AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har selv og flere i min vennekrets fått høre utrolig mye rart fra helsesøstere... Her er mine: Helsesøster reagerte på at jeg gav barnet mitt en rosin ved et års kontrollen ( det var alt for mye sukker) jeg prøvde å si at det var sjeldent hun fikk det og at jeg uansett hadde fokus på å unngå værre ting som brus og godteri, men hun hadde tydeligvis bestemt seg for at det meste av kostholdet til mitt barn bestod av rosiner og ville prakke på meg en bok om kosthold... Samme helsesøster mente det var uforsvarlig å gå på kafé, eller ha besøk av mer enn 4 mennesker, med en 4 mnd. Gammel baby fordi det var for mange inntrykk... Jeg tenkte i mitt stille sinn at da er det mange skadede babyer her i verden....Anonymous poster hash: 82538...cbb 6
Silfen Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 At det er mange barn som er normalt slanke. Min sønn hadde da melkeintoleranse (fant ut etterpå) og altfor stramt tungebånd så han slet veldig med å drikke. Lagt på seg 1.5 kilo på 3 mnd og jeg ble avfeid av alt helsepersonell jeg hadde vært hos. Hun fikk så ørene flagret. 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 At det er mange barn som er normalt slanke. Min sønn hadde da melkeintoleranse (fant ut etterpå) og altfor stramt tungebånd så han slet veldig med å drikke. Lagt på seg 1.5 kilo på 3 mnd og jeg ble avfeid av alt helsepersonell jeg hadde vært hos. Hun fikk så ørene flagret. Utenfor temaet, men hvordan fant du ut at han slet med melkekntoleranse? Jeg lurer litt på det samme da min gutt kan ha løs avføring (ikke helt som diare) flere ganger i uken, uten at det finnes noen forklaring.Anonymous poster hash: 998f0...48d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har generelt gode erfaringer med helsesøster og helsestasjoner (har vært innom flere). Men en fikk jeg langt oppi halsen. Hun var på opplæring eller noe sånt og vi hadde en merkelig time på 1årskontrollen, men jeg oppfattet ikke at hun tenkte noe negativt om oss. Møtte hun aldri igjen. Når vi skulle ta med barnet på toårskontroll hadde vi flyttet til et nytt sted og den nye helsesøsteren stilte så rare spørsmål. Spurte hvor hun fikk dette fra og hun sa det sto i journalen. Hun leste da opp en del av journalen de hadde fått og der sto det: Barnet er overvektig og har dårlig kosthold med masse godteri og usunnheter. Barnet sjeler og ser dårlig, må ha briller. Barnet har hjertefeil, barnet er døvt. Osv osv. MASSE greier som IKKE stemmer i det hele tatt og som hun IKKE nevnte på møtet vi hadde med henne! Vi hadde så klart heller ikke sagt noen av disse tingene, barnet er et helt normalt barn med et sunt og godt kosthold! Jeg fikk helt sjokk og måtte avkrefte dette ovenfor den nye helsesøsteren. Desverre er jo dette noe som blir liggende i journalen til barnet, syns det er veldig dårlig gjort. Lurer på hva som gikk av hun helsesøsteren den gangen. Anonymous poster hash: 1e922...984 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Har fått masse gnål om å ta fluortabletter, men jeg bare sier "nei, de får nok fluor i tannkremen" hver gang. Ellers har hun syntes de var for lette, selv om de er godt inne på normalområdet. Tror det er fordi jeg er overvektig, og da kan liksom ikke barna være slanke(?)Anonymous poster hash: 956bd...d28 3
Silfen Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Utenfor temaet, men hvordan fant du ut at han slet med melkekntoleranse? Jeg lurer litt på det samme da min gutt kan ha løs avføring (ikke helt som diare) flere ganger i uken, uten at det finnes noen forklaring.Anonymous poster hash: 998f0...48d Var vel oppe i 20 bæsjebleier på en dag på det verste.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Min maste og stresset meg veldig med at den nyfødte babyen min måtte lære å sovne selv. Det var helt umulig, og ikke noe hun fikk til før hun var nesten ett år. Da jeg sa at vi måtte bysse babyen for at det skulle stoppe å gråte/sovne, så hun veldig rart på oss og sa at det hadde hun ikke hørt om før...babyen var 6uker! Hvordan skal jeg lære den noe som helst? Følte meg som en elendig mor hver gang vi hadde vært der. Har ingen venninner med barn, så hadde ingen å få råd hos. Men husker jeg snakka med mamma på TLF og hun ble rimelig irritert på den helsesøstra. Hun måtte selv bysse alle sine babyer i søvn, og det var visst vanlig.Anonymous poster hash: 4d0b6...995 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Dette er riktignok ikke en helsesøster, men jordmor på helsestasjonen så slenger den med Hadde vært dårlig med ekstrem svangerskapskvalme i mer enn 10 uker med innleggelse på sykehus og intravenøsbehandling. Jeg var akkurat blitt så bra at jeg holdt på å trappe opp mat, og for at jeg skulle få være hjemme måtte jeg drikke en boks kaloririk næringsdrikk om dagen. Dette syntes jordmoren var forkastelig for man skulle ikke proppe i seg unødvendige kalorier når man gikk gravid... Trenger jeg å si at jeg byttet jordmor? Anonymous poster hash: 16fb3...e87 18
Ciara Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Jeg hadde en helsesøster jeg var uenig med. Hun mente at jeg burde kutte ut nattamming da babyen var seks måneder og heller la ham skrike (!). Ganske bastant var hun også - jeg sa at jeg var helt uenig i dette, men hun stod på sitt. Til slutt innså jeg at hun var av den gamle skolen og aldri kom til å endre mening, så da bare jattet jeg med (og fortsatte med nattammingen en stund til). 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Var vel oppe i 20 bæsjebleier på en dag på det verste. Og er det sant at de som oftest ikke legger på seg så mye da de har dette. Jeg har nemlig hørt at stort sett så er et tegn på allergi at ikke går så bra opp i velt eller er tynne. Anonymous poster hash: 998f0...48d
Silfen Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Og er det sant at de som oftest ikke legger på seg så mye da de har dette. Jeg har nemlig hørt at stort sett så er et tegn på allergi at ikke går så bra opp i velt eller er tynne.Anonymous poster hash: 998f0...48d Ja, ikke sant. Skulle tro at helsepersonell hadde peil, men jeg brukte ganske lang tid og flere leger. Og jeg tok det opp allerede på barsel at han hadde for stramt tungebånd, men de nektet å gjøre noe med det. Bah!
Gjest Iddy Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Og er det sant at de som oftest ikke legger på seg så mye da de har dette. Jeg har nemlig hørt at stort sett så er et tegn på allergi at ikke går så bra opp i velt eller er tynne.Anonymous poster hash: 998f0...48d Det er et symptom som kan ha flere årsaker. Generelt sett vil man helst ikke teste spedbarn for blant annet melkeallergi, ettersom prøvene kan gi feil svar. Derfor vil man heller avvente, blant annet for å se om kroppen tilpasser seg. Det er ikke unormalt at dette skjer, og da har man unngått å få en diagnose som kan gå utover livskvaliteten.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 "overse de som mobber deg og bare vent foreldrene dine som slår deg vil en dag ikke kunne gjøre det fordi du vil bli voksen" ja i dag er jeg varig ufør, selv om jeg sa ifra ble det aldri mishandlingen hjemme eller på skolen tatt tak i Anonymous poster hash: 8ae63...067 9
Silfen Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Det er et symptom som kan ha flere årsaker. Generelt sett vil man helst ikke teste spedbarn for blant annet melkeallergi, ettersom prøvene kan gi feil svar. Derfor vil man heller avvente, blant annet for å se om kroppen tilpasser seg. Det er ikke unormalt at dette skjer, og da har man unngått å få en diagnose som kan gå utover livskvaliteten. Eller man får en diagnose som ikke går ut over livskvaliteten. Er så drittlei av at folk skal følge boken i absolutt alt. Unntak finnes, unntak må gjøres. Skulle ønske flere helsepersonell ble flinkere til en helhetlig behandling. 3
Anciol Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 (endret) At jeg måtte får mer mat i datteren min, som er liten og tynn for alderen, 5 år lav og tynn. Hun kan legge i seg 3 pizzastykker og spise godt med middag:) Men hun er aktiv innenfor svømming og løping! men da sa jeg rett ut til helsesøster at tanten min er 162 liten og tynn, farmor og farfar var små og tynne:) Og morfar til mine barn er middels høy og tynn:) Så hun har arvet mye av sin morfars familie:) Endret 16. juni 2014 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har alltid hørt at min er unormal fordi han ligger aldri innenfor de 2 blå strekene, hverken med vekt eller høyde. Dette var på 1,2, 3 års kontroll. Dessuten hadde vi en sur kjerring av en helsesøster som sønnen min snudde ræva til når vi var der på besøk. Da hadde han en stor kul oppi hode og sannsynligvis ville han aldri kunne snakke. Så vi ble sendt på MR. Hun hadde fått med seg barnelegen som også mente at sønnen min hadde tjukt hode og noe vokste inni der. (MR ingen funn) og sønnen prater talefritt og er en av de beste i klassen på skolen. Så flyttet vi til en ny by, og nå tenkte jeg at vi får en ny helsesøster og alt vil bli bra. Vi møtte dessverre purka selv som uten å ha snakket med oss først, mente sønnen min hadde det helt jævli fordi han bodde hos meg og måtte pendle til pappaen annenhver helg. Det hjalp ikke det pøkk hva jeg sa til henne. Merkelig nok fikk vi ny helsesøster ved 6 års kontrollen og hun var endelig normal og hjalp oss med det vi trengte. helvetes helsestasjon er konklusjonen jeg sitter igjen med Anonymous poster hash: ec9a7...78f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 Idiot av en helsesøster som prakket på meg ammeskjold, uten å opplyse om at jeg måtte sørge for å ta dem av etter at utdrivningsrefleksen var i gang, og amme så mye jeg orket uten (sår). Jeg brukte dem hele tiden, og resultatet var at melka forsvant, fordi jeg aldri fikk tømt brystene ordentlig etter endt ammeøkt. Anonymous poster hash: 7a9f5...67d
Gjest Iddy Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Eller man får en diagnose som ikke går ut over livskvaliteten. Er så drittlei av at folk skal følge boken i absolutt alt. Unntak finnes, unntak må gjøres. Skulle ønske flere helsepersonell ble flinkere til en helhetlig behandling. Hvordan denne helsesøsteren møtte deg kan ikke jeg svare for. Det var strengt tatt heller ikke hennes avgjørelse å ta, men en lege. Poenget mitt er at det er flere måter å se et enkelt problem på. Melkeallergi er noe de fleste vokser av seg, og derfor må legen vurdere hvert enkelt tilfelle hver for seg ut i fra hvor alvorlig syptomene er.
Timseh Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 At jeg måtte "slanke" babyen min på 3-4 mnd for han var overvektig. Nå i dag er gutten min 2,5 år og grenser mot å være for tynn. Glad jeg stolte på morsinstinktet ellers hadde han vært altfor tynn den dag i dag 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #20 Skrevet 16. juni 2014 At jeg ikke skulle gi ettåringen min vann! Anonymous poster hash: c9eea...98f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå