Sissan1 Skrevet 17. juni 2014 #21 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ville sett meg om etter jobb et annet sted, og sagt i fra til henne onsdag ved oppmøte at du ikke vil jobbe mer om du ikke får lønn fra og med første time, OG kontrakt. Får du ikke det, takker du for erfaringen og går. Det verste du kan tape er en ulønnet stilling... 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #22 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ville sett meg om etter jobb et annet sted, og sagt i fra til henne onsdag ved oppmøte at du ikke vil jobbe mer om du ikke får lønn fra og med første time, OG kontrakt. Får du ikke det, takker du for erfaringen og går. Det verste du kan tape er en ulønnet stilling... TS her: Jeg skal jobbe i kveld og på onsdag, og jeg kommer til å snakke med henne da. Vi bor forresten i nord norge på en ganske liten plass. Jeg har lest litt rundt på nettet at dette faktisk skjer ganske ofte, hva er egentlig straffen for sjefen når h*n holder på sånn?Anonymous poster hash: d3145...3f2
FoxyFish Skrevet 17. juni 2014 #23 Skrevet 17. juni 2014 Som flere har sagt; meld deg inn i Handel og Kontor i dag, og få venninnen din til å gjøre det samme. Snakk med kollegaer, gå sammen og krev tariffavtale. Alt dette hjelper HK deg med. Du har krav på kontrakt på dag 1, og du har krav på betalt under opplæring. Sjefer som dette får ingen straff om ingen sier ifra, og måten å gjøre det på er å organisere seg og kreve sine rettigheter. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #24 Skrevet 17. juni 2014 Søkte en sommerjobb i fjor sommer og var i en liknende situasjon. Det var ikke ikke en butikk, men sånn omsorgsbolig. Fikk beskjed av sjefen at jeg skulle ha 4-5 dagers opplæring hvor jeg ikke fikk lønn. For å få lønnen for opplæringsvaktene måtte jeg jobbe der i minst 2 mnd. Synes det hele var merkelig fordi jeg vet at det er ulovlig! Gikk der i 2 dager og gadd ikke mer etter det. Var ikke noe hyggelig arbeidsmiljø der og alle baksnakket sjefen, og hun var veldig merkelig og streng på alt. Sa at jeg slutter fordi jeg ikke tror jobben passer meg helt, men selvfølgelig var det ikke det som var den egentlige grunnen - synes det var frekt at h*n utnyttet studenter på denne måten (var stort sett unge studenter som jobbet der) og ikke var det noe trivelig miljø der heller. Angret ikke, og synes at jeg burde klagd inn at h*n drev med dette, men gjorde ikke det. Fikk en annen jobb rett etter det og jobber der fortsatt, superhyggelig miljø og veldig forståelsesfull sjef! Jeg hadde sagt i fra til sjefen at dette ikke er holdbart, men hadde nok ikke giddet å jobbe der. Lykke til Anonymous poster hash: d0df2...fc7
-Jiinxs- Skrevet 17. juni 2014 #25 Skrevet 17. juni 2014 Noe jeg har lært er at man aldri skal anta noe som helst når det kommer til arbeidsplassen. Man skal vite. Håper det ordner seg for deg TS.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #26 Skrevet 17. juni 2014 Heng ut butikken i avisa så ingen gidder handle på et sånt drittsted igjen! Anonymous poster hash: 7d0da...478 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #27 Skrevet 17. juni 2014 Heng ut butikken i avisa så ingen gidder handle på et sånt drittsted igjen!Anonymous poster hash: 7d0da...478 Dette synes jeg også du skulle gjøre. Liten butikk, lite sted, omdømme er alt. Men først slutter du, melder kjerringa til arbeidstilsynet, og krever lønn for timene du faktisk har jobbet.Anonymous poster hash: e92aa...e23 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #28 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er selvsagt helt enig med de andre her ang. at dette virkelig ikke høres bra ut. Likevel anbefaler jeg deg TS om å lese litt i arbeidsmiljøloven før møtet med sjefen din. I arbeidsmiljøloven finner du bl.a regler for arbeidskontrakt/arbeidsavtale. Du finner videre arbeidsgivers plikter i tillegg til dine plikter som arbeidstaker/ansatt. I arbeidsmiljøloven §14-5 finner du krav til arbeidskontrakten. Her vil du se at avtalen skal være klar snarest mulig, men innen en måned etter at arbeidsforholdet startet. Dersom det er mindre enn en måned siden du startet i denne butikken er sjefen din altså foreløpig innenfor reglene når det gjelder arbeidsavtale/kontrakt. Jeg mener selvsagt du burde fått kontrakt med en eneste gang, men sjefen din gjør ikke noe ulovlig når hun venter litt med kontrakten. Det kan være greit å vite dette slik at du ikke kommer med feil informasjon på møtet. I loven finner du også krav til hva kontrakten skal inneholde, les deg gjerne opp på dette før møtet. Ta for all del med deg kontrakten hjem for gjennomlesing før du signerer. Du må ikke signere kontrakten med en gang uten å lese ordentlig gjennom hva du faktisk skriver under på. Videre: du har selvsagt krav på lønn under opplæringen. Opplæring som er nødvendig for å utføre jobben din regnes som arbeidstid. Arbeidstid skal lønnes. Du finner opplysninger også om dette i arbeidsmiljøloven. Det er ikke lov å ha noen ansatt uten å betale lønn for jobben, men dette er det dessverre mange arbeidsgivere som "glemmer" når de ansetter unge mennesker. Du kan også kontakte arbeidstilsynet dersom du trenger flere råd eller mer informasjon om hvordan du skal forholde deg videre. For all del husk å vente med signering av kontrakten til du har lest gjennom kontrakten nøye. Lykke til. Anonymous poster hash: 1c139...1ef
FoxyFish Skrevet 17. juni 2014 #29 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ser mange råder deg til å kontakte Arbeidstilsynet, og det er ikke noe galt i det i og for seg, men dette er fagforeningsmat, og ikke en sak for tilsynet. Det norske Arbeidstilsynet er ALT for få ansatte og ALT for beskjeftiget med de store sakene, at en liten butikksak som dette ikke vil bli prioritert på noe tidspunkt, dessverre. Tilsynet har nok med sosial dumping og større kriminalitet. Det første du kommer til å få spørsmål om er om du har snakket med tillitsvalgt eller fagforening. Det er også slik at tilsynet i større grad jobber med saker som kommer gjennom fagforeningene fremfor enkeltpersoner - da det er slik systemet fungerer. Så igjen; meld deg inn!
The Kitten Skrevet 17. juni 2014 #30 Skrevet 17. juni 2014 TS her! Har mast på sjefen angående kontrakt men hun sier bare "vi tar det til uka!" Så på onsdag skal jeg tydeligvis få kontrakt, men ikke lønn..! Hvordan organiserer man seg? Jeg tenker å ringe til LO, vil det være til hjelp? Jeg har veldig lyst å si opp jobben for jeg trives egentlig ikke med hun som sjef i det hele tatt, men har søkt på så mye andre jobber jeg ikke har fått og jeg bor på et lite sted.. Anonymous poster hash: d3145...3f2 Du får jo uansett ikke lønnen du har krav på der, så da er det vel ikke så farlig om du ikke finner en ny jobb med en gang.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #31 Skrevet 17. juni 2014 Det hjelper ikke å melde seg inn i et forbund nå. Jeg tror man har noe sånt som tre måneders karantene før man kan få juridisk bistand. (For at man ikke bare skal melde seg inn når man trenger hjelp og melde seg ut når man ikke har behov). Så TS må isåfall jobbe der lenge før hun kan få hjelp. Anonymous poster hash: 5c5a2...e3f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #32 Skrevet 17. juni 2014 Persilleriet på strømmen storsenter holder på slik og de pløyer gjennom nye ansatte. Svindel er det. Anonymous poster hash: a6d51...150
FoxyFish Skrevet 17. juni 2014 #33 Skrevet 17. juni 2014 Det hjelper ikke å melde seg inn i et forbund nå. Jeg tror man har noe sånt som tre måneders karantene før man kan få juridisk bistand. (For at man ikke bare skal melde seg inn når man trenger hjelp og melde seg ut når man ikke har behov). Så TS må isåfall jobbe der lenge før hun kan få hjelp.Anonymous poster hash: 5c5a2...e3f Det er riktig at mange har karantenetid, men alle er ikke like firkantede. Spesielt siden TS er helt fersk i jobben. Det hadde stilt seg veldig annerledes om TS hadde jobbet uorganisert på samme sted i flere år, for så å melde seg inn når problemene oppstår en dag.
Gjest Ciegus Skrevet 17. juni 2014 #34 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ser mange råder deg til å kontakte Arbeidstilsynet, og det er ikke noe galt i det i og for seg, men dette er fagforeningsmat, og ikke en sak for tilsynet. Det norske Arbeidstilsynet er ALT for få ansatte og ALT for beskjeftiget med de store sakene, at en liten butikksak som dette ikke vil bli prioritert på noe tidspunkt, dessverre. Tilsynet har nok med sosial dumping og større kriminalitet. Det første du kommer til å få spørsmål om er om du har snakket med tillitsvalgt eller fagforening. Det er også slik at tilsynet i større grad jobber med saker som kommer gjennom fagforeningene fremfor enkeltpersoner - da det er slik systemet fungerer. Så igjen; meld deg inn! Nytter ikke å melde seg inn i fagforening ETTER man har fått problemer! Handel og kontor er spesielt firkantede på dette. Forståelig nok, ville vært litt meningsløst om alle kunne vente med å melde seg inn til etter man har fått problemer. Billig for oss, umulig for dem... Jeg tror faktisk også avisa er beste middel her! Men ville i så fall bedt om å ikke få etternavn på trykk. Hadde det vært meg hadde jeg åpent og ærlig bedt om kontrakt og betaling for alle timene jeg har jobbet. Hadde sjefen nektet hadde jeg svart med "ok, men da ringer jeg arbeidstilsynet og avisa angående ditt alvorlige brudd på paragraf xxx i morgen" - og gjort det.
FoxyFish Skrevet 17. juni 2014 #35 Skrevet 17. juni 2014 Nytter ikke å melde seg inn i fagforening ETTER man har fått problemer! Handel og kontor er spesielt firkantede på dette. Forståelig nok, ville vært litt meningsløst om alle kunne vente med å melde seg inn til etter man har fått problemer. Billig for oss, umulig for dem... Jeg tror faktisk også avisa er beste middel her! Men ville i så fall bedt om å ikke få etternavn på trykk. Hadde det vært meg hadde jeg åpent og ærlig bedt om kontrakt og betaling for alle timene jeg har jobbet. Hadde sjefen nektet hadde jeg svart med "ok, men da ringer jeg arbeidstilsynet og avisa angående ditt alvorlige brudd på paragraf xxx i morgen" - og gjort det. Det nytter å melde seg inn UANSETT, nettopp på grunn av slike ting. Det stemmer som jeg har sagt tidligere at det finnes en karantenetid, men denne er faktisk ikke så firkantet når arbeidsforholdet nettopp har startet. Det er noe helt annet om det har vart lenge, for så å skurre. Man tar for eksempel sjelden oppsigelsessaker når en arbeidstaker melder seg inn når man står med oppsigelsen i hånda. Man får ikke juridisk hjelp før tre måneder er gått, men man får veiledning og tips på hvor man finner aktuelt lovverk, og hvordan man bør formulere seg i slike saker. Å si ifra til arbeidstilsynet vil i alle fall ikke hjelpe en spøtt med mindre det er snakk om storstilt kriminell virksomhet - eksempelvis saken på COOP-lageret.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #36 Skrevet 18. juni 2014 TS, jeg ville ikke jobbet der. uansett om du nå får presset gjennom en kontrakt, og får penger fra og med neste arbeidsøkt. Du vet nå hvordan hun er, og dette vil nok ikke endre seg. Tipper du kommer til å bli bedt om å stille opp ekstra på kort varsel, ta overtid uten å få ordentlig betalt, etc. Det kommer ikke til å bli noe trivelig på jobben. Let videre. En stor kjede som kanskje har mer automatikk i ansettesforholdene - dagligvare, eller andre store butikker? Anonymous poster hash: 5f033...1f6
Sissan1 Skrevet 18. juni 2014 #37 Skrevet 18. juni 2014 TS her: Jeg skal jobbe i kveld og på onsdag, og jeg kommer til å snakke med henne da. Vi bor forresten i nord norge på en ganske liten plass. Jeg har lest litt rundt på nettet at dette faktisk skjer ganske ofte, hva er egentlig straffen for sjefen når h*n holder på sånn?Anonymous poster hash: d3145...3f2 Siden du bor på en liten plass, og dette er en populær butikk, ville jeg vært forsiktig med å følge rådene til enkelte over her med å gå til avisa o.l. Det vil selv i større byer kunne medføre at du ikke får jobb senere, og dette vil spesielt kunne ramme et lite sted. Ikke fordi folk holder med sjefen din, men fordi det viser at du er villig til å ødelegge andre. Jeg antar du ikke er medlem i fagforening siden du er så ung. Når du begynner i en utdannelse etterhvert, anbefaler jeg som mange andre her at du melder deg inn i fagforening til din yrkesgruppe så snart som mulig. Det er gjerne gratis/veldig billig i studietiden, og vil kunne gi deg vern i saker som denne. Akkurat nå syns jeg du skal kontakte LOs sommerpatrulje og høre om de kan hjelpe deg. De jobber nettopp med slike saker der ungdom er i sin første jobb og er sårbare. Du kan ringe dem på 8 100 1999. De har også en Facebookside her: https://nb-no.facebook.com/LOsSommerpatrulje Du trenger IKKE være LO-medlem for å få hjelp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå