Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spanderer foreldrene deres ferier på dere?

Mine har gjort det noen ganger. Snakk om et par storbyferier hvor de betaler reise, mat og opphold.

Ingen av vennene mine får påspandert ferier. Er dette virkelig så uvanlig?

Anonymous poster hash: e5238...7e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student, fikk jeg aldri påspandert ferieturer o.l. Fikk "kun" såandert ting som tannlege, litt nødvendige kleskjøp og sånt. Ferieturer var luksus i studietiden og noe jeg selv sparte i et par år til for å få reise.

Anonymous poster hash: 5f487...12f
  • Liker 4
Gjest constance90
Skrevet

Jeg har ikke fått påspandert noe men fikk pensumsbøker et semester som bursdagspresang :)

Skrevet

Nei, de spanderer ikke hele ferier på meg. Men de gir meg pengestøtte sporadisk gjennom året (f.eks får jeg nå et par tusenlapper i støtte til brillekjøp), og det er jo penger jeg kan spare til ferie om jeg ønsker.

Skrevet

Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har fått hjelp de 5 årene jeg har vært student. Da var det helt nødvendige ting som tannlege og lån på grunn av forsinket lønnsutbetaling om sommeren (som jeg betalte tilbake etter 1 uke).

Ferie har jeg vært med på en gang, da betalte jeg min egen billett for fly og hotell. Mat betalte de der borte, da spiste vi ute kanskje 4-5 ganger. Veldig koselig, men ikke noe jeg forventet :)

Skrevet

Ja.

De har spandert 2 turer til USA, og en tur til Dubai.

I tillegg skal vi til Florida i påsken 2015 og da spanderer de opphold og mat.

Året etter det skal vi på cruise i Karibien, og da betaler de halvparten.

Skrevet

Nei, kun slikt som lege.

AnonymBruker
Skrevet

En gang ville de ha meg med på en reise i en bestemt anledning og da betalte de fly, hotell og en de fleste av de måltidene vi spiste sammen. Jeg kjenner bare en person som rutinemessig fikk penger til ferie, med eller uten foreldrene, og til vanlige utgifter. Resten av de jeg studerte sammen med greide seg stort sett selv.

Anonymous poster hash: 02cfc...3d1
Skrevet

Aldri skjedd at foreldrene mine spanderer ferie på meg nei! Jeg er student på 7 året. Har skjedd at de har kjøpt en øl eller spandert en middag da vi har vært på tur sammen (i Norge, konfirmasjonshelg f.eks).

AnonymBruker
Skrevet

Nei, foreldrene mine spanderer aldri hele ferier på meg. Det opplever heller ikke medstudentene mine så langt jeg har hørt.

Men om jeg er på ferie sammen med foreldrene mine så kan det hende de spanderer en restaurantmiddag om kvelden, inngangsbilletten til en attraksjon, eller lignende.

Anonymous poster hash: caac0...198
Gjest Regnstorm
Skrevet (endret)

Nei, det har de aldri gjort, og det har de definitivt ikke råd til heller.

Edit: Usikker på om jeg forstod deg riktig nå TS.

Drar vi på familieferie så betaler de reise og opphold, og til dels mat, siden vi spiser sammen. Men de har aldri bare gitt meg en ferietur og lommepenger helt uten videre.

Endret av Regnstorm
Skrevet

Jeg drar gjerne på tur med moren min, og hun spanderer fortsatt. Jeg er 20 år. Men ikke når jeg er på tur med venner, men kan for eksempel få penger til bursdag som er øremerket en eller annen reise hun vet jeg skal på.

Skrevet

Mine spanderer hele feiren hvis de har tatt initiativ til at jeg skal bli med dem på ferie eller hvis jeg vil besøke dem (de bor i utlandet). Da betaler de ALT, jeg trekker ikke kortet en eneste gang hele ferien. Men de betaler selvsagt ikke for at jeg skal dra på ferie med andre venner. De betaler heller ikke for billett hvis jeg skal besøke dem på hytta f.eks. Men de kjøpte flybillett til meg en gang vi plutselig måtte i begravelse.

Lege/tannlege o.l. betaler jeg derimot selv.

Hadde jeg faktisk hatt råd til å betale for ferieneselv, hadde jeg gjort det. Men jeg er jo student, og hvis resten av familien vil feire jul i Dubai er det kjipt å måtte bli igjen hjemme fordi jeg ikke har råd. VET jeg er bortskjemt, men føler samtidig at så lenge jeg ikke er med på å bestemme reisemål, får de enten betale selv eller godta at jeg blir hjemme. Og det vil de jo ikke...

Er 27 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år gjennom 7 studieår. De har ikke bestilt turer ut i fra hvor jeg vil, men planlagt tur selv og spurt om jeg og min søster vil være med. Jeg har sagt ja hver gang, min søster 5 av 7. Dette er turer vi ikke ville dratt på om de ikke betalte, ikke fordi vi ikke er glad i dem, men fordi vi prioriterer litt annerledes med studentbudsjettet. De så på det som en gylden mulighet til å tilbringe tid med oss, spesielt da jeg har bodd i utlandet mange av årene. Synes det er helt greit. Jeg har aldri bedt om noe, de har aldri følt seg pliktet, men det virker som de oppriktig synes det er koselig å være sammen med oss, samtidig som de vil ha litt kontroll på hva slags ferie det blir, hva vi gjør og hva vi spiser. Greit for meg.

De har selvsagt ikke sponset turer der vi ikke har vært sammen på ferie, det har jeg betalt selv.

Anonymous poster hash: 595a5...95d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får påspandert litt ferie av og til. Når jeg er med de på ferie. Tror de synes det er så koselig å ha meg med på ferie at de spanderer gladelig.

Anonymous poster hash: 8ad12...bb2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine betaler ikke ferieturene mine sammen med venner eller alene, det syns jeg er ganske unaturlig, men hvis jeg blir med på ferie sammen med dem, betaler de alt - reise, hotell, mat og litt shopping.

Får også økonomisk hjelp når jeg har krise. Også betaler de mobilregningen min hver måned. Fikk et litt større beløp til bursdagen min - 7000 NOK.

Ellers betaler jeg alt selv.

Anonymous poster hash: a2759...a68
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får påspandert litt ferie av og til. Når jeg er med de på ferie. Tror de synes det er så koselig å ha meg med på ferie at de spanderer gladelig.

Anonymous poster hash: 8ad12...bb2

Ja, det er nettopp det foreldrene mine gjør, de syns det er koselig at jeg blir med (og hvis jeg sier at jeg ikke ønsker det, spør de ofte `hvorfor ikke?`"

Men det hadde derimot vært merkelig dersom de betale ferieturene mine når de selv ikke er med.

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre eier ikke nåla i veggen så her er det ingen kjære mor!:P Men ser ikke noe galt i å spandere på en ferietur mens barnet er student om en har økonomi til det.

Anonymous poster hash: 64b6c...df2
Skrevet

I utgangspunktet ikke, men med noen få unntak. De har tatt meg med på enkelte reiser til utlandet hvor de har betalt alt, men generelt sett har jeg betalt for flesteparten av mine reiser selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine betaler ikke ferieturene mine sammen med venner eller alene, det syns jeg er ganske unaturlig, men hvis jeg blir med på ferie sammen med dem, betaler de alt - reise, hotell, mat og litt shopping.

Får også økonomisk hjelp når jeg har krise. Også betaler de mobilregningen min hver måned. Fikk et litt større beløp til bursdagen min - 7000 NOK.

Ellers betaler jeg alt selv.

De betaler også lege-og tannlegeutgifter. Og når jeg er hjemme på ferie (sommer, jul og påske), trekker jeg ikke kortet i det hele tatt.

Er dette å være bortskjemt? Syns nemlig ikke selv at dette er å være bortskjemt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...