konto!

Anonymous poster hash: 83ebc...392
AnonymBruker
Skrevet

Oslo kommune bruker Gat, og der kan arbeidstakerne administrere timelistene sine selv, deretter skal vakter som er godkjent av en selv også godkjennes av leder. Slik sett skal ikke feil med at en enkelt vakt "detter ut" skje.

MEN, om det oppstår problemer er hvertfall min erfaring at det er umulig å kommunisere direkte med lønnskontoret selv. Jeg har vel fått det ordrett av alt må taes via leder.

Men et fagforbund hadde kanskje vært nyttig å ta kontakt med for å høre om hvordan en forholder seg når nærmeste leder er slapp med å ordne opp slik at den enkelte arbeidstaker får betalt for utført arbeid.

Anonymous poster hash: c1ac0...11f
  • Liker 1
Skrevet (endret)

De bruker GAT. Men kan ikke føre opp selv om de har jobbet, det er de avhengig av at det blir ført opp så skal de godkjenne det (så problemet der har vært at leder ikke fører opp timer/vakter, og at det må mases på å få det opp..). Når det har vært feil utbetaling iforhold til GAT har han, som andre på arbeidsplassen, tatt kontakt med lønningskontoret og måtte korrigert utbetaling med personalansvarlig som mellomledd.

Han er ikke organisert, men det er det flere på arbeidsplassen som er og de har meldt fra til fagforbundet uten at saken kommer seg noe videre. Han har jobbet der i 7 mnd, og fagforbundet har vært innformert før den tid..

Jeg ville trodd enten lønningskontoret ville nøstet opp i saken etter månetlige hendvendelser.. evt. personalansvarlig tok saken videre.. Det kan jo ikke være så låst i det kommunale hierarkiet at furnuften forsvinner?

Og takk for svar ;)

Endret av Hunky Dory
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager er han ikke organisert?

Anonymous poster hash: 41ae0...b85
  • Liker 2
Skrevet

Han må organisere seg først og fremst.

Og så nå de ta det videre i fagforeningen om ikke lokal tillitsvalgt gjør jobben sin. De kan ringe kontoret i Oslo.

Er det Fagforbundet det er snakk om, så send meg en Pm med bydelen/foretaket det er snakk om så kan jeg sende deg navn på den de kan ta kontakt med.

Men han må melde seg inn, det er viktig og billig forsikring om det skulle være noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...