AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Hver dag er en kamp om kiloene for å holde seg fit og stram. Har mest lyst til bare å spise og drite i det!! Flere som strever med å holde vekta? Føler at jo eldre man blir , jo vanskeligere blir det! Og jeg eeelsker jo fast food og smågodt. Uansett om jeg sjeldent spiser det, for da legger jeg på meg. Om jeg bare spiser litt to dager i strekk, må jeg bruke 14 dager på å komme meg ned til den samme vekten igjen,. Har forsøkt og ikke spise noe godterier overhodet og kjenner at søtsuget avtar litt, men det er så vanskelig.!! Det forsvinner ikke helt.. flere som sliter med å holde vekten? Føler at livet ikke er så morsomt når jeg ikke kan kose meg med god mat. Jeg er jo så glad i det gode liv, men da blir jeg ikke fornøyd med kroppen. For å holde meg slank må jeg unngå matvarer som er usunne , men samtidig reduserer det livskvaliteten å hele tiden passe på hva jeg putter i meg.. Uff. dagens utblåsning! Er jeg alene om ¨ha det slik? Anonymous poster hash: bff57...5c0
Pringle Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Nei, det er sånn det er for de fleste av oss. Mat er godt, og vi har brukt hundrevis av år på å utvikle de mest smakfulle kombinasjoner av matvarer. Biologien sier at vi skal spise når det er mat tilgjengelig, men nå er det mat og matlignende substanser lett tilgjengelig overalt hele tiden. Da må vi være bevisste for å kunne balansere nytelse opp mot helse. Kunsten er å kunne kose seg men uten å skuffe innpå. Endret 16. juni 2014 av Pringle
MiniMjau Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Av og til kunne jeg tenkt meg å bade i et hav av Nonstop, med åpen munn. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Av og til kunne jeg tenkt meg å bade i et hav av Nonstop, med åpen munn. Godt vi er flere Anonymous poster hash: bff57...5c0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Nei, det er sånn det er for de fleste av oss. Mat er godt, og vi har brukt hundrevis av år på å utvikle de mest smakfulle kombinasjoner av matvarer. Biologien sier at vi skal spise når det er mat tilgjengelig, men nå er det mat og matlignende substanser lett tilgjengelig overalt hele tiden. Da må vi være bevisste for å kunne balansere nytelse opp mot helse. Kunsten er å kunne kose seg men uten å skuffe innpå. Jeg er også glad i å leve "det gode (søte) liv" og det er å pine seg selv å unngå mat som en gjerne vil ha. Det er heller ingen glede å spise små mengder, men en legger jo fort på seg hvis en spiser mat som er kaloririkt, så det jeg gjør da - jeg dropper ordentlige måltider noen dager og spiser bare det jeg har lyst på. Da legger jeg ikke på meg (kun vannvekt som går bort etter to (maks tre) dager) og samtidig får nyte mye av det jeg liker. Problemene starter når jeg vil ned i vekt, går jo ikke ned av å spise sånn (men legger heller ikke på seg). Anonymous poster hash: cbc1c...c6d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er slik, men har gått ned nesten 10 kg. Er på streng diett, men har en "fridag" i uken hvor jeg spiser litt god mat og snop. I begrensede mengder. Har lært meg å faktisk nyte maten. Jeg fråtset alt for mye i fastfood og godteri før. Nå koser jeg meg og bruker tid på å nyte hver lille bit.Anonymous poster hash: 46520...e57
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er også glad i å leve "det gode (søte) liv" og det er å pine seg selv å unngå mat som en gjerne vil ha. Det er heller ingen glede å spise små mengder, men en legger jo fort på seg hvis en spiser mat som er kaloririkt, så det jeg gjør da - jeg dropper ordentlige måltider noen dager og spiser bare det jeg har lyst på. Da legger jeg ikke på meg (kun vannvekt som går bort etter to (maks tre) dager) og samtidig får nyte mye av det jeg liker. Problemene starter når jeg vil ned i vekt, går jo ikke ned av å spise sånn (men legger heller ikke på seg). Anonymous poster hash: cbc1c...c6d Jeg klarer heller ikke å bare spise EN liten bit. Jegmå fråtse så dermed må jeg også sulte med i noen dager for å ha en dag der jeg spiser og spiser! Har innsett at jeg har et problem, men klarer ikke å bryte det. Har det vært opp til meg så ville jeg ha spist usunt hver dag Anonymous poster hash: bff57...5c0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Jeg klarer heller ikke å bare spise EN liten bit. Jegmå fråtse så dermed må jeg også sulte med i noen dager for å ha en dag der jeg spiser og spiser! Har innsett at jeg har et problem, men klarer ikke å bryte det. Har det vært opp til meg så ville jeg ha spist usunt hver dag Anonymous poster hash: bff57...5c0 Vi diskuterte dette på jobben her en dag og samtlige var enige i at de kunne spist usunn mat hver dag dersom det ikke hadde vært negative effekter ved det. De fleste har det jo slik, de begrenser seg og lever sunt mesteparten av tiden, men det betyr ikke at lysten ikke er der og at de ikke vil spise det, men en må tenke langsiktig og la fornuften seire (nå vel, jeg lar ikke fornuften seire et par dager i uka). De dagene jeg har veldig lyst på noe usunt (store mengder usunn mat) spiser jeg ikke vanlig måltider. For å få litt bedre samvittighet kan jeg spise liten porsjon frokost og en liten porsjon middag med kjøtt og grønnsaker, også blir det potetgull og masse is til kvelden. Potetgull (1000 kcal), is (1300 kcal), middag (300 kcal) og frokost (250), det er jo ikke så ille kalorimessig. Jeg legger ikke på meg av dette. I dag spiste jeg tre kokte egg og grønnsaker til frokost, middagen ble en liten porsjon med kylling kjøttdeig og grønnsaker. Kveldsmaten blir en hel pakke med oreokjeks m\melkesjokolade (1250 kcal), det er kvalmende og jeg har egentlig ikke lyst på noe søtt etter å ha inntatt en hel pakke med oreokjeks Har masse energi de dagene jeg spiser sånn, spiser jeg bare usunt føler jeg meg litt dårlig den dagen. Anonymous poster hash: cbc1c...c6d
Gjest Runforit Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Jeg var sånn før når jeg spiste mye sukker og raske karbohydrater(hvit ris/pasta etc) Hadde et konstant sug etter noe som var søtt og kunne bli både svimmel og slapp om jeg ikke fikk i meg sukker. For min del endret det seg da jeg la om kostholdet. Ved å spiser mer proteiner og fett så forsvant søtsuget av seg selv. Jeg trenger ikke bevisst å la være å spise noe, jeg får rett og slett ikke behov for det i samme grad lenger. Joda, jeg får av og til lyst på is eller sjokoalde, men da har jeg mer lyst på litt sorbeis eller mørk sjokoalde(det klarer jeg ikke mye av heller). Godteri, potetchips, bakverk etc spiser jeg aldri med mindre jeg lager det selv. Før kunne jeg fråtse i disse tingene. Nå vil jeg ikke ha det lenger. Føler ikke at jeg lever begrenset eller har noe savn i kostholdet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Jeg føler at det er et savn tiltross for at jeg lever veldig lavkarboaktig i ukedagene.Søthungeren slipper ikke helt taket for meg , dessverre Anonymous poster hash: bff57...5c0
Beach Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Jeg sliter heldigvis ikke med vekten, men jeg elsker mat, og må passe på som de fleste andre. Etter at jeg sluttet å spise sukker(spiser det kun en gang i blant), har jeg knapt lyst på sukker lengre. Jeg kan helt fint spise et kakestykke eller en is en gang i blant, avhengigheten kommer ikke tilbake. Det er når man stadig vekk gir kroppen sukker at man kommer i en dårlig sirkel og blir sukkeravhengig. Så akkurat dette med søtsaker kan man helt fint gjøre noe med, det er bare tilvenningsfasen som er vanskelig. Junk food er jeg fremdeles svak for, men føler meg alltid oppblåst etter inntak, så jeg prøver å unngå dette i hverdagen, slik at jeg kan føle meg lett i kroppen. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Jeg spiser karbohydratredusert, og det er ikke søtsuget som er min verste fiende, men rett og slett at jeg har lett for å spise litt for mye, spesielt til middag. Og så er jeg glad i kveldsmat. Selv om jeg spiser sunt, så nytter det jo ikke å gå ned i vekt (eller holde vekta) hvis jeg spiser for mye.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå