Tundra Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Jeg har en pakke med det i frysern. Hva kan jeg bruke det til? Noen oppskrifter?
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 * Kjevle ut og bruk som paideig. * Stek som de er, del i to og fyll med f.eks soppstuing. * Lag napoleonskake. * Kjevle ut og bruk til å pakke inn f.eks. oksestek, reinsdyrstek osv. * Kjevle ut, stikk ut rundinger og legg på litt ost. Stek ved 225 grader i 15 minutter og du har en god snacks. * Lag en god suppe eller gryterett som helles i ildfaste suppeboller eller i en stor ildfast form. Legg på et lokk av butterdeig (stikk et lite luftehull) og stek i ovnen til deigen er sprø.
Fakse Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 * Kjevle ut og bruk som paideig. * Stek som de er, del i to og fyll med f.eks soppstuing. * Lag napoleonskake. * Kjevle ut og bruk til å pakke inn f.eks. oksestek, reinsdyrstek osv. * Kjevle ut, stikk ut rundinger og legg på litt ost. Stek ved 225 grader i 15 minutter og du har en god snacks. * Lag en god suppe eller gryterett som helles i ildfaste suppeboller eller i en stor ildfast form. Legg på et lokk av butterdeig (stikk et lite luftehull) og stek i ovnen til deigen er sprø. Du mener vel butterdeig her? Filodeig er mye tynnere, brukes blant anet til vårruller.
Tundra Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2004 Denne er ferdig delt i løvtynne skiver. Vårruller? Oppskrift?
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #6 Skrevet 20. juni 2004 Ok, filodeig , kan brukes til: * Å pakke inn kjøtt/grønnsaker (akkurat som butterdeig). * Som paideig. Pensle hvert ark med smeltet smør og legg dem ett og ett i en paiform. Legg i fyllet og legg mer filodeig på toppen. * Pensle med smør og legg i en stor kopp (formes etter koppen) og stek i ovnen til den er sprø. Fyll med det du ønsker. (Filodeig kan brukes til vårruller, men det vanligste er å bruke wontonark, filodeig blir ikke det samme.)
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #7 Skrevet 20. juni 2004 Filodeig?! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Har faktisk aldri hørt om denne deigen før jeg. Trodde umiddelbart at det var en mykere utgave av trolldeig...
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #8 Skrevet 20. juni 2004 Denne er ferdig delt i løvtynne skiver. Vårruller? Oppskrift? På side 2 i dagboken min finner du oppskrifter på vårruller.
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #9 Skrevet 20. juni 2004 Trodde umiddelbart at det var en mykere utgave av trolldeig...
Gjest Ethereal Skrevet 20. juni 2004 #10 Skrevet 20. juni 2004 På restaurant i Nederland fikk jeg filodeig fylt med røkt laks, lodderogn og spinat. Helt fantastisk godt Hvor får man tak i filodeig? Det er ikke så klissete og fett som butterdeig.
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #11 Skrevet 20. juni 2004 Samme sted som du finner butterdeig, ligger i en rull i frysedisken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå