Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er nylig ansatt i butikk her på senteret hvor jeg bor. Det er ingen kjedebutikk men en liten butikk som selger klær osv, veldig populær!

Det var sjefen selv som spurte meg om jeg ville ha jobb der siden hun synes jeg virket grei og oppegående, og jeg sa selvfølgelig ja fordi jeg liker butikken godt og jeg trenger penger (jeg er 18 år og student)

Hun sa ved første møtet klart å tydelig at "du får ikke lønn under opplæring" og jeg svarte vel bare okei eller noe i den duren når jeg tenkte at opplæring kanskje bare var over noen timer hvor hun viste meg hvordan kassa fungerte osv, men neida. Jeg har nå jobbet i 18 timer, og skal jobbe hele denne uka UTEN LØNN fordi dette er opplæring?!

Jeg vet at dette er galt og at hun faktisk gjør noe ulovlig her! Venninnen min som jobber i samme butikk hadde visst vært under opplæring i 2 mnd uten lønn hun også, før hun begynte å få lønn nå nylig!

Sjefen er skikkelig frekk, ordentlig drittkjerring som smisker med alle og er "bestevenn" med alle som handler hos henne, og baksnakker skikkelig.. Har fått høre at hun allerede har baksnakket meg også, jippi!

Hva skal jeg gjøre, og hvem kan jeg kontakten angående dette når hun nekter meg lønn for så mye jobbing? Jeg har brukt veldig mye penger på bensin til og fra jobb, og jeg har jobbet i de verste rushtidene på lørdager osv, men får ikke lønn før jeg klarer å stå i butikken og stenge osv helt alene, noe jeg ikke føler meg klar for.

Sist jeg var på jobb spurte jeg om vi kunne ha en samtale angående lønn osv, og da svarte hun "vi tar det til uka!" Før hun løp avgårde..

Hva skal jeg gjøre!? 😡😡

Anonymous poster hash: 56bf4...610

Anonymous poster hash: d3145...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Hun utnytter deg, dette er klart ikke lov. har du skrevet under på kontrakt?

Anonymous poster hash: faf41...5de
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har du skriftlig bevis på hvor mye du har jobbet? Timelister? Da organiserer du deg og lar de ta kampen for deg.

Ikke la kjerringa slippe unna! Du skal ha lønna, di, og det skal venninna di også! :regler: Allier deg med venninna di, dere er sterkere når dere står sammen.

Anonymous poster hash: 0ce64...827
  • Liker 11
Skrevet

Jeg ville sagt opp jobben fort som faen hvis du ikke har skrevet under på kontrakt. Sjefen virker veldig lite profesjonell. Ikke en sjef jeg ville jobbet for.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Har mast på sjefen angående kontrakt men hun sier bare "vi tar det til uka!" Så på onsdag skal jeg tydeligvis få kontrakt, men ikke lønn..!

Hvordan organiserer man seg? Jeg tenker å ringe til LO, vil det være til hjelp?

Jeg har veldig lyst å si opp jobben for jeg trives egentlig ikke med hun som sjef i det hele tatt, men har søkt på så mye andre jobber jeg ikke har fått og jeg bor på et lite sted.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg har skrevet timelister! Heldigvis :-)

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min som jobber i samme butikk hadde visst vært under opplæring i 2 mnd uten lønn hun også, før hun begynte å få lønn nå nylig!

Hvorfor i alle dager begynte du da? Det går an å ta litt ansvar for sin egen situasjon også. Jeg synes hun er ei drittkjerring som lurer unge jenter til sin egen fortjeneste, og jeg hater slike arbeidsgivere, men når du faktisk fikk beskjed om det på forhånd så er det jo lov til å ta et klokt valg å ikke involvere seg selv. Alle kan havne i "uføre", men når noen sier "Her er en situasjon, her er mange varseltegn, her går mye galt" så har vi alle et lite ansvar til å si "nei takk". For du kommer til å møte på drittkjerringer og fæle folk resten av livet. Samme hvor feil de har er det deg det går utover, og derfor er det lurt å si nei, i stedet for å si ja, havne i situasjonen og si buhuu jeg visste dette ble fælt og gisp, wait for it, det ble fælt!

Anonymous poster hash: 2d6f1...507

• Liker 1
Skrevet

Ikke jobb et minutt til uten kontrakt! Hun virker ikke ærlig. IKKE finn deg i det. Alle har rett på lønn under opplæring!

• Liker 4
Skrevet

ring handel og kontor

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hva i he

Anonymous poster hash: 8e60a...54d
Skrevet

Hadde ikke jobbet ett minutt til før lønna mi hadde blitt utbetalt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du jobber gratis for henne i en måned "fordi du er på opplæring" og i tillegg er uten kontrakt, så kan hun i teorien bare gi deg fyken etter opplæringa, og så har hun spart penger.

Anonymous poster hash: 8e60a...54d
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg kommer ikke på jobb før du har en kontrakt til meg" er vel første setning jeg ville sagt til henne...

Anonymous poster hash: 4ac10...356
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager begynte du da? Det går an å ta litt ansvar for sin egen situasjon også. Jeg synes hun er ei drittkjerring som lurer unge jenter til sin egen fortjeneste, og jeg hater slike arbeidsgivere, men når du faktisk fikk beskjed om det på forhånd så er det jo lov til å ta et klokt valg å ikke involvere seg selv. Alle kan havne i "uføre", men når noen sier "Her er en situasjon, her er mange varseltegn, her går mye galt" så har vi alle et lite ansvar til å si "nei takk". For du kommer til å møte på drittkjerringer og fæle folk resten av livet. Samme hvor feil de har er det deg det går utover, og derfor er det lurt å si nei, i stedet for å si ja, havne i situasjonen og si buhuu jeg visste dette ble fælt og gisp, wait for it, det ble fælt!

Anonymous poster hash: 2d6f1...507

TS her

Har aldri hatt jobb i en butikk før og visste ikke helt hvordan dette hadde seg, men når hun sa "du får ikke lønn under opplæring, så du er klar over det" så tenkte jeg at opplæring kanskje tok toppen et par timer der jeg lærte meg kassa osv, og det hadde vært helt greit, men aldri i livet om jeg hadde hatt samme innstilling om jeg på forhånd visste hvordan situasjonen her faktisk var.. Jeg tok dette opp med venninnen min nå i helgen, og det var først da jeg fikk vite at hun jobbet i 2 mnd uten lønn :-/

Jeg skal jobbe nå om en dag, da skal jeg snakke med henne. Gruer meg! Men har jo heldigvis loven på min side. Hun er ei sånn kvass, sleip kjerring. Hun er skikkelig flink (frekk) til å argumentere å du rekker ikke tenke ut et svar før hun kommer med neste spørsmål, så det kan bli gøy :( uff.. Skikkelig fin første-jobb opplevelse! Vil bare bryte hun ned å ta henne! Tenk alle jentene som har blitt utnyttet i den butikken før meg!

Annonse
Gjest Ciegus
Skrevet

Du må nok kontakte arbeidstilsynet, fagforeningene hjelper ikke ikke-medlemmer.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er nylig ansatt i butikk her på senteret hvor jeg bor. Det er ingen kjedebutikk men en liten butikk som selger klær osv, veldig populær!

Det var sjefen selv som spurte meg om jeg ville ha jobb der siden hun synes jeg virket grei og oppegående, og jeg sa selvfølgelig ja fordi jeg liker butikken godt og jeg trenger penger (jeg er 18 år og student)

Anonymous poster hash: 56bf4...610

Hvor gammel er du TS?

Edit: ville forresten meldt meg inn i fagforening(handel og kontor) og tatt opp saken med dem. De har hjulpet meg flere ganger, og siden jeg er student har jeg kun betalt 250 kr i semesteret. Vel verdt pengene!!

Endret av Pepperbiff
  • Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Å :) Tidlig på morgenen. Hadde sluttet på dagen. Ingen lønn eller kontrakt. Hun utnytter deg grovt. Hadde sagt til henne at du skal ha betalt for timene du har jobbet og at om hun ikke gjør det så melder du henne til Arbeidstilsynet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde meldt til arbeidstilsynet uansett jeg. Hvis ts ikke gjør det fordi han "truet henne" til å betale lønn for de timene så vil jo dama bare fortsette å utnytte andre ungdommer.

Du må forresten ALDRI jobbe uten kontrakt

Anonymous poster hash: e8601...e84

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...