Gå til innhold

Alderforskjeller og "normer" i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg leser at flere er single, kvinner som menn. De finner ikke noen innenfor sine preferanser, spesielt alder. Dette er noe jeg har obervert på diverse dating sider.

Er det slik at man skal helst finne seg noen som er yngre enn en selv, tenkr da spesielt på kvinner, er det et som er normen?

Min teori er at det fakstisk ikke er kvinner og menns valg, det er faktisk samfunnet som styrer deres valg av partner. Ikke bare alder men ting som utdanning, sosial intellekt osv......

Hvis det skulle være at man fant seg noen utenfor "rammen" så er en redd for å starte krigen, å motbevise familie og venner.

Familien og venner vil fungere som moralens voktere, å hele tiden kritisere deg for dine valg. Man vet at Nordmenn er fødte moralister! Vi er verdenmestere å være først oppe med pekefingeren, og vi har ett samfunn som er gjennomregulert, man blir rett og slett satt på en tvangstrøye. Alt skal være innenfor "rammen" og nåde de som går imot strømmen.

Det må da være utrolig slitsomt å leve livet slik, altså gjennom andre menneskers meninger og normer.

Jeg som mann føler jeg faller mellom to stoler, jeg er tradisjonell og ser gjerne etter noen som er yngre en meg. Her oppstår problemene, tenker da online dating.

Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: eafe5...cbb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kvinne på 25 og har begynt med litt chatting på nett.

De aller fleste som tar kontakt er enten 22 eller over 28..

Hvorfor aner jeg ikke.

Men jeg ville nok heller gått for han på 22 enn han på 32, og det er nok mest fordi jeg føler meg yngre enn jeg er. Med en eldre mann blir kanskje barn et tema kjapt, og der er ikke jeg enda.

Dessuten har nok han på 22 like liten erfaring som jeg har selv:p

Skrevet (endret)

Mine tanker rundt dette er at voksne folk som er trygge på seg selv ikke bryr seg om hva "samfunnet" mener. De tar sine egne valg basert på sine egne preferanser og lar ikke hverken venner, bekjente eller helt ukjente bestemme hvordan de skal leve livene sine, hvem de skal gå inn i forhold med eller hvordan de skal kle seg... Husk: det er ditt liv, ikke la andre bestemme hva du skal gjøre med det.

Endret av Hapa
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du når du sier at du ønsker noen som er yngre enn deg? Er du 40 og ønsker noen som 35, eller er du 60 og ønsker en 20-åring?

Anonymous poster hash: 5de43...06e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du når du sier at du ønsker noen som er yngre enn deg? Er du 40 og ønsker noen som 35, eller er du 60 og ønsker en 20-åring?

Anonymous poster hash: 5de43...06e

Ikke overdramatiser! Det er da vanlig å finne seg noen som er et par år yngre eller samme alder, uavhengig av alder.

Anonymous poster hash: 139c0...7c6

Skrevet

Ikke overdramatiser! Det er da vanlig å finne seg noen som er et par år yngre eller samme alder, uavhengig av alder.

Ja, men hvis det er vanlig å tenke sånn har jo ikke TS et problem! ;)

Men det kan høres ut som at TS mener er at poolen hans krymper når det har blitt er sosialt akseptert at også kvinner kan jakte på yngre partnere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev det nedenfor, for noen minutter siden i "Vi over 40 tråden"

------------------

Nesten alle oppegående menn ønsker seg en "vakker og sexy kvinne" om de hadde kunnet velge.

Se hva som skjer med svært mange menn, når de av en eller annen grunn går fra å være en av de grå til å bli velstående, berømt eller lignende. Slik har det vært i hele menneskets historie. Veldig ofte en elsker inn fra sidelinjen eller en yngre og vakrere kone.

En rasjonell mann derimot, som bruker hodet, før han "gifter seg", kan få i både pose og sekk.

I den første halvdelen av det kjønnsmodne livet er det nok av flotte vakre kvinner.

Et stykke ut i den andre halvdelen, gifter man seg og stifter familie med en vesentlig yngre, slank og vakker kvinne. Slik kan man ha en attraktiv, vakker kvinne ved sin side gjennom hele livet. Uten å måtte være utro med en elsker eller kjøpe sex av prostituerte. Helt til man ikke lenger er interessert i sex, det vil si, når "kista" står klar,,, smil

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hvis det er vanlig å tenke sånn har jo ikke TS et problem! ;)

Men det kan høres ut som at TS mener er at poolen hans krymper når det har blitt er sosialt akseptert at også kvinner kan jakte på yngre partnere.

Riktig, men la oss nå si at noen er 40 år og foretrekker noen i 20 årene, hva er problemet? Har man muligheten, så hvorfor ikke. Forstår ikke problemet.

Skrevet

Hva er "utenfor" rammen? Folk har jo ulik oppfatning av hva som er akseptabelt.

Hvis du mener enhver situasjon hvor kvinnen er eldst så er det langt i fra alle som mener det er noe merkelig.

• Liker 1
Skrevet

Riktig, men la oss nå si at noen er 40 år og foretrekker noen i 20 årene, hva er problemet? Har man muligheten, så hvorfor ikke. Forstår ikke problemet.

Ikke noe problem. For de fleste ihvertfall.

Men det kan i praksis bety at menn kan bli "pensjonert" like tidlig som kvinnene. Og det er det nok noen som ikke liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet var vel til ts, som ser ut til å ha forlatt tråden sin.

Anonymous poster hash: f6cf9...d88

Skrevet

Hei,

Jeg leser at flere er single, kvinner som menn. De finner ikke noen innenfor sine preferanser, spesielt alder. Dette er noe jeg har obervert på diverse dating sider.

Er det slik at man skal helst finne seg noen som er yngre enn en selv, tenkr da spesielt på kvinner, er det et som er normen?

Min teori er at det fakstisk ikke er kvinner og menns valg, det er faktisk samfunnet som styrer deres valg av partner. Ikke bare alder men ting som utdanning, sosial intellekt osv......

Hvis det skulle være at man fant seg noen utenfor "rammen" så er en redd for å starte krigen, å motbevise familie og venner.

Familien og venner vil fungere som moralens voktere, å hele tiden kritisere deg for dine valg. Man vet at Nordmenn er fødte moralister! Vi er verdenmestere å være først oppe med pekefingeren, og vi har ett samfunn som er gjennomregulert, man blir rett og slett satt på en tvangstrøye. Alt skal være innenfor "rammen" og nåde de som går imot strømmen.

Det må da være utrolig slitsomt å leve livet slik, altså gjennom andre menneskers meninger og normer.

Jeg som mann føler jeg faller mellom to stoler, jeg er tradisjonell og ser gjerne etter noen som er yngre en meg. Her oppstår problemene, tenker da online dating.

Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: eafe5...cbb

Min preferanse på alder ( virker som du er mest opptatt av det ) er at jeg rent umiddelbart ville gå etter en eldre mann. Har vanligvis tenkt at 10 år ca ville være det jeg kunne strekt meg til.

Jobbet sammen med en for et par år siden som var 28 år eldre enn meg. Han oste seksuell energi, flott mann men likevel langt utenfor mine "fastsatte" preferanser. ( til dere som gjerne vil spørre, så er svaret nei :) ) Andre veien traff jeg en for noen år tilbake som var 19 år yngre enn meg, samme med han, der er svaret ja :) Ene og alene fordi han første er gift! Begge disse to er altså menn jeg har blitt kjent med på en annen arena, der poenget ikke har vært å skaffe en partner.

Poenget er at når du blir kjent med noen så er kanskje ikke alderen det du henger deg mest opp i, selv om det på et datingnettsted er det første du legger merke til....

For meg betyr det mye mer om mannen er innenfor rammene med hensyn til personligheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...