Gå til innhold

Hjelp - ferie med baby 3 mnd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Usikker på hvor jeg skulle poste denne, må gjerne flyttes hvis den er feil.

Vi er nybakte foreldre for første gang som skal på ferie i august, 3 uker. Har ingen anelse hva vi skal finne på. Vi bor på Vestlandet. Før vi fikk barn var vi alltid i syden. Det er uaktuelt nå i sommer. Babyen er 3 mnd på ferien. Er det noen som har tips til hva vi kan finne på? Hvor kan vi reise? Budsjettet er ikke skyhøyt. Vi vil ikke bare være hjemme heller....

Hvor lenge kan h*n kjøre bil? Hvor lenge sitte i bilstolen i strekk? Hva bør vi tenke på når vi skal reise med barn? Noe spesielt vi trenger å ha med? Hvordan er det å leie hytte? Hotell? Hva hvis baby blir syk? Huff, mange spørsmål her! Håper noen med erfarne mødre er villig til å svare!

Anonymous poster hash: abf23...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal dere reise på ferie i 3 uker? Eller har dere ferie i 3 uker?

Anonymous poster hash: ea247...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere reise på ferie i 3 uker? Eller har dere ferie i 3 uker?Anonymous poster hash: ea247...f3c

Vi skal ha ferie i 3 uker, trenger ikke være på farten i 3 uker! Kan godt være litt hjemme også, bare ikke hele ferien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

En baby på tre mnd henger med på det dere vil, så det er jo bare å finne ut av hva dere ønsker.

En baby kan kjøre bil så lenge den er fornøyd. Dagens bilseter er så bra at det ikke er skadelig for ryggen, slik de var før.

Vi var i Gøteborg da frøkna var to mnd. Leide oss inn på hotell.

Hun var jo med rundt, akkurat som hjemme.

Sov mellom oss i sengen på natten, og sov i vognen på kvelden når vi spiste på restaurant.

Blir ungen syk, drar man på legevakten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3 mnd baby er jo det enkleste å reise med, enten det er til syden eller noe annet, så sant du fullammer, så det er bare å dra dit dere ønsker. Barn tåler flyturer og bilkjøring, men jeg ser på flyturer som enklere enn lange bilturer, for da kan babyen ligge/holdes/ammes mens dere reiser, i bil må man jo ha endel pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Mange meninger om å ha med en liten baby til Syden og ikke, noen synes det er ok mens andre bevisst vil vente. Men så lenge ungen er vaksinert mot de "farene" som kan være i landet man skal dra til så er det visstnok ok. Jeg for min del synes tre måneder er for tidlig for en baby til Syden, men det er min mening.

Men TS, du spør om tips til ting å finne på. Ja, det er bare å bruke fantasien. Har dere familie på andre kanter av landet så kan dere jo ta en kjøretur dit. Du tar med det du trenger for en baby. Hvordan det er på hotell kommer jo helt an på standarden på hotellet. Det samme med hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg må si at jeg aldri hadde orket å reise på ferie med så liten baby. Jeg var ihvertfall veldig sliten på den tiden. Ungen sov ikke rundt, og nattevåk tok veldig på. Vi var vel en helg hos hans foreldre da ungen var omtrent så gammel, og det syntes jeg bare var slitsomt. Er noe med det å være i eget hjem (både sivgerforeldre og mine foreldre var på lengre besøk i spebarnsfasen, og det var null stress... Nesten litt deilig, i grunnen, da jeg nesten følte meg som dronningen av Saba - mødrene våre vasket og ryddet og laget gjerne mat. Bæsjebleier var de også eksperter på, og om ungen var utrøstelig uten å være sulten, så tok de gjerne over byssingen så jeg fikk en lengre lur på dagtid.

Vi valgte å utsette fars ferie til ungen var rundt 6 måneder (oktober). Da hadde ting roet seg ned, og vi tok en uke på leilighetshotell på Gran Canaria. Flyturen gikk overraskende greit, samme med busstur til hotellet. Og ungen (og vi voksne) syntes det var veldig deilig å kunne ta på sommertøy i stedet for høsttøy. :)

Anonymous poster hash: 2edbc...064
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siste AB over: Det er jo irrelevant.

TS skriver at de skal på ferie, og den er jo sikkert tatt ut allerede (arbeidsgiver osv) så da er det deres perspektiv du må gå utifra, og ikke ditt eget.

TS; evt søk opp en kjørerute der kan ta for å se natur/øyer/slike ting et områder i Norge. Greiest å kjøre litt lenger om natte hvis det må til, da kan baby sove mer enn på dagtid og det blir ikke så mange stopp.

Anonymous poster hash: 9d266...dca
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk for tips og innspill!

Syden blir uaktuelt nå, uten vaksiner etc vil jeg ikke ta baby med til utlandet. Vi skal 2 uker til syden i november, når baby er over 6 mnd, så da får vi sydenferien vår da.

Det blir nok norgesferie, kanskje en tur til Sverige da hvis dere mener det er ok for baby å kjøre så langt (selvsagt med stopp for amming, stell og kos) og sannsynligvis noen overnattinger på turen. Har lite familie østover så da må det evt bli hotellferie. Evt leie en hytte på Sørlandet? Noen gode tips til fine steder?

Ønskjer gjerne flere tips!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby på tre mnd henger med på det dere vil, så det er jo bare å finne ut av hva dere ønsker.

En baby kan kjøre bil så lenge den er fornøyd. Dagens bilseter er så bra at det ikke er skadelig for ryggen, slik de var før.

Vi var i Gøteborg da frøkna var to mnd. Leide oss inn på hotell.

Hun var jo med rundt, akkurat som hjemme.

Sov mellom oss i sengen på natten, og sov i vognen på kvelden når vi spiste på restaurant.

Blir ungen syk, drar man på legevakten.

nei, dagens bilstoler er ikke så bra at dem ikke er skadelig for barnets rygg. skulle en bilstol vært så bra at den ikke var skadelig for ryggen måtte barnet hatt mulighet til å ligge helt flatt mens man kjører!!

blir frustrert over all uvitenhet ang bilstoler

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

nei, dagens bilstoler er ikke så bra at dem ikke er skadelig for barnets rygg. skulle en bilstol vært så bra at den ikke var skadelig for ryggen måtte barnet hatt mulighet til å ligge helt flatt mens man kjører!!

blir frustrert over all uvitenhet ang bilstoler

Det er jo tydeligvis du som er uviten.

Da jeg for et par år siden jobbet med nyfødte, hadde vi tett samarbeid med fysioterapeuter.

De kunne fortelle at det med dagens gode bilstoler, hvor nyfødte i dag omtrent ligger, så finnes det ingen forskning som viser at dette er skadelig for ryggen til de små.

Vet ikke hvordan bilstol du har til ditt barn, men mine har omtrent lagt i sine maxi cosier.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydeligvis du som er uviten.

Da jeg for et par år siden jobbet med nyfødte, hadde vi tett samarbeid med fysioterapeuter.

De kunne fortelle at det med dagens gode bilstoler, hvor nyfødte i dag omtrent ligger, så finnes det ingen forskning som viser at dette er skadelig for ryggen til de små.

Vet ikke hvordan bilstol du har til ditt barn, men mine har omtrent lagt i sine maxi cosier.

de omtrent ligger ikke!! det må være en viss vinkel på bilstolen , hvis ikke vil babyen bli skutt ut av bilstolen ved en frontkolisjon. Det finnes egne bilstoler for dem som kjører lang turer, der det er muylig å legge ryggen helt ned , slik at ryggen får aavlastning , men denne funskjonen fungerer kun når bilstolen ikke er fastmontert. Forsket dere kanskje også på oksygen opptaket til babyene før og etter lange bilturer? "oppreist" stilling over lengre tid kan gi press på brystkassen og luftveiene..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker på hvor jeg skulle poste denne, må gjerne flyttes hvis den er feil.

Vi er nybakte foreldre for første gang som skal på ferie i august, 3 uker. Har ingen anelse hva vi skal finne på. Vi bor på Vestlandet. Før vi fikk barn var vi alltid i syden. Det er uaktuelt nå i sommer. Babyen er 3 mnd på ferien. Er det noen som har tips til hva vi kan finne på? Hvor kan vi reise? Budsjettet er ikke skyhøyt. Vi vil ikke bare være hjemme heller....

Hvor lenge kan h*n kjøre bil? Hvor lenge sitte i bilstolen i strekk? Hva bør vi tenke på når vi skal reise med barn? Noe spesielt vi trenger å ha med? Hvordan er det å leie hytte? Hotell? Hva hvis baby blir syk? Huff, mange spørsmål her! Håper noen med erfarne mødre er villig til å svare!

Mange timer i bil er ikke bra for babyen, så jeg hadde satsa på noen feriedager ikke så langt hjemmefra, hvis dere drar i bil vel og merke

Anonymous poster hash: ec12a...4a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville reist på "storbyferie", Oslo kanskje?. Det er nemlig noe som bortprioriteres når barna blir større, men som ihvertfall jeg er veldig glad i. Når babyen er så liten funker det veldig fint å dra på museum, kafé og sightseeing. Vi gjorde det med hell helt til eldste var 8 måneder. Det var helt i grendeland mtp tålmodigheten hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men hva med å ta båt til f.eks Danmark? Mange fine steder og byer der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS her.

Takk for flere innspill.

Ser ut til at vi kjører sørøstover og leier en hytte. Innom sørlandsbyene. Mulig østlandet også. Mange stopp og overnattinger på veien. Tenker å kjøre Max 5 timer daglig, når baby sover. Mange pauser for kos, mat og skift. Håper det går bra.

Pleier det å være enkelt å finne spontan overnatting uten å bestille først? Å bare stoppe der vi vil og høre om det er ledig (hotell,modell,hytte etc ). Er jo ikke så godt å planlegge nøyaktig hvit langt vi kjører hver dag.... Se an formen til baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier det å være enkelt å finne spontan overnatting uten å bestille først? Å bare stoppe der vi vil og høre om det er ledig (hotell,modell,hytte etc ).

Jeg tror nok det kommer litt an på hvor dere befinner dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk for flere innspill.

Ser ut til at vi kjører sørøstover og leier en hytte. Innom sørlandsbyene. Mulig østlandet også. Mange stopp og overnattinger på veien. Tenker å kjøre Max 5 timer daglig, når baby sover. Mange pauser for kos, mat og skift. Håper det går bra.

Pleier det å være enkelt å finne spontan overnatting uten å bestille først? Å bare stoppe der vi vil og høre om det er ledig (hotell,modell,hytte etc ). Er jo ikke så godt å planlegge nøyaktig hvit langt vi kjører hver dag.... Se an formen til baby.

På Sørlandet, absolutt ikke.

Det er høysesong - så jeg ville ikke tatt det for gitt.

Ellers hadde jeg personlig valgt København. Kort flytur om man ikke bor i Nord, og enkel by å ferdes i.

Jeg hadde personlig ikke kunnet dra såpass tidlig og fått noe ut av det, men det hadde noe med at vi slet endel med søvn/matsituasjoner frem til 3-4 mnd og gav mme i tillegg(mer stress enn å vippe ut puppen på farta)

Anonymous poster hash: 1eb21...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg ville også valgt by nå. Hytte ol er supert i åresvis framover. Vi hadde en uke i både Oslo da eldstemann var baby. Gjorde masse "voksenting" som vi hadde tenkt å gjøre "en gang". Glad for det nå, for nå er det "barnevennlig" ferie i flere år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...